• Victoria88

Ge mig solskenshistorier efter missfall

Jag behöver läsa andras historier för att känna hopp, behöver prata med andra som vet hur det känns. Jag har skrivit två inlägg innan men jag kan dra snabbt min historia:

Försökte bli gravid in 1 år

Går på levaxin för sköldkörtel

Har en liten övervikt

Tar ägglossningstester

Fick missfall i v.9 i fredags

Känner mig väldigt tom, arg och ledsen.

Så jag behöver höra historier som ger mig hopp.

Snälla, berätta hur det har gått för er??

• Svar på tråden Ge mig solskenshistorier efter missfall
  • Corneliass

Jag beklagar verkligen ditt missfall, det måste ha varit fruktansvärt att uppleva det. Tyvärr har jag inga egna erfarenheter att berätta. Jag hoppas att du snart blir gravid igen, om det är det du vill, och att den graviditeten går vägen. 

Kram på dig <3

• Virja
    Victoria88 skrev 2018-08-12 15:46:06 följande:

Jag behöver läsa andras historier för att känna hopp, behöver prata med andra som vet hur det känns. Jag har skrivit två inlägg innan men jag kan dra snabbt min historia:

Försökte bli gravid in 1 år

Går på levaxin för sköldkörtel

Har en liten övervikt

Tar ägglossningstester

Fick missfall i v.9 i fredags

Känner mig väldigt tom, arg och ledsen.

Så jag behöver höra historier som ger mig hopp.

Snälla, berätta hur det har gått för er??

Hej Victoria! Är det här ditt första missfall och är du född -88? Om de parametrarna stämmer så tänker jag att det på inget sätt är uteslutet att du har goda möjligheter att få barn tillsammans med din partner trots missfall och trots att graviditeten dröjt. Samtidigt kan jag på alla sätt möjliga förstå smärtan och frustrationen i situationen, efter att ha genomlevt väldigt många missfall själv. Jag tror dock min bakgrund är väldigt annorlunda och jag är troligen bra mycket äldre än du. Jag känner till väldigt många som fått barn (på naturlig väg) efter fler missfall än ett, trots viss svårighet att bli gravida. Har du pratat med din gynläkare? Hur förhåller man sig till fertilitetsutredning? Personligen tänker jag att det inte alltid är så hjälpsamt med de där ägglossningstesterna, eller i alla fall så avrådde min läkare mig strikt att styras av dem utan istället gå på lust (utan att säga att det passar alla). En ringa tröst kanske i alla fall är att du inte gjort någonting (!) fel själv för att orsaka det, utan din kropp har valt bort ett embryo som inte skulle ha klarat sig över tid. Teorier finns vad avser upprepade missfall, men du tillhör inte den kategorin efter ett ringa missfall (som är väldigt vanligt att få). Var uppmärksam om du börjar slå på dig själv för att du stressat, druckit en kopp kaffe för mycket, hoppat studsmatta, tränat för hårt, varit för glad/ledsen/arg/nyfiken, ätit fel grejer... osvosv... Och var varsam med att härbärgera emot andras "kloka råd" kring hur du själv ska "göra" för att behålla graviditeterna. Tjejer blir gravida i tid och otid under tungt drogmissbruk, i krigssituationer med extrem stress och i gräsligt dåliga relationer... mm... Det är smärtsamt att förhålla sig till Naturen och att den står över teori och tankar, men jag försöker se det som att den vill oss väl. Du fick inte ett missfall för att du aldrig ska få barn, utan kanske just för att barnet du ska ha ska kunna bli möjligt? 
  • Victoria88

Virja

Jo, jag är född 88 och det är mitt första missfall.
    Utredning, tänkte vi ta och kolla upp efter sommaren men fick veta att jag var i gravid i juli. Så det var ju ren lycka.
    Sen säger min gynekolog att de inte kan göra någonting så länge jag väger det jag gör, jag väger 86 kg till 162 cm och försöker gå ner i vikt  men inte lätt när man har problem med sköldkörtel.
    För mig med ägglossningstester har det hjälpt att hålla koll med tanke på att mensen strulade innan, så det det är väl jag som vill känna att det funkar som det ska.
    Tack för dina ord, det hjälpte. Jag kämpar vidare såklart men det är tungt just nu.

