• Mongoliet

Gå jämnt upp

Tänker tillbaka på alla relationer av diverse slag som jag haft och inser att det är få som har gått riktigt jämnt upp. Oftast antingen vunnit på dem eller förlorat på dem.

De vunna är oftast ONS som inte har kostat energi, pengar eller smärta. Dessa kan ju givetvis även ha setts av den andre parten som vinst vilket givetvis är det optimala. Även KK-relationer känns liknande, oftast win-win, åtminstone har jag inte förlorat på mina sådana iallafall.

Förluster har dock alla mina 3 seriösa relationer varit. Investerat mer tid, pengar, kärlek & energi i dessa än vad jag har fått tillbaka (Sa han bittert). Samma möster följer på de där förälskelserna som bara hann ta lite fart för att sedan dö ut. Detta oavsett vilken sida jag har varit på så har dessa nästan alltid haft känslan av förlust.

Går det att få till en win-win i en långvarig seriös relation eller är det rimligare att satsa på att gå jämnt upp?

• Svar på tråden Gå jämnt upp
  • äldreochklokare

Jag är inte ens säker på att jag förstår - men det kan bero på att jag nog inte alls tänker som du. Att ens tänka att det ska gå "jämnt upp" , varför? 

Rent ekonomiskt förstås, om man går isär, men känslomässigt går det väl egentligen inte att mäta på det viset. Alla upplever saker olika. 
    Det är givet att man behöver satsa både tid, pengar och känslor i en långvarig relation, annars blir det ingen långvarig relation. 

• Mongoliet

Jo men jag tänker att det är hyfsat enkelt att mäta. Om jag är nöjd med 70 % av relationen (Vi bakar ihop tid, pengar, energi & känslor mm) & min partner också ligger på 70% nöjdhet så går vi jämnt upp även om våra olika 70 % innhåller olika mängd av dessa & andra ting. Hur mycket kan det diffa och ändå få rulla på och vart går er nedre gräns för att ni ska vilja att det ska fortsätta? Min nedre gräns går vid 70% och tror inte att det funkar om det diffar mer än 15 % nedåt för mig. Som ex tänker jag att det kanske finns par där båda bara känner att det är 50 % rätt men eftersom båda är på samma nivå så kanske de låter det rulla på.

• Aniiee

En relation är inte en tävlig och varken kan eller bör gås in i med attityden att något ska "vinnas". Det är så man misslyckas.....

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Mongoliet

Aniiee: Så hur mycket går du back i din relation & hur länge funkar det scenariot?

• Aniiee
    Mongoliet skrev 2018-08-11 17:53:13 följande:

Aniiee: Så hur mycket går du back i din relation & hur länge funkar det scenariot?

Igen, personer som anser att relationer är någor som kan "vinnas", eller för den delen "förloras", att relation är lika med kapital, den har redan misslyckats. 
  • Mongoliet

Så du går jämnt upp då Aniiee? Fråga din man om han vinner, förlorar eller går jämnt upp. Intressant att höra om han vågar att vara ärlig. Jag tror utefter hur du är att han kommer att svara att han vinner på att ha en relation med dig. Kommer det svaret att bli jobbigt eller bra för dig?

• Aniiee
    Mongoliet skrev 2018-08-11 19:15:00 följande:

Så du går jämnt upp då Aniiee? Fråga din man om han vinner, förlorar eller går jämnt upp. Intressant att höra om han vågar att vara ärlig. Jag tror utefter hur du är att han kommer att svara att han vinner på att ha en relation med dig. Kommer det svaret att bli jobbigt eller bra för dig?

Igen, du har så fel i ditt tänk att hela ditt resonemang är ovidkommande och ickeförankrat. Varken jag, min partner eller någon annan vinner, förlorar eller går jämt upp på vårt/sina förhållanden eftersom det är just... ovidkommande.

Det är lite som att du försöker kalla en snigel för en räv, och en räv för en dinosaurie.
Svar på tråden Gå jämnt upp