• Humlan0

    Någon som lyckats bättre med långa protokollet?

    Hej!

    Vi har försökt med korta protokollet två gånger, en gång med Gonal-F och en gång med Menopur. Man får ut en förhållandevis bra mängd ägg men de slutar dela sig innan dag 5.

    Min klinik ringde precis upp mig och sa att vi ska testa långa protokollet denna gång med Menopur.

    Är det någon som varit i liknande situation som lyckats med långa protokollet?

  • Svar på tråden Någon som lyckats bättre med långa protokollet?
  • Anonym (Deva89)
    Anonym (Långt protokoll Menopur) skrev 2018-09-26 15:10:35 följande:

    Vi kommer köra korta och drar igång på nästa mens. Jag är precis klar med ivf mensen. Funkar inte nästa ivf blir det spermiedonation.

    De flesta i tråden blev inte gravida på långa protokollet utan lyckades gången efter på korta så jag hoppas jag hör till den skaran också.


    Så himla skönt med den korta. Upplever att den gett mig färre men bra ägg. Denna gång tog jag också q10 & e- vitamin, och det var första gången vi fick ett till frysen. Så jag tror att de beror på de ;)

    Klart ni ska lyckas, håller tummarna för dig! Lycka till
  • Anonym (Långt protokoll Menopur)
    Anonym (Deva89) skrev 2018-09-26 16:03:51 följande:

    Så himla skönt med den korta. Upplever att den gett mig färre men bra ägg. Denna gång tog jag också q10 & e- vitamin, och det var första gången vi fick ett till frysen. Så jag tror att de beror på de ;)

    Klart ni ska lyckas, håller tummarna för dig! Lycka till


    Jag fick också färre ägg med korta fast jag fick på tok för låg dos så det kan inverka rätt mycket. Sen är ju Menopur känd för att ge färre ägg än Gonal. Det ska bli väldigt intressant att se hur många jag ägg får med rätt dos (max dos) på korta och Gonal. Vad är q10?

    Vad är anledning till att du gjort ivf?
  • luckybastard

    Hej Skrattande

    Har precis hittat den här tråden och har inte hunnit läsa allt än men ville passa på att skriva också. Har nämligen inte hittat någon som är i liknande situation förut. Och det är tråkigt men samtidigt skönt att ventilera med någon som förstår. 

    Jag och min sambo påbörjade försök i september förra året. Han är steriliserad så vi var tvungna att ta hjälp och hämta ut hans spermier. Jag är 38 år och har PSO. Regelbunden mens men typ ingen ägglossning ändå. Har en son sedan tidigare som är 9 år och kom med hjälp av assisterad insemination.

    Vi har gjort 2 försök med korta protokollet och gonal-f. 1:a gången fick jag ut 18 ägg och 9 såg väldigt fina ut på dag 2 så då ville dem odla vidare. Jag blev dock överstimulerad lite grann så vi skulle frysa ner de som klarade sig. Tyvärr klarade sig inga ägg till frysen.

    Försök 2, samma resultat på 18 ägg och denna gången befruktades nog 12 fint. Valde här att göra en insättning på dag 2 för att i alla fall ha en chans till graviditet. Vågade inte vänta till dag 5. Och mycket riktigt. Samma visa igen. Inga ägg gick att odla till dag 5. Inte heller blev det någon graviditet av dag 2 ägget. 

    Det var min historia. 

    Nu börjar jag fundera på att göra ett tredje försök men vet inte om det är värt det. Får inga svar såklart av läkarna som inte verkar veta så mycket. Allt ser fint ut men det blir som sagt var inte bra i odlingarna. Läskigt. 

    Kram kram 

  • Anonym (Långt protokoll Menopur)
    luckybastard skrev 2018-09-26 16:28:43 följande:

    Hej 

    Har precis hittat den här tråden och har inte hunnit läsa allt än men ville passa på att skriva också. Har nämligen inte hittat någon som är i liknande situation förut. Och det är tråkigt men samtidigt skönt att ventilera med någon som förstår. 

    Jag och min sambo påbörjade försök i september förra året. Han är steriliserad så vi var tvungna att ta hjälp och hämta ut hans spermier. Jag är 38 år och har PSO. Regelbunden mens men typ ingen ägglossning ändå. Har en son sedan tidigare som är 9 år och kom med hjälp av assisterad insemination.

    Vi har gjort 2 försök med korta protokollet och gonal-f. 1:a gången fick jag ut 18 ägg och 9 såg väldigt fina ut på dag 2 så då ville dem odla vidare. Jag blev dock överstimulerad lite grann så vi skulle frysa ner de som klarade sig. Tyvärr klarade sig inga ägg till frysen.