• Victoria88
    Corneliass skrev 2018-08-12 15:49:58 följande:

Jag beklagar verkligen ditt missfall, det måste ha varit fruktansvärt att uppleva det. Tyvärr har jag inga egna erfarenheter att berätta. Jag hoppas att du snart blir gravid igen, om det är det du vill, och att den graviditeten går vägen. 

Kram på dig <3

Jo, det vill vi verkligen. Längtan är stor.
  • Victoria88
    Virja skrev 2018-08-12 16:12:18 följande:
    Hej Victoria! Är det här ditt första missfall och är du född -88? Om de parametrarna stämmer så tänker jag att det på inget sätt är uteslutet att du har goda möjligheter att få barn tillsammans med din partner trots missfall och trots att graviditeten dröjt. Samtidigt kan jag på alla sätt möjliga förstå smärtan och frustrationen i situationen, efter att ha genomlevt väldigt många missfall själv. Jag tror dock min bakgrund är väldigt annorlunda och jag är troligen bra mycket äldre än du. Jag känner till väldigt många som fått barn (på naturlig väg) efter fler missfall än ett, trots viss svårighet att bli gravida. Har du pratat med din gynläkare? Hur förhåller man sig till fertilitetsutredning? Personligen tänker jag att det inte alltid är så hjälpsamt med de där ägglossningstesterna, eller i alla fall så avrådde min läkare mig strikt att styras av dem utan istället gå på lust (utan att säga att det passar alla). En ringa tröst kanske i alla fall är att du inte gjort någonting (!) fel själv för att orsaka det, utan din kropp har valt bort ett embryo som inte skulle ha klarat sig över tid. Teorier finns vad avser upprepade missfall, men du tillhör inte den kategorin efter ett ringa missfall (som är väldigt vanligt att få). Var uppmärksam om du börjar slå på dig själv för att du stressat, druckit en kopp kaffe för mycket, hoppat studsmatta, tränat för hårt, varit för glad/ledsen/arg/nyfiken, ätit fel grejer... osvosv... Och var varsam med att härbärgera emot andras "kloka råd" kring hur du själv ska "göra" för att behålla graviditeterna. Tjejer blir gravida i tid och otid under tungt drogmissbruk, i krigssituationer med extrem stress och i gräsligt dåliga relationer... mm... Det är smärtsamt att förhålla sig till Naturen och att den står över teori och tankar, men jag försöker se det som att den vill oss väl. Du fick inte ett missfall för att du aldrig ska få barn, utan kanske just för att barnet du ska ha ska kunna bli möjligt? 
    Utredning, tänkte vi ta och kolla upp efter sommaren men fick veta att jag var i gravid i juli. Så det var ju ren lycka.
    Sen säger min gynekolog att de inte kan göra någonting så länge jag väger det jag gör, jag väger 86 kg till 162 cm och försöker gå ner i vikt  men inte lätt när man har problem med sköldkörtel.
    För mig med ägglossningstester har det hjälpt att hålla koll med tanke på att mensen strulade innan, så det det är väl jag som vill känna att det funkar som det ska.
    Tack för dina ord, det hjälpte. Jag kämpar vidare såklart men det är tungt just nu.
  • Aamon

Har totalt försökt skaffa barn i ca 2.5 år. Var 24 år när vi började och har sköldkörtelsjukdom som levaxinbehandlas. Alltid haft svårt att gå upp i vikt till följd av andra åkommor också men fick bmi normalt på ren vilja. Allt för att optimera.

Första graviditeten tog 1.5 år att få till och slutade i levande utomkvedshavandeskap i v7. Äggledaren sprack och avlägsnades. Endometrios upptäcktes.

