• Anonym (Ts)

Hjälp med doppresent!

Hjälp!

Vad köper man i doppresent till nära vänners barn. Det är flicka nummer två i familjen. Dom har väldigt litet och ska flytta till hus om ett drygt år. Så vill inte belasta med något stort. Samtidigt vill man att det inte bara ska läggas undan i låda, eller?

Vi har inte jättebra ekonomi (en 80% lön och en studiemedel med 2 barn) men vi fick fin present av dom (kanske ca 5-600) till vårt barn.

Har en dryg vecka på mig (sen inbjudan), hinner inte pyssla med något. Är ett smycke tillräckligt bra, eller har ni några supertips?

Tack!

• Svar på tråden Hjälp med doppresent!
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Queen) skrev 2018-08-09 13:50:17 följande:

Fotoalbum, scrapbook, ?Mitt första år?-bok

Tänker att det är så vanligt att hon får det av någon annan.
  • SweeneyTodd

Boken illusionen om gud. 
    Jag tänker så att föräldrarna tänker sig för innan de gör något religiöst. Ja, jag vet, inte alla som väljer att döpa sina barn är religiösa. Men ändå. 

• Glinda från Oz

Barnkläder, det hinner hon växa ur tills de flyttar.

• Glinda från Oz
    SweeneyTodd skrev 2018-08-09 18:09:51 följande:

Boken illusionen om gud. 

Jag tänker så att föräldrarna tänker sig för innan de gör något religiöst. Ja, jag vet, inte alla som väljer att döpa sina barn är religiösa. Men ändå. 

När boken ges har barnet redan blivit döpt så det är lite försent.
  • SweeneyTodd
    Glinda från Oz skrev 2018-08-09 18:43:10 följande:
    När boken ges har barnet redan blivit döpt så det är lite försent.
    Så de inte upprepar sitt misstag. 
  • Glinda från Oz
    SweeneyTodd skrev 2018-08-09 18:50:36 följande:

Så de inte upprepar sitt misstag. 

Hur kan du veta att det är ett misstag? Alla tycker inte som dig.
  • SweeneyTodd
    Glinda från Oz skrev 2018-08-09 18:51:29 följande:
    Hur kan du veta att det är ett misstag? Alla tycker inte som dig.
    Jag har vetenskapen på min sida. 
  • Glinda från Oz
    SweeneyTodd skrev 2018-08-09 18:52:16 följande:

Jag har vetenskapen på min sida. 

Nej, det har du inte, det finns ingen vetskap som har bevisat eller inte bevisat guds existens. Det är sjukt respektlöst att komma till dopet och inte respektera det i så fall får man stanna hemma.
  • SweeneyTodd
    Glinda från Oz skrev 2018-08-09 19:39:13 följande:
    Nej, det har du inte, det finns ingen vetskap som har bevisat eller inte bevisat guds existens. Det är sjukt respektlöst att komma till dopet och inte respektera det i så fall får man stanna hemma.
    Vetenskapen har bevisat mycket som står i Bibeln inte är sant, t ex första moseboken där skapelsemyten finns. 
  • Glinda från Oz
    SweeneyTodd skrev 2018-08-09 19:46:06 följande:

Vetenskapen har bevisat mycket som står i Bibeln inte är sant, t ex första moseboken där skapelsemyten finns. 

Få kristna är bokstavstroende. Gud kan ha skapat big bang, det finns inget bevis för eller emot det, det enda som är bevisat är att bing bang hände och hur det gick till.

Sen är det fortfarande sjukt respektlöst att gå på ett dop och inte respektera det.
  • Anonym (Queen)
    SweeneyTodd skrev 2018-08-09 19:46:06 följande:

Finns inga bevis för att Gud inte finns och du är ju pinsamt korkad hur du tolkar religioner. Troende läser inte Bibeln som en faktabok utan som en bok om filosofi och etik. Skapelsemyt är ju symbolisk och motsäger inte vetenskapen (först kom vattnet, sen fåglar, sen däggdjur, sen människan osv)

Rätt coolt att troende i tusentalsår har haft rätt om det långt innan modern vetenskap kom fram till samma sak.

