• Anonym (Lite irriterande)

Han förkovrar sig inte och har dålig allmänbildning

Först ut så har han en gedigen universitetsutbildning och har varit framgångsrik i sin karriär men det som har börjat irritera mig mer och mer är att han aldrig läser en dagstidning eller andra tidningar och böcker. Han läser aldrig nyheter på internet ens en gång och har noll vilja att lära sig något verkar det som. Han läser inga bloggar, inga forum, ingenting där han kan lära sig något. Han kan inte föra diskussioner om speciellt mycket för han vet ju inget!

Han påstår att han är för trött för att läsa tidningen för att få ett hum om världsläget men han har ju tid att spela spel på mobilen och kolla sportresultat hela kvällarna och helgerna. Så den ursäkten faller ju ganska rejält. Det här har hållit på i många år så det är inget nytt men jag börjar störa mig väldigt mycket på att aldrig kunna prata om något som resten av världen har lite koll på just för att han inte vet något någonsin. Jag tycker att det är väldigt oattraktivt att ha noll intresse av att lära sig nya saker. Det enda han kan något om är sport, mobilspel och sen sitt jobb men inte tillräckligt för att utveckla sitt jobb för han förkovrar sig inte där heller. Är det konstigt att jag reagerar på hans ovilja och ointresse att ha ett hum om lite allt möjligt?

• Svar på tråden Han förkovrar sig inte och har dålig allmänbildning
  • Anonym (Sissi)

Blir ju rätt trist att prata med en sådan människa efter ett tag då det tenderar att vara samma tjat som alltid. Hade haft svårt att upprätthålla en relation till en sån person.

• Anonym (xXx)

Det beror ju på hur man är som person. Jag läser nyheter varje dag, min sambo i princip aldrig. Går jag runt och är irriterad på honom för det? Nej. Varför? För att för mig är det inte så viktigt, jag bryr mig inte att min sambo inte är så uppdaterad. För dig är det uppenbarligen viktigt.  Du får välja - ska du acceptera och stanna kvar (för alla har olika intressen, han har uppenbarligen inget intresse) eller ska du söka vidare. 

Hejsan svejsan tjingeling och hejdå

• Anonym (Oallmänbildad)

Jag läser heller aldrig en dagstidning eller ser på nyheter, för jag orkar helt enkelt inte med att se allt elände. Mår bättre av strutsmentaliteten att inget veta kring vad som händer ute i världen. Jag läser inte heller några bloggar. Men så har jag inget behov av att diskutera såna saker med andra heller.

Du kanske skulle börja intressera dig för sport och mobilspel? Och kanske ni gemensamt kan hitta något forum eller liknande där detta avhandlas?
    Kanske det är så att ni i grund och botten inte har så mycket gemensamt?

Anonym (Sissi) skrev 2018-08-13 14:25:42 följande:
    Blir ju rätt trist att prata med en sådan människa efter ett tag då det tenderar att vara samma tjat som alltid. Hade haft svårt att upprätthålla en relation till en sån person.
    Det är så jag känner. Jag kan aldrig diskutera saker med honom för han lär sig ju aldrig något. Om vi har hundar så läser han inte på lite om hundar. Om vi ska bygga ett uterum så tar han inte reda på något om det. Om någon är sjuk så läser han inte på lite om sjukdomen. Ska vi byta dator så läser han han inte på lite om vad som är bra eller dåligt med olika modeller eller vad som passar oss bäst. Bara för att ge några påhittade exempel och det handlar inte ens om nyheter.
    Anonym (xXx) skrev 2018-08-13 14:26:15 följande:
    Det beror ju på hur man är som person. Jag läser nyheter varje dag, min sambo i princip aldrig. Går jag runt och är irriterad på honom för det? Nej. Varför? För att för mig är det inte så viktigt, jag bryr mig inte att min sambo inte är så uppdaterad. För dig är det uppenbarligen viktigt.  Du får välja - ska du acceptera och stanna kvar (för alla har olika intressen, han har uppenbarligen inget intresse) eller ska du söka vidare. 

Hejsan svejsan tjingeling och hejdå
    Men är han någorlunda allmänbildad ändå? Kan han något om mer saker än sitt jobb och ett intresse som sport t ex? Kan han allt om svenska kungar? Om Saabs historia? Kanske han kan rabbla upp alla tyska bilar och deras prestanda? Vad pratar ni om med varandra?
    Anonym (Oallmänbildad) skrev 2018-08-13 14:26:49 följande:
    Jag läser heller aldrig en dagstidning eller ser på nyheter, för jag orkar helt enkelt inte med att se allt elände. Mår bättre av strutsmentaliteten att inget veta kring vad som händer ute i världen. Jag läser inte heller några bloggar. Men så har jag inget behov av att diskutera såna saker med andra heller.

