• Äldre 10 Aug 20:39
    1765 visningar
    3 svar
    3
    1765

    Hjälp vår snart 5åring driver oss till vansinne..

    Hjälp!! Vi är en familj med 4 barn ( snart 7 år, snart 5 år, 15mån och 1 mån)

    Vår snart 5åriga tjej har sånt otroligt ojämnt humör och har haft det till o från under 2 års tid, nu har hon hela den här sommaren o våren varit hemsk (om man nu får säga så..) väldigt växlande humör, hon skriker för att försöka få sin vilja igenom , kommer på ny saker som hon vill göra eller ha flera gånger om under ett o samma utbrott. Vi har ställt in våra semestertripper i sommar pga det här. Hon kan vara världens goaste och snällaste, men sen blir det såhär.. dagligen.. hon tänker bara på sig själv och det är bara hon som räknas.

    Vi har märkt att hon ofta blir snällare och framförallt lugnare om hon får något att äta.

    Funderar lite i om det har till viss del med att hon kan ha hög ämmesomsättnong?

    Andra i samma sits? Tips o råd?

    Hon håller på knäcka oss totalt..

  • Svar på tråden Hjälp vår snart 5åring driver oss till vansinne..
  • Äldre 10 Aug 21:01
    #1

    Vi har samma problem här. Hon fyller fem i december och driver oss till vansinne.

    Hennes humör är inte att leka med. Minsta nej eller antydan till nej får henne att smälla i dörrar, skrika, gråta, morra åt oss. Å dessa utbrott sker tusen gånger om dagen och hur man än försöker få henne att förstå att vissa handlingar får konsekvenser så hjälper det inte. Vi har även uppmuntrat bra beteende för att få bort det hemska humöret men icke.

    Vi har pratat med alla vi känner men ingen har någon idé, de ser att vi är konsekventa och vägleder henne men nope hon har attityd mot allt och alla! Styr och bestämmer annar är hon inte med.

    Förlåt jag har inga tips men vi kanske kan peppa varandra?!

  • Äldre 10 Aug 22:36
    #2

    Hej!

    Vi har också en flicka som har samma typ av problem. Det är inte lätt.

    Men det finns flera saker att göra, jag räknar upp några här:
    * Använda sig av LAB (Låg-affektivt bemötande)

    * Få tips på facebook av föräldrar med NPF-barn, finns en del sådana bra grupper.

    * Inse att man behöver använda andra uppfostringsmetoder än vanligt när man hanterar ett sådant här barn. Jag tänker att man behöver minimera antalet konfliktsituationer och därför får vara mer flexibel med regler och kontroll. D.v.s. man behöver upphöra med onödiga tillsägelser, och välja sina fighter.

    * Ge extra mycket kärlek för att inte barnet ska riskera att få alltför dålig självkänsla. För varje dålig sak, behöver man säga minst 5 positiva saker..

    * Kontakt med BUP/Hab för diagnos (om man tycker just den delen är viktig). Finns ju medicin för en del av diagnoserna, men jag är lite tveksam över att pröva medicin på så små barn iaf. Jag är lite tveksam här eftersom jag anser att de åtgärder man ska sätta in för ett barn utan diagnos och ett barn med diagnos är samma i den här situationen. Börjar man tillämpa LAB och avledning, etc, så blir ändå barnet lika mycket hjälp som med diagnos. Men om problemen fortsätter i flera år kan det vara läge att kolla med diagnos.

    Det är viktigt att man ändrar sin ev. striktare syn på uppfostran, och inser att man inte kan ställa samma höga krav på det här barnet, som man gör på andra barn. Kravanpassning är en viktig del om man vill få en så konfliktfri vardag som möjligt fylld av kärlek.

  • Äldre 10 Aug 23:53
    #3

    Precis som jrockyrakoon säger.

    Läs på om LAB, finns inget bättre förhållningssätt mot någon egentligen inte bara personer med en npf- diagnos.

    Länk till att läsa om lab

    hejlskov.se/lagaffektivt-bemotande/

    Har kört denna metod och positiv föratärkning på mina snart 5 åringar och *peppar, peppar* inga hemska trotsåldrar. Dwt teor jag helt handlar om de metoder jag använt mig av.

    Men börjar du idag med detta så kan dwt ta ett tag innan dwt blir förändring, det är ingen quick fix så du vet. Men jag kan varmt rekommendera det.

Svar på tråden Hjälp vår snart 5åring driver oss till vansinne..