Hej!
Hur har det gått?
Jag kan berätta lite om min sits om du giter lyssna.
Jag har helt enkelt låga serotoninhalter i min hjärna, troligen genetiskt. Ett av mina syskon och min mormor lika så. Jag har varit oförskämt förskonad från stora kriser i livet och har ett bra jobb med bra balans mellan jobb och fritid, stress och kreativitet. Men utan SSRI hade jag gått under.
Det jag skriver nu är vad jag får höra av mina psykiatriker och psykologer, jag är inte själv läkare.
Min roll i flocken på stenåldern var att se till att flocken inte tog för stora risker. "Någon: Titta, en juste grotta, där kan vi bo! Jag: ska vi inte kolla om det blir en björn där först?"
När serotoninet i hjärnan börjar ta slut räcker det inte för att överföra alla signaler mellan nervcellerna. Då prioriterar hjärnan de negativa. Det är en ren försiktighetsåtgärd. Min vardag blir alltså mörkare och mörkare fram tills någon prioriterad känsla tar över helt, det finns helt enkelt inte serotonin över för alla signaler som ska gå fram.
Vid negativa signaler reagerar folk olika (fly eller fäkta). Visa blir rädda (överdriven rädsla leder till ångest), vissa blir ledsna (överdriven ledsenhet leder till depression) och vissa blir arga (överdriven ilska leder till kort stubin och aggressivitet).
Eget 15-20 år gick min psykiatriker i pension och jag orkade inte kludda med att få nya recept, utan tänkte att jag kunde trappa ner. Men efter 7 veckor kom ångesten...
Nu har jag börjat medicinen igen, och med hjälp av Oxascand har jag tagit mig igenom 1 hemsk och 1 fruktansvärd vecka av ångest och insättningssymptom. (I ditt fall atarax istället för Oxascand, den ska hjälpa för stunden med den ångest man får under insättnimgen.) Idag är första dagen som blivit ok redan på eftermiddagen, så jag gick in på forumet här.
Det är en tuff period att komma in i medicinen, och den kan ge bieffekter som gör att man måste byta mellan olika preparat. Dock upplevde jag inte att de västra veckorna av insättningssymptom kom när jag bytte preparat, men det var som sagt 15-20 år sedan. Under de 15-20 åren har jag levt ett helt vanligt liv med ner och uppgångar, ångest och nedstämdhet när det har varit betingat, men glädje och lycka som alla andra vanliga människor där emellan.