    Försök 2, samma resultat på 18 ägg och denna gången befruktades nog 12 fint. Valde här att göra en insättning på dag 2 för att i alla fall ha en chans till graviditet. Vågade inte vänta till dag 5. Och mycket riktigt. Samma visa igen. Inga ägg gick att odla till dag 5. Inte heller blev det någon graviditet av dag 2 ägget. 

    Det var min historia. 

    Nu börjar jag fundera på att göra ett tredje försök men vet inte om det är värt det. Får inga svar såklart av läkarna som inte verkar veta så mycket. Allt ser fint ut men det blir som sagt var inte bra i odlingarna. Läskigt. 

    Kram kram 


    Det är så mycket som spelar in... anledningen till att det inte lyckas kan vara för hög dos medicin, fel program, fel medicin (men jag tror ni som har PSO inte ska ha Menopur pga ert egna lh ligger så högt). Sen vågar jag inte riktigt mig på det sista och det är att det kan bli nått med spermierna (efter vasketomin) du kan ju läsa på om det.
  • Anonym (Deva89)
    Anonym (Långt protokoll Menopur) skrev 2018-09-26 16:24:40 följande:

    Jag fick också färre ägg med korta fast jag fick på tok för låg dos så det kan inverka rätt mycket. Sen är ju Menopur känd för att ge färre ägg än Gonal. Det ska bli väldigt intressant att se hur många jag ägg får med rätt dos (max dos) på korta och Gonal. Vad är q10?

    Vad är anledning till att du gjort ivf?


    Då höjer dom dosen garanterat till nästa omgång. Första gången hade jag 300ie och fick ut två ägg, sen nu med 450ie så fick jag ut fem. Så visst gör det skillnad. Ja precis, det blir säkert bra ska du se! Q10 är en kraftfull antioxidant som ger energi åt alla kroppens celler. Och vad jag kan läsa mig till så ska de ge bättre kvalite på äggen. Tog 100mg från mensens första dag fram till Äp.

    Jag har en autoimmun sjukdom, äter levaxin, så orsaken är hormonell. Och så har jag lågt amh på 0,69 som spelar störst roll. Betyder att man har dålig äggreserv.
  • Anonym (Deva89)
    luckybastard skrev 2018-09-26 16:28:43 följande:

    Hej 

    Har precis hittat den här tråden och har inte hunnit läsa allt än men ville passa på att skriva också. Har nämligen inte hittat någon som är i liknande situation förut. Och det är tråkigt men samtidigt skönt att ventilera med någon som förstår. 

    Jag och min sambo påbörjade försök i september förra året. Han är steriliserad så vi var tvungna att ta hjälp och hämta ut hans spermier. Jag är 38 år och har PSO. Regelbunden mens men typ ingen ägglossning ändå. Har en son sedan tidigare som är 9 år och kom med hjälp av assisterad insemination.

    Vi har gjort 2 försök med korta protokollet och gonal-f. 1:a gången fick jag ut 18 ägg och 9 såg väldigt fina ut på dag 2 så då ville dem odla vidare. Jag blev dock överstimulerad lite grann så vi skulle frysa ner de som klarade sig. Tyvärr klarade sig inga ägg till frysen.

    Försök 2, samma resultat på 18 ägg och denna gången befruktades nog 12 fint. Valde här att göra en insättning på dag 2 för att i alla fall ha en chans till graviditet. Vågade inte vänta till dag 5. Och mycket riktigt. Samma visa igen. Inga ägg gick att odla till dag 5. Inte heller blev det någon graviditet av dag 2 ägget. 

    Det var min historia. 

    Nu börjar jag fundera på att göra ett tredje försök men vet inte om det är värt det. Får inga svar såklart av läkarna som inte verkar veta så mycket. Allt ser fint ut men det blir som sagt var inte bra i odlingarna. Läskigt. 

    Kram kram 


    Hej! Jag är inte så bra på det där med pso, men tycker definitivt att du ska försök igen. Om du orkar givetvis. Det är ju en hel process som tär på energin och på psyket. Men till mig sa dom ju fler behandlingar du gör desto mer lär vi oss just om hur Din kropp fungerar och då kan vi skräddarsy en behandling som vi tror passar dig bäst. Du borde boka in ett möte och diskutera alternativen, vad kan man ändra på osv. Lycka till!
  • Anonym (Långt protokoll Menopur)
    Anonym (Deva89) skrev 2018-09-26 19:08:45 följande:

    Då höjer dom dosen garanterat till nästa omgång. Första gången hade jag 300ie och fick ut två ägg, sen nu med 450ie så fick jag ut fem. Så visst gör det skillnad. Ja precis, det blir säkert bra ska du se! Q10 är en kraftfull antioxidant som ger energi åt alla kroppens celler. Och vad jag kan läsa mig till så ska de ge bättre kvalite på äggen. Tog 100mg från mensens första dag fram till Äp.