Vi efterfrågade hjälp då det tog oss mer än ett år att bli gravida och man nu visste att jag hade endo. Fick kalla handen. Man får ingen hjälp om man inte lyckats på 1 år, även missfall/x etc räknas som lyckade försök. Endo eller ej var enligt dem oviktigt. Efter 7 mån lovade de dock att sätta upp oss på kö för utredning som kunde bli aktuellt först om ca 9 mån då väntetiden var så lång.

Försökte sedan totalt 8 mån från x innan vi lyckades andra gången. Slutade i ma i v14 som efter upprepade försök med Cytotec slutade i skrapning.

2v senare ringde fertilitetscentrum och berättade att kk meddelat dem att vi haft ma och de därför tog bort oss från väntelistan... hårda veckor där...

Tog sedan som genom ett mirakel 3 mån från ma att bli gravida igen. Vi var i chock! Nu är vi i v16 och hoppas den håller sig vid liv <3

• LittleSunshine84

Hej TS!

Förstår att längtan är stor och att missfallet var tufft. Jag fick också ett missfall i maj, var i vecka 6 då bara. Men det tog hårt på ett sätt som var svårt att förklara. Jag kände mig tom och lite lurad av min egna kropp.

Jag har en son på 22 månader så jag har lite att göra på dagarna :)

Sonen tog det 7 månader ungefär att bli till. Missfallet hade vi bara försökt i tre månader. Är gravid igen och det blev jag redan en mens efter missfallet. Är 33 år :)

Ge inte upp!

• nnnnnnnn

jag brukar tipsa om det som gjorde att vi äntligen fick barn, kopierar från en gammal tråd:

Båda tar solvezink varje dag. 1 tablett i 30 dagar och därefter 1/2 tablett per dag.
    Båda tar Emgesan varje dag. 1 tablett varje dag. Dela gärna i halvor och tag 1 halva morgon och 1 halva på kvällen.

Man tar 3 mån före man försöker och sen tar båda tills en frisk grav. konstaterats tex via RUL. Sen kan mannen sluta ta. Kvinnan tar hela grav. fast slutar med Emgesan när det är 3-4 veckor kvar till BF.

Det är absolut inget som skadar och min gissning är att det fungerade, då vi fick 2 friska barn utan mf/ma emellan, efter vi började med detta.

Har även tipsat andra som haft svårt att bli gravida och de 3 par som testat har alla blivit gravida snabbt och fått friska barn.

Husläkaren eller gynläkare kan skriva ut dessa tillskott på recept så blir det mycket, mycket billigare än om man köper motsvarande receptfritt.

Det var överläkaren på KK som skrev ut detta till mej/oss.

Istället för Emgesan (receptbelagt) så kan man såklart köpa egna receptfria alternativ som inte är så dyrt nuförtiden. Ett alternativ är dessa som också är 250 mg precis som Emgesan och kostar bara 61 kr för 100 tabletter = 50 dagar för 2 pers.

www.apotea.se/ledins-magnesium-250-mg-100-tabletter

Istället för Solvezink kan man ta 2 st av dessa, de innehåller bara hälften av vad solvezink innehåller så man måste ta 2 st i början och sedan 1 st/dag så dessa 150 tabletter för 64 kr räcker i lite mer än 1 månad för 2 pers. Så det blir mindre än 60 kr/mån för både mamman och pappan tillsammans, det är lätt värt dessa pengar att öka oddsen!

www.apotea.se/zink-150-tabletter

• Virja
    Victoria88 skrev 2018-08-12 16:26:34 följande:
    Jo... gudarna ska veta att det är tungt och du har all rätt att vara fullkomligt förkrossad. Gråter Det är fruktansvärt plågsamt att hantera missfall. Ibland behöver kroppen återhämta sig lite efteråt, men sen är den redo för friska små embryon! Och det låter ju fantastiskt att ni har fertilitetsutredning på G. Det kan vara ett stöd i att hantera väntan på familjen. Stor kram till dig! Hjärta
  • Victoria88
    Corneliass skrev 2018-08-12 15:49:58 följande:

Kram på dig <3

Tack så mycket <3
Svar på tråden Ge mig solskenshistorier efter missfall