• T90

Skaffa egen doppler?

Hej!

Tänkt på det här med att skaffa doppler för att lyssna på barnet där på insidan. Men har givetvis läst och googlat runt, hittat forskning som säger att det inte är bra att utsätta barnet för det regelbundet. Nyfiken nu hur ni andra tänkt/tänker och gjort /gör under era graviditeter? Har era barnmorskor/läkare sagt något specifikt angående detta?

• Svar på tråden Skaffa egen doppler?
  • Thorax

Det är ju mycket sunt förnuft ang det. Som mycket annat i graviditeten. Jag hade till min förra. Men sålde sen.

Använde den max 5-6 gånger då ibörjan och max varannan vecka för att lugna mig innan ul

Behind every legend, lies an impossible dream
  • T90
    Thorax skrev 2018-08-12 12:01:47 följande:

Det är ju mycket sunt förnuft ang det. Som mycket annat i graviditeten. Jag hade till min förra. Men sålde sen.

Använde den max 5-6 gånger då ibörjan och max varannan vecka för att lugna mig innan ul

Tack för ditt svar. Ja du tänker att man inte ska använda varje dag eller flera gånger per dag? Man vill ju inte göra något som faktiskt inte är bra tänker jag.
  • Thorax
    T90 skrev 2018-08-12 12:05:09 följande:

Tack för ditt svar. Ja du tänker att man inte ska använda varje dag eller flera gånger per dag? Man vill ju inte göra något som faktiskt inte är bra tänker jag.

Varje dag är absolut inte att rekommendera, definitivt inte flera gånger. Finns lite forskning hur de påverkas och rent generellt rätt onödigt också.

Men de är svårt att hitta hjärtljuden så gäller vara beredd på de, de kan stjälpa mer än hjälpa.
    Behind every legend, lies an impossible dream
  • T90
    Thorax skrev 2018-08-12 12:07:30 följande:

Varje dag är absolut inte att rekommendera, definitivt inte flera gånger. Finns lite forskning hur de påverkas och rent generellt rätt onödigt också.

Men de är svårt att hitta hjärtljuden så gäller vara beredd på de, de kan stjälpa mer än hjälpa.

Ja jag skulle gärna vilja men eftersom det ändå finns forskning kring att det skulle kunna ha neurologisk påverkan... Skulle vara intressant att veta vad folks bm och dr sagt. Har inte frågat min egen än faktiskt. Tänker så med, hur känns det om man inte ens hittar hjärtljuden liksom...
  • Jsv17

Min bm varnande mig bara, att det är svårt att hitta hjärtljuden och att många ggr lyssnar folk på moderkakan och tror det är hjärtljuden. Hon sa att det finns även studier på att det kanske skulle kunna vara skadligt, men hon sa att var man också så orolig att det skapade ångest hos mamma så är ju inte det bra för bebisen heller så det är en avvägning man får göra själv. Jag valde att inte skaffa en då jag inte ansåg jag hade sådan ångest, och sedan visade det sig pga av positionen på min moderkaka bl.a. att de var väldigt svårt att hitta hjärtljuden på min bebis, så tom bm fick kämpa rätt hårt och ibland hämta en kollega, även långt in i graviditeten, så jag hade nog definitivt skapat mer oro hos mig själv än lugn.

Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Ällingen

Eller varför inte bara vara gravid och nöja sig med undersökningar som MVC tillhandahåller?

• JLES

Har använt min doppler regelbundet under graviditeten och det har lugnat mig MYCKET! Jag anser dock att man ska lära sig vad som hörs därinne då det finns en del olika ljud och det är viktigt att man tolkar rätt. Jag är dock sjukvårdsutbildad.

