Jsv17 skrev 2018-08-12 15:06:07 följande:
Min bm varnande mig bara, att det är svårt att hitta hjärtljuden och att många ggr lyssnar folk på moderkakan och tror det är hjärtljuden. Hon sa att det finns även studier på att det kanske skulle kunna vara skadligt, men hon sa att var man också så orolig att det skapade ångest hos mamma så är ju inte det bra för bebisen heller så det är en avvägning man får göra själv. Jag valde att inte skaffa en då jag inte ansåg jag hade sådan ångest, och sedan visade det sig pga av positionen på min moderkaka bl.a. att de var väldigt svårt att hitta hjärtljuden på min bebis, så tom bm fick kämpa rätt hårt och ibland hämta en kollega, även långt in i graviditeten, så jag hade nog definitivt skapat mer oro hos mig själv än lugn.
Fångar man upp ljudet från moderkakan eller navelsträngen blir det ett betydligt mer susande ljud än direkt från hjärtat, men det är fortfarande bebisens puls. Moderkakan har ingen egen! :) Med andra ord, vill man bara höra att bebisen lever så räcker det gott att höra det ljudet.
Jag är barnmorska själv och har lyssnat nån gång i veckan sedan jag hittade hjärtat i v 9. Äger ingen egen doppler men lyssnar på jobbet :P Man vet ju inte riktigt om effekterna, men nån minut ibland känns helt orimligt att det skulle göra skada. Att gå och lyssna hela tiden däremot...Pja, ingen vet, så det känns ju onödigt att prova.