• asdfgh

Hur mycket i månadspeng till 7åring?

Barnen har fått veckopeng, 10kr/v + att de får välja mellan godis och ytterligare 10kr. Nu börjar äldsta 1an och då tänkte jag ge månadspeng + att det fortfarande finns möjlighet att välja bort godis och istället få den extra 10kr/v. 

Vad känns rimligt för en 7åring? Pengarna går till leksaker och tidningar. Vi förbjuder inga inköp även om vi kan försöka få hen att tänka över köp i spel mm.

När jag började 1an fick jag 100kr så det känns lite ynkligt att ge samma summa men enligt Swedbank är det ju genomsnittet för den åldern.

• Svar på tråden Hur mycket i månadspeng till 7åring?
  • asdfgh
    Anonym (Mm) skrev 2018-08-14 16:55:57 följande:

Min sjuåring har 20:- i veckopeng. Lördagsgodis köper vi men resten får hon köpa själv. Tjatet om att få saker i affären har helt upphört, hon vet att hon får betala själv eller önska sig i present/julklapp.

Vi använder veckopengen-appen.

Resten som i andra grejer eller resten som i annat godis?

Vi har en lapp på kylskåpet där vi kryssar för hur mycket pengar barnen har. Varje kryss är 10 kr. Köper de något tar vi bort ett kryss. Det har funkat hyfsat för oss som inte heller har kontanter
  • asdfgh
    Alexi skrev 2018-08-15 20:01:22 följande:

Jag fattar inte varför många barn ska betala sitt lördagsgodis? Det är en helt obegriplig koppling, varför just godiset? Betalar de glassen på utflykten, kakan till fikat, efterrätten också? Om inte, varför godiset?

För övrigt införde vi veckopeng när dottern var typ 7 år men vi kommer aldrig ihåg att ge dem veckopeng och de har inte behov av pengar så det är gemensam glömska...

Det handlar inte om att barnet betalar sitt godis, vi betalar godiset även om det så kostar 35kr (har hänt) utan att det finns en möjlighet att i dagsläget fördubbla sin veckopeng genom att välja bort godis. Godis är ju inte direkt nyttigt så om barnen skippar det en del helger för att kunna köpa en tidning eller för att snabbare spara ihop till ett legobygge så ser jag inte direkt problemet..

Glass, fika, efterrätt betalar vi men försöker att inte gå till överdrift.
Svar på tråden Hur mycket i månadspeng till 7åring?