Anonym (hej) skrev 2018-08-11 02:51:12 följande:
Nu är jag ju ca 165cm. Men det är inte direkt världens skillnad. Så... ja. Det är klart det finns nackdelar. Men jag brukar vända mina nackdelar till fördelar. Till exempel var jag alltid näst kostast i klassen. Då bad jag bara läraren att för en gångs skull börja hos den kortaste då längd faktiskt är något man inte kan rå för (o många andra hade ju klackskor).
Att folk inte lyssnar på mig... tja jag är ju en tjat-måns så jag får folk att lyssna på mig, haha. Om ingen lyssnar på mig och jag känner att de ser ner på mig, väntar jag ut samtalet och såfort det blir lite tyst säger jag högt "lyssnade ni på mig eller?!" o då om de inte gjort det drar jag det igen. Och sen kan jag också upprepa samma mening typ 1000 gånger för att vara irriterande och få uppmärkssamheten och då kunna säga det en gång till när alla faktiskt lyssnar. Såklart fungerar det inte alltid, men man får ju känna av situationen och hitta sina egna sätt att hantera det på. Och vara besvärlig o ta plats är också viktigt - men oerhört svårt!
Saker jag ser som problem trots allt: jag når inte allt i en vanlig ICA butik (korta armar antar jag) och når inte heller ner till botten av frysboxarna utan att typ dyka i frysboxen (ganska skönt i värmen som varit, haha).
Detta irriterar mig dock oerhört: följande hände på ICA för någon vecka sen. Jag stog vid en hylla o tittade för att bestämma mig för vad jag skulle ha. Då går en äldre kvinna med 2 barn fram till mig. Kvinnan säger "titta vilket långt svart hår dem tjejen har" (jag har långt MÖRKBRUNT hår, till nedanför midjan. Men mitt hår ser svart ut i vissa ljus o folk brukar säga svart så det är fine). Äldsta barnet frågade mamman om det är riktigt hår vilket mamman säger att hon tror att det är (och det är det). Sen ställer hon sig bakom mig och tar i mitt hår som om hon skulle sätta upp det i en tofs och drar liksom fingrarna genom det (svårt att förklara korrekt). Då blev jag irriterad och sa till henne "jag är inget treårigt barn".
Vad jag vill säga är att någon helt för mig okänd person absolut inte har rätt till att gå och ta i mitt hår och känna på det för att det är lent eller mjukt eller whatever. För mig känns det som att bli behandlad som ett litet barn, vilket jag inte är.
Jag brukade också ha ganska långt hår, har nu kort hår då jag tycker att det får mig att se lite äldre ut, men hade nästan en liknande situation där ett barn helt plötsligt började ta i mitt hår bakifrån, hon hade inte förälder med sig men 2 st lärare. Så började barnet prata om min längd en massa och frågade t.ex om jag inte skulle växa mer osv, tillslut hade jag en hel klass runt omkring mig som skulle känna på mitt hår och "kolla" på mig. Lärarna gjorde ingenting så jag fick säga åt barnen att man får fråga först innan man tar.