Bli gymnasielärare eller psykolog
Hej!
Jag står och väljer mellan två yrken jag tycker verkar spännande - gymnasielärare eller psykolog. Båda jobbar man ju med människor.
Vilket skulle ni valt av dessa och varför?
Hej!
Jag står och väljer mellan två yrken jag tycker verkar spännande - gymnasielärare eller psykolog. Båda jobbar man ju med människor.
Vilket skulle ni valt av dessa och varför?
Psykolog! Bättre lön, roligare och mer varierande yrkesmöjligheter, man kan jobba både med grupper och individer beroende på vad man själv gillar.
Lätt att få jobb oavsett vad du väljer tror jag dock och båda är säkert roliga. Vilket ämne skulle du ha om du var lärare?
Jag har förresten jobbat både som högstadielärare och psykolog och hade valt psykolog. Lärare var roligt 1-2 år och sedan blir det bara samma varje år. Psykolog är mer varierat och utmanande.
Om man verkligen älskar sitt ämne är kanske lärare roligt.
Psykolog. I korthet, för att det är ett mer greppbart uppdrag och passar mig bättre som person. Lockar klassmiljön och undervisningsbiten väldigt mycket så är det ju lärare som är grejen, inte ett en till en sammanhang som det oftast är för en psykolog. Olika mellanmänskliga utmaningar och fokus, frågan är vad som passar en bäst. Som lärare jobbar du ju inte med hjälpsökande, men blir istället tvungen att hantera det jämte ditt undervisningsuppdrag, ofta utan så mycket kunskap om elever med problem. Som psykolog arbetar du nästan alltid med personer som behöver hjälp, mår dåligt, men kommer att bli rustad för det. Är det människans psyke och emotionella utveckling som är mest intressant eller är det att lära ut kunskaper i ett ämne du själv finner intressant?
Det skiljer en del i antagningspoäng. Har man inte tillräckligt för psykolog så faller ju det bort.
Några år sedan har jag valt bort psykologlinjen endast pga att jag förstod att jag inte skulle orka lyssna på andras problem hela tiden. Så, det är också nåt att ta hänsyn till.
Har du betyg som räcker skulle jag råda dig att bli psykolog. Verkar vara slitsamt och otacksamt att jobba som lärare. Om du har dåliga betyg kan du lätt komma in på lärarutbildning (tyvärr) eftersom det finns många platser och få sökande.
Några år sedan har jag valt bort psykologlinjen endast pga att jag förstod att jag inte skulle orka lyssna på andras problem hela tiden. Så, det är också nåt att ta hänsyn till.
Psykolog!!! För att min man jobbar som gymnasielärare så jag har hört en hel del om hur det är...
Tack så mycket för alla svar! Uppskattar verkligen att få olika input.
Jag hade i så fall tänkt mig gymnasielärare i svenska och psykologi och då är det framför allt psykologi som jag skulle vilja undervisa i. Samtidigt känner jag att psykolog kanske passar bättre om man framför allt är intresserad av psykologi och hur människor fungerar. Men det är så svårt, för lärare har man ju en uppfattning om hur det kan vara, medan psykolog är svårare att föreställa sig själv som. Åtminstone för mig som aldrig träffat en psykolog...
Hade valt psykolog alla dagar i veckan, bättre att arbeta med mentalt sjuka människor än med ouppfostrade skitungar, för att inte tala om deras idiotföräldrar. Mentalt sjuka har iallafall en anledning till att bete sig illa.
Tack så mycket för alla svar! Uppskattar verkligen att få olika input.
Jag hade i så fall tänkt mig gymnasielärare i svenska och psykologi och då är det framför allt psykologi som jag skulle vilja undervisa i. Samtidigt känner jag att psykolog kanske passar bättre om man framför allt är intresserad av psykologi och hur människor fungerar. Men det är så svårt, för lärare har man ju en uppfattning om hur det kan vara, medan psykolog är svårare att föreställa sig själv som. Åtminstone för mig som aldrig träffat en psykolog...
Kan bli svårt att få jobb som lärare i psykologi eftersom det är ett litet ämne. Ofta finns bara en psykologilärare per skola och då kan det gå lång tid innan en sådan tjänst blir ledig inom rimligt pendlingsavstånd, så som andra skrivit blir det kanske endast svenska. Om det är psykologi du brinner för borde du därför söka till psykologprogrammet istället. Hälsar en gymnasielärare i ett "smalt" ämne som undervisar på högstadiet på grund av brist på tjänster på gymnasiet.