• Äldre 12 Aug 11:52
    3621 visningar
    7 svar
    7
    3621

    Dotter f. 2007 med asperger/autism nivå 1

    Jag har en dotter på 11 år som nyligen fick diagnos autism nivå 1. Jag har sökt forum där föräldrar stöttar varandra i frågor kring förhållningssätt och vardagsrutiner, men inte hittat något där jag känt igen mig riktigt. Min dotter har inte något utåtagerande beteende i skolan eller med kompisar, men får utbrott hemma. Hon är mer ?duktig flicka? som vill prestera i skolan och hamnar i stort sätt aldrig i konflikter. Frågor som jag vill bolla med andra föräldrar är till exempel rutiner kring hygien, läggdags och fysisk aktivitet och hur stora krav som är rimligt att ställa när det gäller vardagssysslor osv. Nu hoppas jag på att det finns någon där ute som känner igen sig ????.

  • Svar på tråden Dotter f. 2007 med asperger/autism nivå 1
  • Äldre 12 Aug 13:45
    #1

    Har du letat på autism.se? Eller www.aspergerforum.se/ ?

  • Äldre 12 Aug 14:04
    #2

    Finns många bra grupper på Facebook. Tex föräldrar till barn med ADHD/Npf. Stödgrupp för föräldrar med barn som har autism och adhd tex. Jag rekommenderar dem.

  • Äldre 12 Aug 15:12
    #3

    Tack, jag har kollat några grupper på Fb, men kan inte riktigt relatera till dem. Min erfarenhet är att de forumen ofta fylls med problem med utåtagerande beteenden, besvikelser över att inte få rätt till stöd och skolproblem. Men tack ändå!

  • Trembl­ement de Terre
    Äldre 12 Aug 16:00
    #4

    Jag letar lite efter liknande stöd. Har en son född 08 med Autismspektrumtillstånd,fick diagnosen när han gick i ettan. Han har inga större problem i skolan just nu eftersom de satt in en massa åtgärder. Hemma är han oftast jättegullig men jag undrar precis som du vilka krav jag bör ställa. Tror ibland jag kräver för mycket men vill samtidigt att han ska bli självständig.

    Hittade inget stöd på fb heller då jag tyckte att de var för utlämnande och privata om sina barn.

    Är medlem i Attention men där verkar de flesta ha flera diagnoser eller mer problem.

    Det är svårt för att det är lätt, på nåt sätt...

  • Äldre 12 Aug 18:44
    #5

    Startade precis en grupp här på FL. Kan endast läsas av gruppmedlemmar. gamla.familjeliv.se/Medlemsgrupper/barn-med-autismasperger-123907

  • Äldre 12 Aug 20:12
    #6

    Det är skillnad på pojkar och flickor och generellt så håller flickorna ihop under skoltid och det är hemma allt rasar.

    Rekommenderar dessa grupper på fb som redan är nämda tidigare i tråden.

    Om du inte redan är bekant med lågaffektivt bemötande så läs lite om det.

    På habiliteringen kan du få hjälp med stödbilder till scheman som kan hjälpa, timstockar.

    Om du skriver i fb gruppen vad du funderar över så kommer du få mängder av förslag och varianter på hur det fungerat för dem.

    För tyvärr så är det vanliga problem du tagit upp i ts.

    Men generellt så behövs kvällarna och helgerna vara lite lugnare för återhämtning och för att orka med skolan.

    Alla har ju olika sömnbehov så när ditt barn ska lägga sig för att orka... ja det vet du. Men om hon har svårt att somna kan du testa olika som musik, ljudbok, klassiskt, tv osv och det finns även melatonin (ingen sömntablett utan endast sömnhormon).

    Angående hygien kan man diskutera vad som är viktigt och som måste göras varje dag och vad som kan göras mer sällan. Göra ett bild/text -schema på vad som sker vilken dag..

    Men dom sagt jag har själv fått många tips och ideer från fb grupperna och vill du inte outa Dig och ditt barn där kan du skriva till moderatorerna och de lägger upp din fråga anonymt.

  • Äldre 12 Aug 23:24
    #7

    Har en dotter på snart 10 år med Asperger. Du får gärna skicka pm till mig!


    Är det här jag ska skriva nånting smart?!
Svar på tråden Dotter f. 2007 med asperger/autism nivå 1