Du kanske skulle börja intressera dig för sport och mobilspel? Och kanske ni gemensamt kan hitta något forum eller liknande där detta avhandlas?
    Kanske det är så att ni i grund och botten inte har så mycket gemensamt?
    Men du är ju här på forumet och tom här kan man lära sig om lite allt möjligt om man tittar in i många trådar. Läser du böcker? Ser du på filmer? Ser du på vetenskapliga program på tv eller andra program där man lär sig saker eller tittar du bara på Big brother? Har du verkligen noll koll på omvärlden?

• Anonym (Sissi)
    Anonym (Lite irriterande) skrev 2018-08-13 14:42:37 följande:

Det är så jag känner. Jag kan aldrig diskutera saker med honom för han lär sig ju aldrig något. Om vi har hundar så läser han inte på lite om hundar. Om vi ska bygga ett uterum så tar han inte reda på något om det. Om någon är sjuk så läser han inte på lite om sjukdomen. Ska vi byta dator så läser han han inte på lite om vad som är bra eller dåligt med olika modeller eller vad som passar oss bäst. Bara för att ge några påhittade exempel och det handlar inte ens om nyheter.Men är han någorlunda allmänbildad ändå? Kan han något om mer saker än sitt jobb och ett intresse som sport t ex? Kan han allt om svenska kungar? Om Saabs historia? Kanske han kan rabbla upp alla tyska bilar och deras prestanda? Vad pratar ni om med varandra?Men du är ju här på forumet och tom här kan man lära sig om lite allt möjligt om man tittar in i många trådar. Läser du böcker? Ser du på filmer? Ser du på vetenskapliga program på tv eller andra program där man lär sig saker eller tittar du bara på Big brother? Har du verkligen noll koll på omvärlden?

Då blir det ju mycket att han slipper ta ansvar för saker med antar jag? För han vet ju inget och är antagligen mest i vägen. Han kanske har andra fina sidor men jag tycker nog att livet är för kort för att tillbringa det med en latmask som inte ens orkar bry sig om världen runtom.
    Anonym (Sissi) skrev 2018-08-13 14:49:01 följande:
    Då blir det ju mycket att han slipper ta ansvar för saker med antar jag? För han vet ju inget och är antagligen mest i vägen. Han kanske har andra fina sidor men jag tycker nog att livet är för kort för att tillbringa det med en latmask som inte ens orkar bry sig om världen runtom.
    Jag vet inte om jag skulle vilja påstå att han är rädd för att ta ansvar men det är väldigt jobbigt att han aldrig vet något. Självklart har han fina sidor också men jag börjar verkligen känna att jag inte vet hur jag ska stå ut i tiotals år till med någon som sällan vet något.
  • v i r r a

Det låter som att ni helt enkelt inte passar ihop. Du kan inte ändra honom utan måste välja som någon här ovanför skrev.

• Anonym (A)

Ni verkar inte passa ihop.

v i r r a skrev 2018-08-13 15:00:18 följande:
    Det låter som att ni helt enkelt inte passar ihop. Du kan inte ändra honom utan måste välja som någon här ovanför skrev.
    Anonym (A) skrev 2018-08-13 15:08:30 följande:
    Ni verkar inte passa ihop.

Kanske har ni rätt men är det inte märkligt att inte förkovra sig i något alls och att nästan inget annat än sport fångar ens intresse nånsin? Känner man sig inte utanför när andra för diskussioner om ditt och datt?
  • Anonym (Lena)

Det första jag vill säga är att sport tillhör allmänbildningen och vill du möta honom och föra en konversation med honom så kanske det är där du ska börja.

Det andra jag vill säga är att jag förstår dig fullt ut!! Låter skittrist! Levde med en sån kille i massor av år men till slut stod jag inte ut mer och gjorde slut av ren tristess.

Anonym (Lena) skrev 2018-08-13 18:27:11 följande:
    Det första jag vill säga är att sport tillhör allmänbildningen och vill du möta honom och föra en konversation med honom så kanske det är där du ska börja.

Det andra jag vill säga är att jag förstår dig fullt ut!! Låter skittrist! Levde med en sån kille i massor av år men till slut stod jag inte ut mer och gjorde slut av ren tristess.
    Fast jag kan tillräckligt mycket om sport för att hänga med i diskussioner och vem stora spelare är nu eller har varit förut. Vem som vann VM i fotboll, har dopat sig och fick OS-guld i slalom etc.

Jag har ett ex som bara har gått gymnasiet men han kan nästan alla frågor på Jeopardy och är otroligt allmänbildad. Han kan föra en diskussion om det mesta faktiskt så med honom kan man prata i timmar. Synd att det inte funkar av andra orsaker bara.
Svar på tråden Han förkovrar sig inte och har dålig allmänbildning