• Anonym (Anon)

Byta bredband med skuld

Ungdom som försöker förbättra hemmet med min morsa.

Hon står i ganska dålig skuld (jag vet inte exakt vad men hyran vet jag om) och jag vet att hennes namn står i Kronofogden. Allt detta är en lång historia (lovar att hon är oskyldig) som skedde flera år sedan. Idag så betalar hon alla räkningar i tid.

Grejen är att vi vill byta bredbandsabonnemang och jag har googlat runt en massa och vår lägenhet tar tydligen emot fiber bara ifrån Boxer och Telia. Just nu så har vi haft ett värdelöst ADSL abonnemang som ger 0.6MB/s upp & ner och den kostar 413kr i månaden! Jag försöker övertala mamma att byta och hon vill verkligen också men hon säger även att det inte går eftersom att ingen operatör kommer vilja skriva under ett avtal med henne. Hon gick igenom helvetet för att skaffa vårt nuvarande abonnemang och vågar inte göra ett byte. Vad jag ber om är era egna upplevelser. Om ni har varit i liknande situationer dela gärna med er!

• Svar på tråden Byta bredband med skuld
  • Anonym (Jag)

Jag har massor av KF skulder samt betalningsanmärkningar. Jag fick ändå abonnemang hos bredband2 billigt och jättebra! Blev väldigt förvånad men det gick tydligen.
    Rekommenderas varmt!

• Anonym (Anna)

Just när det gäller tjänster som abonnemang på mobil och bredband är det lite lättare för de med skulder.

Hade de sålt en vara som de inte fått betalt för hade de gjort större förlust än att en kund inte kan betala sin abonnemangsräkning. Det innebär att de vågar chansa lite mer.

Det är bara att fråga olika operatörer vad de kan erbjuda er och till vilken kostnad. Säger de nej är ju ingen skada skedd.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Anna) skrev 2018-08-07 23:36:01 följande:

Just när det gäller tjänster som abonnemang på mobil och bredband är det lite lättare för de med skulder.

Hade de sålt en vara som de inte fått betalt för hade de gjort större förlust än att en kund inte kan betala sin abonnemangsräkning. Det innebär att de vågar chansa lite mer.

Det är bara att fråga olika operatörer vad de kan erbjuda er och till vilken kostnad. Säger de nej är ju ingen skada skedd.

Känner du nåt bolag där en som jag kan handla mobil?
  • Anonym (.)
    Anonym (Jag) skrev 2018-08-07 23:40:26 följande:

Köp en begagnad mobil från blocket för en 500kr.

Annars finns det faktiskt ett gäng bra och billiga telefoner på wish/aliexpress om man kan lägga ut 1000 - 2000kr, så får man i princip samma prestanda som nya samsungen har
  • Anonym (Jag)
    Anonym (.) skrev 2018-08-07 23:48:16 följande:
    Köp en begagnad mobil från blocket för en 500kr.

Annars finns det faktiskt ett gäng bra och billiga telefoner på wish/aliexpress om man kan lägga ut 1000 - 2000kr, så får man i princip samma prestanda som nya samsungen har
    Har inte 500 nu.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Jag) skrev 2018-08-07 23:40:26 följande:

Som jag skrev är det tjänster som de vågar gambla med. Så fort du ska ha en vara (i det här fallet en telefon) drar de öronen åt sig. Då blir förlusten för stor om betalning inte sker.

Du skriver att du inte har råd att köpa en mobil kontant för 500 kr. Hur ska du då ha råd att betala månadsavgift för en ny mobil och abonnemang?
  • Anonym (ttt)
    Anonym (Anon) skrev 2018-08-07 21:41:36 följande:

Ungdom som försöker förbättra hemmet med min morsa.

Hon står i ganska dålig skuld (jag vet inte exakt vad men hyran vet jag om) och jag vet att hennes namn står i Kronofogden. Allt detta är en lång historia (lovar att hon är oskyldig) som skedde flera år sedan. Idag så betalar hon alla räkningar i tid.

Grejen är att vi vill byta bredbandsabonnemang och jag har googlat runt en massa och vår lägenhet tar tydligen emot fiber bara ifrån Boxer och Telia. Just nu så har vi haft ett värdelöst ADSL abonnemang som ger 0.6MB/s upp & ner och den kostar 413kr i månaden! Jag försöker övertala mamma att byta och hon vill verkligen också men hon säger även att det inte går eftersom att ingen operatör kommer vilja skriva under ett avtal med henne. Hon gick igenom helvetet för att skaffa vårt nuvarande abonnemang och vågar inte göra ett byte. Vad jag ber om är era egna upplevelser. Om ni har varit i liknande situationer dela gärna med er!

kan väl spontant tycka  att bredband är en lyxvara och inget "krav" man kan ha på att man ska ha det. Förstår du vill ha ett bättre men du får väl vänta till du själv kan teckna ett avtal? 
Svar på tråden Byta bredband med skuld