• JohannaSaGo

Säga upp sig under studier eller inte?

Hej jag funderar på att utbilda mig. 

Drömmen har länge varit att bli sjuksköterska, men jag har aldrig varit ett "läshuvud" och känner mig osäker på om jag faktiskt skulle klara av den utbildningen. 

Men funderar istället på att gå Undersköterska-linjen: (först, vilket kanske låter onödigt för vissa, eftersom man inte direkt kan komplettera sen)
    *Den är kortare
    *Något jag känner mig säker på att jag klarar
    *Får en inblick i vården och erfarenhet.
    *Tänker kanske bättre att utbilda sig till sjuksköterska när sonen är äldre och mannen har jobb.
    *Utbilda mig till uska på distans? (vilket skulle vara omöjligt med sjuksköterskeprogrammet)

Har en man som är arbetslös och en son på snart 2 år. Därav kan jag inte köra fullt ut med studier tyvärr.

Kommer tvingas gå ner från 100% till 50-70% på mitt nuvarande jobb till våren. 

Så tänker att jag kanske ska utbilda mig till Uska på distans eller iallafall flexibelt, så man slipper ta studielån =)

Har läst många som tagit den utbildningen på distans och kräver nog disciplin.

Men någon här med erfarenhet? Går det att jobba samtidigt som man studerar och har ett barn hemma? Förstår att man får åka iväg och studera i lugn och ro när det krävs.. men vill liksom inte vara helt frånvarande som mamma..

Eller borde jag säga upp mig? Och ta studielån istället. så att jag bara fokuserar på studierna? Tips och råd? 

En annan fråga.. om jag jobbar halvtid samtidigt, får man fortfarande studiebidrag då? 

• Svar på tråden Säga upp sig under studier eller inte?
  • Anonym (xXx)

Oj det där är omöjligt att svara på eftersom alla är olika. En bekant jobbade/pluggade och tog hand om barnet samtidigt, jag hade aldrig klarat av det. 

Du har inte någon möjlighet att tex bara jobba extra under exempelvis helger i början bara för att känna av tempot på studierna och hurvida du tror att du kommer klara av det? 

Du ska i alla fall INTE säga upp det! Nej nej nej nej! Om du ångrar dig har du inte att gå tillbaka till. Du ska ta tjänstledigt för studier istället. Min syrra gjorde så. Hade tjänstledigt för studier och jobbade under storhelger/lov. Eftersom hon var tjänstledig hade hon fortfarande kvar jobbet och hade kunnat gå tillbaka till ifall hon inte hittade något nytt jobb direkt efter studierna / ångrade sig och ville tillbaka.

• Anonym (N)

Hur lång är usk-utbildningen? För rent spontant så tycker jag att det verkar onödigt att "slösa" tid på att utbilda dig till uska om du ändå tänkt läsa ssk senare. Det är oftast lättare än man tror att studera, en kompis till mig är inget läshuvud men klarade ändå ssk utbildningen utan några omtentor eller liknande. Hon är också en sådan som inte gillar att göra saker i onödan så hon gick på det obligatoriska och pluggade bara under tentaperioder.

Kanske inte så smart när det är ett yrke där man har rätt mycket ansvar. Men man blir ändå upplärd när man kommer ut i arbetslivet, då alla avdelningar och till viss del olika sjukhus/VC fungerar olika. 

Jag tvivlar på att du skulle behöva plugga 8-17 mån-fre om du valde ssk-utbildningen istället för uska. Det är oftast inte jättemycket schemalagt och du kan planera din pluggtid efter dina vanor. Vill du t.ex. spendera eftermiddagen/kvällen med din son så kan du planera pluggtid när han gått och lagt sig exempelvis. Det viktiga med studier är att ha rutiner och planera i förväg vilka tider man ska plugga.

Är du däremot osäker på om du vill jobba inom vården så kan ju uska vara en bra start så länge inte utbildningen är för lång i proportion till ssk. Oftast går det bra att jobba vid sidan om studierna om man vill. Gränsen för att få fullt bidrag + lån brukar ligga runt 50k per halvår om jag inte minns fel. Är man 25 år eller äldre och uppfyller vissa krav på tidigare inkomst så kan man ta tilläggslån också, då får man ut ca 3600kr extra utöver de ca 10.000kr man får som bidrag+lån för 100%. Så får du också ca 600kr för att du har barn. CSN är ju det billigaste lånet du någonsin kommer kunna ta, så vill du satsa helhjärtat på studierna utan att behöva jobba extra så är det ett bra alternativ. 

• Anonym (Ellen)

Eftersom man har lagstadgad rätt att vara tjänstledig för att studera tycker jag absolut inte att du ska säga upp dig.

• JohannaSaGo

Att utbilda sig till uska tar 1,5år.  Jag kan inte ta tjänstledig då jag har vikariat, samt tvingas gå ner till timanställning pga arbetsbrist (om man får göra så eller inte vet jag ej) iallafall.. 

Jag tänker att jag vet faktiskt inte till 100% att jag vill bli sjuksköterska. Och jag vill ju gärna komma ifrån att behöva ta studielån.

Därför vore det perfekt att jobba ca 50% samtidigt som jag pluggar distans. 

Vem vet tänker jag, kanske får jag då ett jobb som Uska som jag älskar. Det jag vet är att jag vill jobba med att hjälpa människor.

Men är rädd att jag efter utbildningen ändå känner att det är fel, att jag borde gått sjuksköterskelinjen från början, och ha "slösat" det på uska utbildningen.

Jag är liksom 30år, aldrig känt att jag är säker på vad jag vill göra =/

En annan anledning till att jag kanske tar uska utbildningen är att vi vill i framtiden skaffa barn nr 2. Så fort mannen får jobb =/ Och om jag pluggar distans känns det helt Ok att eventuellt ta studieuppehåll te.x eller plugga hemifrån.. 

Medans om jag går sjuksköterska på 3 år, vill jag liksom gå *All in* dessa 3 år. Inte vara gravid (vet hur det var med sonen, mådde piss) och inte behöva ta uppehåll. Och vill inte vänta på syskon 3-4 år =/

Jag är SÅ kluven. 

• legomum

Men vänta ett tag till med heltidsstudier.

Ta en kurs i ämnet under hösten och se om det är något för dig.

Börja på heltid i januari om du känner för det fortfarande.

Men säginte upp dig fr jobbet.

Hör med facket om att de ändrar din lön. Du kommer få hjälp därifrån.

Svar på tråden Säga upp sig under studier eller inte?