Alla mammor bestämmer själva när och hur ofta de vill använda dopplern. Jag känner mammor över hela världen som valt att använda den en gång i veckan eller varannan vecka.. Andra mammor har använt den 3 gånger om dagen. Allihopa har fött och uppfostrat friska gullungar. :) Oftast används den ju inte mer än några sekunder per gång och jag använder den sällan nu i vecka 32 (får du minskade rörelser ska du inte förlita dig på din doppler t.ex). Jag använde dock den oftare innan och efter RUL tills jag började känna rörelser. Min BM och förlossningsläkare jag talat med har absolut inget emot det. :)

• keyfo
    Jsv17 skrev 2018-08-12 15:06:07 följande:

Min bm varnande mig bara, att det är svårt att hitta hjärtljuden och att många ggr lyssnar folk på moderkakan och tror det är hjärtljuden. Hon sa att det finns även studier på att det kanske skulle kunna vara skadligt, men hon sa att var man också så orolig att det skapade ångest hos mamma så är ju inte det bra för bebisen heller så det är en avvägning man får göra själv. Jag valde att inte skaffa en då jag inte ansåg jag hade sådan ångest, och sedan visade det sig pga av positionen på min moderkaka bl.a. att de var väldigt svårt att hitta hjärtljuden på min bebis, så tom bm fick kämpa rätt hårt och ibland hämta en kollega, även långt in i graviditeten, så jag hade nog definitivt skapat mer oro hos mig själv än lugn.

Fångar man upp ljudet från moderkakan eller navelsträngen blir det ett betydligt mer susande ljud än direkt från hjärtat, men det är fortfarande bebisens puls. Moderkakan har ingen egen! :) Med andra ord, vill man bara höra att bebisen lever så räcker det gott att höra det ljudet. 

Jag är barnmorska själv och har lyssnat nån gång i veckan sedan jag hittade hjärtat i v 9. Äger ingen egen doppler men lyssnar på jobbet :P Man vet ju inte riktigt om effekterna, men nån minut ibland känns helt orimligt att det skulle göra skada. Att gå och lyssna hela tiden däremot...Pja, ingen vet, så det känns ju onödigt att prova. 
  • T90
    Ällingen skrev 2018-08-12 15:14:12 följande:

Eller varför inte bara vara gravid och nöja sig med undersökningar som MVC tillhandahåller?

Skönt för de som är och kan vara det :) ibland har man upplevt saker som gör att man får funderingar och tankar. Alla har vi gått igenom olika saker och har olika behov :)
  • T90
    JLES skrev 2018-08-12 15:16:33 följande:

Har använt min doppler regelbundet under graviditeten och det har lugnat mig MYCKET! Jag anser dock att man ska lära sig vad som hörs därinne då det finns en del olika ljud och det är viktigt att man tolkar rätt. Jag är dock sjukvårdsutbildad.

Alla mammor bestämmer själva när och hur ofta de vill använda dopplern. Jag känner mammor över hela världen som valt att använda den en gång i veckan eller varannan vecka.. Andra mammor har använt den 3 gånger om dagen. Allihopa har fött och uppfostrat friska gullungar. :) Oftast används den ju inte mer än några sekunder per gång och jag använder den sällan nu i vecka 32 (får du minskade rörelser ska du inte förlita dig på din doppler t.ex). Jag använde dock den oftare innan och efter RUL tills jag började känna rörelser. Min BM och förlossningsläkare jag talat med har absolut inget emot det. :)

Tack för ditt svar :) ja jag är sjuksköterska och jobbat på neonatalavdelning men är osäker på hur/om det hjälper mig haha.
  • T90
    Jsv17 skrev 2018-08-12 15:06:07 följande:

Tack för ditt svar. Kanske hade blivit jobbigt för dig att ha en och inte hitta, tänker eftersom du fick veta sen att det var svårt. Så olika det kan vara
  • JLES
    T90 skrev 2018-08-12 18:27:36 följande:
    Tack för ditt svar :) ja jag är sjuksköterska och jobbat på neonatalavdelning men är osäker på hur/om det hjälper mig haha.
    Det kommer du långt med! Du kan lära dig en hel del med! Jag tycker absolut att du ska köpa en doppler om du vill ha en.. Glad och lugn mamma = glad bebis!
Svar på tråden Skaffa egen doppler?