• Anonym (nb)

Hur tänker ni som har umgänge varannan helg?

Jag tycker det är fel att man ska vara så upprutad kring ett schema. Om mamman hade velat göra en resa någonstans så hade väl ni ställt upp och haft barnet hos er under den tiden? Att man vill göra något utan barn är inte heller orimligt om man kan. I det här fallet är det ett barn som ändå skulle ha varit hos sin mamma och "förlorar" ju bara en dag av pappatiden. Om mamman hade haft barnet hos sig en extra helg kunde ju barnet ha varit hos er en extra helg, det går ju alltid att jämka ut på något sätt.
    Jag lever ihop med en man som har barn sen tidigare och han och hans ex har alltid jämkat ut, har hon behövt resa iväg så har barnet varit hos oss och sen har de jämkat dagarna så att barnet varit lika många dagar extra hos mamman sen. När det gäller våra gemensamma barn är det värre, de bor ju hos oss på heltid och då skulle vi vara tvungna att skaffa barnvakt, det skulle inte kännas bra att åka en hel vecka och lämna barnen hos barnvakt, dels att vi inte har en barnvakt som vi känner att vi kan begära det av, dels att barnen inte har någon som jag känner att de hade varit tillräckligt bekväma med att vara hos. Men ett barn som har två hem, och ändå är hos sin mamma när pappan reser iväg en vecka, det går ingen nöd på den. Skulle det vara så att barnet skulle bli ledsen för att den inte fick följa med på en resa så går det väl alltid att förklara att det var en resa med vuxenroligheter och inget som hade varit kul för ett barn.

• Anonym (nb)
    Brumma skrev 2018-08-11 09:53:03 följande:
    Fast här ska ju barnet inte vara hos mamman eftersom hon redan var uppbokad då (TS och pappan kollade inte med henne först)

Barnet skall vara hos vänner till TS och pappan som - citerar TS - "hon träffat flera gånger". Dock vill inte barnet vara hos dessa vänner.

Hade barnet känt barnet väl och velat vara hos dem hade det varit en annan sak men så verkar det ju tyvärr inte vara.
    Jo, jag vet, men det gäller bara en dag. Jag antog att pappan kände sig trygg med detta, inte bara för sin egen del utan även för sitt barns skull.

Att de inte kollade med mamman först beror kanske på att de vet sen gammalt att hon ändå sätter sig emot, eller kanske för att barnvakten helt enkelt var ett bra alternativ. En del väljer ju hellre att söka andra alternativ än att försöka be om hjälp av den andra föräldern.

Då missade jag något för jag uppfattade inte att barnet skulle känna sig obekväm hos barnvakten. 
  • Anonym (nb)
    Brumma skrev 2018-08-11 14:41:59 följande:

Det gäller två nätter, inte bara en dag.. (Hade det varit några timmar dagtid hade jag inte reagerar så..

Pappan hämtar inte barnet igen förrän på söndagsmorgonen och på kvällen åker barnet till sin mamma.

De skriver inget om att mamman brukar sätta sig emot, snarare tvärtom - eftersom mamman önskar att de kollat med henne först om hon var fri att ha barnet hemma den helgen.

Nej som sagt skriver TS att barnet INTE vill vara hos barnvakten de tänkt använda. De "har träffats" men med tanke på att detta gäller två övernattningar så känns det inte som ngt man som förälder gjort om man tänker på barnets bästa..

Jag menade inte några timmar dagtid utan syftade mer p ett dygn men okej två nätter var det.

Nu har det ju i alla fall ordnat sig.
Svar på tråden Hur tänker ni som har umgänge varannan helg?