• Anonym (JS)

Lax okej trots låg temperatur?

Lax är ju genomstekt, eller vad man ska säga, vid typ låga temperaturer som 50 grader? Är det verkligen okej att äta då? Känner mig lite förvirrad, åt nyss lax som jag gjort i ugn och jag lät den vara där ett bra tag.. Lite nojig? Det borde väl va okej? 

• Svar på tråden Lax okej trots låg temperatur?
  • Kjell2
    Anonym (JS) skrev 2018-08-07 20:43:43 följande:

Lax är ju genomstekt, eller vad man ska säga, vid typ låga temperaturer som 50 grader? Är det verkligen okej att äta då? Känner mig lite förvirrad, åt nyss lax som jag gjort i ugn och jag lät den vara där ett bra tag.. Lite nojig? Det borde väl va okej? 

Sushi.....
  • Anonym (JS)
    Kjell2 skrev 2018-08-07 20:45:09 följande:
    Sushi.....
    Ja, men den fisken är ju färsk på ett annat sätt än fryst lax med långt utgångsdatum?
  • Kjell2
    Anonym (JS) skrev 2018-08-07 20:47:24 följande:

Ja, men den fisken är ju färsk på ett annat sätt än fryst lax med långt utgångsdatum?

På vilket sätt? Sushilax har varit fryst.
  • Anonym (Laxen)
    Anonym (JS) skrev 2018-08-07 20:47:24 följande:

Att den varit fryst till din fördel . Helt färsk fisk skulle jag varit mer nervös för.
  • Mascaraklumpar

Rå lax som inte varit fryst innan innebär inte någon särskild risk under graviditeten utan den rekommendationen gäller alla. 50 grader är ok, då är den inte rå. Fryst lax kan ätas rå. Listeria kan finnas i lax som förvarats länge i kylskåpstempertur och eftersom färsk lax inte kan förvaras tillräckligt länge innan den blir dålig så innebär det i praktiken ingen risk. Gravad och rökt, vaccumförpackad lax blir däremot inte dålig även om den legat några veckor, och där finns det alltså risk för listeria.

• Mascaraklumpar
    Mascaraklumpar skrev 2018-08-08 00:09:41 följande:

Fryst lax kan ätas rå.

Förtydligande: lax kan ätas rå om den varit fryst i minst 3 dygn i normal frystemperatur (typ -18).
  • Anonym (Hm)
    Mascaraklumpar skrev 2018-08-08 00:09:41 följande:
    Rå lax som inte varit fryst innan innebär inte någon särskild risk under graviditeten utan den rekommendationen gäller alla. 50 grader är ok, då är den inte rå. Fryst lax kan ätas rå. Listeria kan finnas i lax som förvarats länge i kylskåpstempertur och eftersom färsk lax inte kan förvaras tillräckligt länge innan den blir dålig så innebär det i praktiken ingen risk. Gravad och rökt, vaccumförpackad lax blir däremot inte dålig även om den legat några veckor, och där finns det alltså risk för listeria.
    Just så
  • Anonym (.)

Sushi är ju tillochmed rå och det får man äta

Svar på tråden Lax okej trots låg temperatur?