    Jag har en autoimmun sjukdom, äter levaxin, så orsaken är hormonell. Och så har jag lågt amh på 0,69 som spelar störst roll. Betyder att man har dålig äggreserv.


    Tack vilket bra tips! Det ska jag prova!

    Hon gav mig 225ie Menopur första gången eftersom jag är så ung?! 35år?! Knappast ung i fertilitetsammanhang och har AMH 0,45. Fick ut 3ägg på den dosen. Börjar ifrågasätta hennes kompetens.

    Ok. Upptäckte ni att det var problem med sköldkörteln under utredningen?
  • Anonym (Deva89)
    Anonym (Långt protokoll Menopur) skrev 2018-09-26 19:17:18 följande:

    Tack vilket bra tips! Det ska jag prova!

    Hon gav mig 225ie Menopur första gången eftersom jag är så ung?! 35år?! Knappast ung i fertilitetsammanhang och har AMH 0,45. Fick ut 3ägg på den dosen. Börjar ifrågasätta hennes kompetens.

    Ok. Upptäckte ni att det var problem med sköldkörteln under utredningen?


    Jaa men du är ju inte gammal heller ;) tror dom är mer försiktiga första gången för att se hur kroppen svarar. Tror du kommer få bättre resultat med högre dos :)

    Precis det var vid utredningen som de upptäcktes..
  • Humlan0
    luckybastard skrev 2018-09-26 16:28:43 följande:

    Hej 

    Har precis hittat den här tråden och har inte hunnit läsa allt än men ville passa på att skriva också. Har nämligen inte hittat någon som är i liknande situation förut. Och det är tråkigt men samtidigt skönt att ventilera med någon som förstår. 

    Jag och min sambo påbörjade försök i september förra året. Han är steriliserad så vi var tvungna att ta hjälp och hämta ut hans spermier. Jag är 38 år och har PSO. Regelbunden mens men typ ingen ägglossning ändå. Har en son sedan tidigare som är 9 år och kom med hjälp av assisterad insemination.

    Vi har gjort 2 försök med korta protokollet och gonal-f. 1:a gången fick jag ut 18 ägg och 9 såg väldigt fina ut på dag 2 så då ville dem odla vidare. Jag blev dock överstimulerad lite grann så vi skulle frysa ner de som klarade sig. Tyvärr klarade sig inga ägg till frysen.

    Försök 2, samma resultat på 18 ägg och denna gången befruktades nog 12 fint. Valde här att göra en insättning på dag 2 för att i alla fall ha en chans till graviditet. Vågade inte vänta till dag 5. Och mycket riktigt. Samma visa igen. Inga ägg gick att odla till dag 5. Inte heller blev det någon graviditet av dag 2 ägget. 

    Det var min historia. 

    Nu börjar jag fundera på att göra ett tredje försök men vet inte om det är värt det. Får inga svar såklart av läkarna som inte verkar veta så mycket. Allt ser fint ut men det blir som sagt var inte bra i odlingarna. Läskigt. 

    Kram kram 


    Då är vi väldigt lika vad det gäller att vi får ut många ägg som befruktas men aldrig får något till dag 5. Vad står PSO för? Jag har också regelbunden mens men får aldrig utslag på ägglossningstest, men min klinik menar att jag visst har ägglossning eftersom jag har regelbunden mens. Jag är skeptisk, för det är ju knappast fel på alla ägglossningstest jag köpt.
  • Humlan0
    Anonym (Deva89) skrev 2018-09-25 20:50:43 följande:

    Jag vet! Haha kunde inte hålla mig, ska ut på fredag så kände att det är skönt o veta. Hade som typ mensvärk förra veckan och somnade i soffan på kvällarna.. så har brösten svullnat rejält. Så jag kände att de var värsta hormonpåslaget här :?) har egentligen min testdag 2/10.

    Håller tummarna för dig!!!


    Igår vaknade jag med sjukt ont i brösten. Eller ont för att vara mig i alla fall :) jag brukar bara få ont i bröstvårtorna innan mens annars men nu kändes det typ som det stack och jag hade världens mest obekväma bh på mig. På eftermiddagen försvann det och kändes lite på kvällen. Tänkte att jag skulle göra ett nytt Clearblue idag på ruvardag 10 men det var negativt så känns sjukt deppigt :( fick ont i brösten igen nu på eftermiddagen och när jag såg mig i spegeln så har jag massor blå ådror på brösten som jag aldrig sett förut. Så jag hoppas innerligt att det bara är för tidigt för att visa något.
Svar på tråden Någon som lyckats bättre med långa protokollet?