• Arvid P

M öppnar för samarbete med SD - igen

Den här gången är det Billström som öppnar för samarbete med SD i händelse av att rödgröna blir större än Alliansen.

Analys:
    Det är inget litet utspel Billström kommer med
    Förra gången rasade M med 5 procentenheter när AKB yttrade samma sak
    M är redan i nuläget pressade av klena opinionssiffror
    M pressas av att valrörelsen inte alls handlar om M, utan om regeringen och SD
    Ett mycket riskfyllt utspel
    Om detta faller väl ut för M och de stiger i opinionen kommer Billström att hyllas som ett vallokomotiv.
    Om detta inte fungerar kommer M troligen försöka vinna tillbaka opinion genom att sparka Billström.
    Det hela liknar Toblerone-utspelet som gjordes inför valet 2010 och blev en stor succé

Alternativt är detta Billströms eget påhitt och isåfall riskerar han sparken inom kort.

• Svar på tråden M öppnar för samarbete med SD - igen
  • vargbjörn

Ja sd har ju så gott som kopierat moderaternas politik bortsett från invandringen och några andra punkter. De vill båda avskaffa anställningstryggheten . begränsa strejkrätten. utsätta låg och medelavlönade anställda för lönedumpning genom minskad minimilön för förstagångsarbetare. Det är enbart vad gäller pensionärer samt flyktingpolitik som de egentligen skiljer sig åt. Tro det som den gamle borgarbracka den slipade herr åkesson ändå är. 

• Arvid P
    vargbjörn skrev 2018-08-10 02:54:44 följande:

Ja sd har ju så gott som kopierat moderaternas politik bortsett från invandringen och några andra punkter. De vill båda avskaffa anställningstryggheten . begränsa strejkrätten. utsätta låg och medelavlönade anställda för lönedumpning genom minskad minimilön för förstagångsarbetare. Det är enbart vad gäller pensionärer samt flyktingpolitik som de egentligen skiljer sig åt. Tro det som den gamle borgarbracka den slipade herr åkesson ändå är. 

Det mesta av det du skriver är tyvärr både felaktigt och off-topic. Frågorna är dock intressanta och bör tas upp i separat tråd.
  • Vess72

Billström var ju den som pratade volymer tidigare.

Väljarna vet varken ut el in, inga klara besked och ingen som är villig att satsa. Om M och KD hade gått ut och satsat med SD innan valet tror jag de har allt att vinna där både M och KD tagit röster från SD. Mediokra vaga utspel fungerar inte längre och detta är igen väldigt vagt, på pride säger man en sak och sen säger Billström en sak en vecka efter.

• Arvid P
    Vess72 skrev 2018-08-10 03:37:10 följande:

Billström var ju den som pratade volymer tidigare.

Väljarna vet varken ut el in, inga klara besked och ingen som är villig att satsa. Om M och KD hade gått ut och satsat med SD innan valet tror jag de har allt att vinna där både M och KD tagit röster från SD. Mediokra vaga utspel fungerar inte längre och detta är igen väldigt vagt, på pride säger man en sak och sen säger Billström en sak en vecka efter.

Ja, det är mycket märkligt. Vilka partier går bra? Jo, de som är tydliga med vad de vill. D.v.s V och SD. Obegripligt att inte övriga partier vill svara på frågan vad de vill. Vilka regeringsalternativ har vi? Väljarna får inte veta.
  • Vess72

SDs väljare vet att M har mer erfarenhet i partiet och politiker. Så jag tror definitivt att om man bara sa att man avser regera med SD/KD så hade stora delar hoppat tillbaka och de stigit flera procent, men bara om man klart och tydligt säger det.

Kd hade troligen fått taktikröster från SD och klarat sig kvar.

Men inte en flört som man sedan drar tillbaka, klart och tydligt, vinna eller försvinna. Och om man bara släppt in SD i migrationsfrågan så släpper SD i princip resten, och där har man inte mkt att ändra. Men om de håller på som nu så kanske SD är större än dom efter valet, vid uttalat samarbete så finns det inte på kartan att SD blir större.

Folk röstar för SD för att de inte vill ta imot fler invandrare, resten är förhandlingsbart.

M beröringsskräck för SD är C/L.

Utan C hade jag utan tvekan röstat för M men just nu är jag splittrad, jag gillar inte att så pass nära inpå valet vela.

• Vess72

Men de kommande dagarna blir väldigt intressanta.

Bra av Billström att sätta press på Annie Lööf som bara glider och har blivit det nya MP. Nu får hon ge besked på riktigt. Sen ska bara Ulf K backa upp Billström, då kanske M har säkrat min röst.

• Vess72

Ser att han redan backat från uttalandet på twitter och tonat ner...än en gång så velar M.

• Överste Senap

Antingen får Billström pudla eller så förråder han alliansen. Då får det bli L eller C istället.

Svar på tråden M öppnar för samarbete med SD - igen