• Anonym (Ts)

2-årig dotter med hår på ryggen?

Är det normalt? Det är inte jättemycket men det syns ändå.

Det är inte svart men ganska mörkt. Vet inte om hon alltid har haft det men har inte riktigt tänkt på det förrän nu iallafall, minns inte om hon hade det när hon föddes. Hon har ljusbrunt hår på huvudet och är svensk med väldigt lite påbrå från Mellanöstern. Hon har inte synligt hår någon annanstans på kroppen.

Är det inget farligt så spelar det såklart ingen roll för mig men såg någonstans att det kunde bero på problem med hormoner eller så?

Nån mer som har små barn med hår på ryggen (eller andra ställen)?

• Svar på tråden 2-årig dotter med hår på ryggen?
  • Anonym (bvc)

Många barn är lite hårigare på kroppen än andra och det brukar växa bort under de 2-3 första åren. Liten kvarleva från grottstadiet kanske. Men är du oroad bör du nog prata med BVC.

• Anonym (Ts)
    Anonym (bvc) skrev 2018-08-13 16:29:59 följande:

Många barn är lite hårigare på kroppen än andra och det brukar växa bort under de 2-3 första åren. Liten kvarleva från grottstadiet kanske. Men är du oroad bör du nog prata med BVC.

Tack för svaret!

Ska prata med BVC men dröjer ju ett tag tills vi ska dit igen, känns inte som något som man ringer till dem

för? Eller får kanske göra det iallafall. Det är ju inte så väldigt mycket men reagerade på det eftersom hon inte alls är speciellt hårig annars.

Tror hennes storasyster också hade en del hår på kroppen när hon var liten (ganska mycket när hon var nyfödd iaf minns jag) men hennes pappa är Sydamerikan (och ganska hårig) så hon är mycket mörkare än lillasyster och hade mer hår på huvudet också.
  • lövet2

Det kan vara det där lilla arvet från Mellanöstern. Jag har jobbat en del på dagis, och jag har sett flera 2-åringar som är väldigt håriga.

• Anonym (F)

Min lilla tjej har också det. Ingen annanstans förutom på håret där har hon också fullt med hår:) inte ett dugg orolig över det, mer än om det blir ett problem för henne när hon blir äldre och inte gillar det.

• Anonym (Ts)

Tack för svaren!

Här är en bild på hur det ser ut. Skulle inte tyckt det var så konstigt som sagt men det är det att hon inte har hår någon annanstans (utom huvudet).

• Anonym (bvc)

Det där lär nog försvinna de närmaste åren. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (bvc) skrev 2018-08-17 10:18:50 följande:

Det där lär nog försvinna de närmaste åren. 

Tack för svaret !

Har du sett något barn som har så tidigare?

Och vad beror det på att det är kvar nu när hon är 2 år?

Det stör som sagt inte alls mig om det inte är något ?farligt? men har tyvärr varit dum och googlat det och då står det att det kan bero på allt möjligt.

Hon har alltså inte syngligt hår nån annanstans än på huvudet (och ögonbrynen).
  • Anonym (selma)

Det där är ju ingenting. Låt barnet vara. Min dotter har också så fast ljust hår eftersom att hon är nästan vithårig. Även kvinnor kan ha mer hårväxt utan att det är onormalt!

• Anonym (Ts)
    Anonym (selma) skrev 2018-08-17 11:27:39 följande:

Det där är ju ingenting. Låt barnet vara. Min dotter har också så fast ljust hår eftersom att hon är nästan vithårig. Även kvinnor kan ha mer hårväxt utan att det är onormalt!

Tack för svaret!

Skönt att höra att fler har det. Min dotter har ljusbrunt hår nu men både jag och hennes pappa är ganska mörkhåriga och jag har också mörkt hår på kroppen.
  • Anonym (selma)
    Anonym (Ts) skrev 2018-08-17 11:46:45 följande:
    Tack för svaret!

Skönt att höra att fler har det. Min dotter har ljusbrunt hår nu men både jag och hennes pappa är ganska mörkhåriga och jag har också mörkt hår på kroppen.
    Min dotter är förresten sex år så det kan vara normalt att ha hela livet. Jag själv är kvinna och har ärvt min fars kraftiga hårväxt. Jag har hår på rygg, armar osv. Ganska långt, men ljust. Jag låter det vara så håller det sig ljust och tunt. Jag har aldrig upplevt att någon tittat eller så. 
  • Anonym (A)

Det brukar försvinna med tiden.

• Duckan

Jag har fortfarande hår på ryggen, nere i svanken, alltid haft. Min dotter har likadant.

Svar på tråden 2-årig dotter med hår på ryggen?