Man kan dessutom både tro på Gud och The big bang. Tex att det är samma sak...
  • Anonym (A)
    Glinda från Oz skrev 2018-08-09 19:57:08 följande:
    Få kristna är bokstavstroende. Gud kan ha skapat big bang, det finns inget bevis för eller emot det, det enda som är bevisat är att bing bang hände och hur det gick till.

Sen är det fortfarande sjukt respektlöst att gå på ett dop och inte respektera det.
    Håller med
  • SweeneyTodd
    Glinda från Oz skrev 2018-08-09 19:57:08 följande:

Evolutionen är också bevisad, och det går emot att Gud skapade alla varelser som dem är idag, som det står i Bibeln.

Det är respektlöst mot kristna om man väljer att döpa sitt barn fast man inte är troende. 
  • SweeneyTodd
    Anonym (Queen) skrev 2018-08-10 11:17:20 följande:
    Finns inga bevis för att Gud inte finns och du är ju pinsamt korkad hur du tolkar religioner. Troende läser inte Bibeln som en faktabok utan som en bok om filosofi och etik. Skapelsemyt är ju symbolisk och motsäger inte vetenskapen (först kom vattnet, sen fåglar, sen däggdjur, sen människan osv)
    Rätt coolt att troende i tusentalsår har haft rätt om det långt innan modern vetenskap kom fram till samma sak.
    Man kan dessutom både tro på Gud och The big bang. Tex att det är samma sak...
    Vissa gör det. 
  • Glinda från Oz
    SweeneyTodd skrev 2018-08-10 17:36:30 följande:

Evolutionen är också bevisad, och det går emot att Gud skapade alla varelser som dem är idag, som det står i Bibeln.

Det är respektlöst mot kristna om man väljer att döpa sitt barn fast man inte är troende. 

Jag förstår inte din poäng. Det finns i princip inga kristna i Sverige som inte tror på evolutionen. Många stora, kända forskare är/var kristna. Evolutionen är ingen motsättning till Gud.

Kyrkan ser det inte som respektlöst att döpa barn till icke trorende. Dopet är mellan barnet och Gud, ingen annan. Vi vet inte om ts eller hennes partner är troende.

Jag håller med dig om att religioner är skit, att världen skulle bli en bättre plats utan religion mm men man måste skilja på åsikter och fakta och acceptera att alla inte tycker lika. Hade den här tråden handlat om att ts skulle döpa sitt barn eller inte hade mina argument varit helt annorlunda.
  • Physalis

Ts bad om tips på doppresenter, inget annat. Kan ni sluta diskutera ifall gud finns eller inte i den här tråden? Det tar 5 sekunder att starta en ny tråd.

Korrekturläser som en kratta
  • SweeneyTodd
    Glinda från Oz skrev 2018-08-10 18:24:26 följande:
    Jag förstår inte din poäng. Det finns i princip inga kristna i Sverige som inte tror på evolutionen. Många stora, kända forskare är/var kristna. Evolutionen är ingen motsättning till Gud.

Kyrkan ser det inte som respektlöst att döpa barn till icke trorende. Dopet är mellan barnet och Gud, ingen annan. Vi vet inte om ts eller hennes partner är troende.

Jag håller med dig om att religioner är skit, att världen skulle bli en bättre plats utan religion mm men man måste skilja på åsikter och fakta och acceptera att alla inte tycker lika. Hade den här tråden handlat om att ts skulle döpa sitt barn eller inte hade mina argument varit helt annorlunda.
    Majoriteten av forskarna är inte kristna. Evolutionen är en motsättning mot första mosebok, och det tar många kristna allvarligt på. 
Svar på tråden Hjälp med doppresent!