• Anonym (Johanna)

Misslyckat NIPT, någon mer?

Gjorde mitt första NIPTtest i vecka 11, och det misslyckades pga för lite DNA.

Fick göra ett nytt några veckor senare och nu i vecka 17 fick jag veta att även det misslyckades.

Är orolig för kromosomavvikelser, och nu kommer jag inte få veta förrän barnet är fött.

Plus att vi betalat 6000 kr för NIPTtestet.

Någon mer som varit med om misslyckat NIPT?

• Svar på tråden Misslyckat NIPT, någon mer?
  • Anonym (Me)

Förstår att det måste vara kämpigt att inte veta resultatet, men i ärlighetens namn så kan NIPTtestet endast användas för att undersöka ett fåtal kromosomavvikelser. Även om NIPTtestet inte hittar något så kan ditt barn drabbas av en multitude andra avvikelser och åkommor. Att tro något annat är bara att invagga sig själv i en falsk säkerhet.

Det troligaste är att ditt barn är friskt! Vila i det.

Jag var paniskt rädd för att få ett sjukt barn när jag var yngre. Men efter att jag jobbat på ett barnsjukhus och träffat massor med föräldrar vars barn drabbats av olika syndrom och svåra medfödda sjukdomstillstånd så släppte det. Deras styrka och kärlek till sina barn och mötet med dessa barn gjorde att jag själv struntade i fosterdiagnostik när jag blev gravid. Vissa saker kan vi inte kontrollera och vi får bara förlita oss på att det går bra ändå.

Jag önskar dig allt gott och hoppas att du kommer kunna glädjas åt din graviditet.

• Ellifant

Jag har varit med om exakt samma sak! De sa att 1% av alla kvinnor inte kan göra detta testet och som jag nu ångrar att jag inte gjorde kub, men nipt skulle ju vara säkare. Jag har landat i det nu och har bf i dag så tyvärr kan jag inte säga hur det blir. Men jag förstår verkligen din besvikelse och oro.

Kramar

• Anonym (Johanna)
    Anonym (Me) skrev 2018-08-13 19:50:26 följande:

Förstår att det måste vara kämpigt att inte veta resultatet, men i ärlighetens namn så kan NIPTtestet endast användas för att undersöka ett fåtal kromosomavvikelser. Även om NIPTtestet inte hittar något så kan ditt barn drabbas av en multitude andra avvikelser och åkommor. Att tro något annat är bara att invagga sig själv i en falsk säkerhet.

Det troligaste är att ditt barn är friskt! Vila i det.

Jag var paniskt rädd för att få ett sjukt barn när jag var yngre. Men efter att jag jobbat på ett barnsjukhus och träffat massor med föräldrar vars barn drabbats av olika syndrom och svåra medfödda sjukdomstillstånd så släppte det. Deras styrka och kärlek till sina barn och mötet med dessa barn gjorde att jag själv struntade i fosterdiagnostik när jag blev gravid. Vissa saker kan vi inte kontrollera och vi får bara förlita oss på att det går bra ändå.

Jag önskar dig allt gott och hoppas att du kommer kunna glädjas åt din graviditet.

Tack!
  • Anonym (Johanna)
    Ellifant skrev 2018-08-13 20:06:23 följande:

Jag har varit med om exakt samma sak! De sa att 1% av alla kvinnor inte kan göra detta testet och som jag nu ångrar att jag inte gjorde kub, men nipt skulle ju vara säkare. Jag har landat i det nu och har bf i dag så tyvärr kan jag inte säga hur det blir. Men jag förstår verkligen din besvikelse och oro.

Kramar

Tack för att du delar med dig!

Jag gjorde NIPT förra graviditeten, och då gick det bra.

Visste att det kunde behövas omprov i mycket sällsynta fall, men inte att det skulle kunna vara omöjligt att få ett resultat!
  • Ellifant
    Anonym (Johanna) skrev 2018-08-13 21:05:28 följande:

Tack för att du delar med dig!

Jag gjorde NIPT förra graviditeten, och då gick det bra.

Visste att det kunde behövas omprov i mycket sällsynta fall, men inte att det skulle kunna vara omöjligt att få ett resultat!

Vad kostigt att det gick förra gången då!

Men de gav mig två förklaringar varför det inte gick, det ena som dom trodde mest på var att jag var den 1% som inte kunde ta det, den andra var att dom var två från början men det var bara en som hjärtat börja slå på.

Och det skulle vara svårare om man hade tvillingar. Den som hjärtat aldrig börja slå på tillbaka bildades och detta var redan i v 6+4 ( ska vara ganska vanligt)

Men vi fick alla pengar tillbaka, eftersom det inte blev ett resultat.
  • Anonym (ET)

Hur kommer det sig att Ni gjorde Nipt privat i stället för via sjukvården?

• Anonym (Johanna)
    Ellifant skrev 2018-08-13 21:41:21 följande:

Vad kostigt att det gick förra gången då!

Men de gav mig två förklaringar varför det inte gick, det ena som dom trodde mest på var att jag var den 1% som inte kunde ta det, den andra var att dom var två från början men det var bara en som hjärtat börja slå på.

Och det skulle vara svårare om man hade tvillingar. Den som hjärtat aldrig börja slå på tillbaka bildades och detta var redan i v 6+4 ( ska vara ganska vanligt)

Men vi fick alla pengar tillbaka, eftersom det inte blev ett resultat.

Det var tvillingar från början här också, men hade ingen aning om att det kunde påverka?
    Anonym (ET) skrev 2018-08-13 23:26:09 följande:

NIPT erbjuds inte via sjukvården här.
  • Anonym (ET)
    Anonym (Johanna) skrev 2018-08-14 00:14:16 följande:
    Det var tvillingar från början här också, men hade ingen aning om att det kunde påverka?
    Anonym (ET) skrev 2018-08-13 23:26:09 följande:

NIPT erbjuds inte via sjukvården här.
    Att ditt Landsting/Region inte erbjuder NIPT i egen regi är inte den begränsning man kan tro, det erbjöds inte för oss när vi gjorde det 2016 men det erbjöds av andra Regioner/Landsting och det många glömmer är att det är inga problem att få det utfört någon annanstans och att de skickar kostnaden direkt till ditt eget Landsting/Region. Detta är inget som annonseras på stora billboards utan vi var tvungna att gör en del efterforskning.

Vårt NIPT visade det som alla önskar sig Glad
  • Anonym (Orolig)

Om du TS är kvar? hur gick det?

Svar på tråden Misslyckat NIPT, någon mer?