• Anonym (Ts)

Är det fel att betala för en kula glass men be om två halva?

Alltså jag måste ställa frågan, för jag vill veta om jag är en idiot som inte förstår varför detta är orimligt.

Vi har ett barn på sju år som gillar glass och gärna kulglass. Han gillar också att prova olika smaker. Men, han orkar inte två kulor. Varje gång vi köper två kulor slängs typ halva glassen. En kula är helt lagom. Men det är ju fortfarande det där att det är roligt och gott att prova olika smaker.

Alltså skulle jag gärna köpa en kula men få en halv av en sort och en halv av en sort.

När vi bad om detta nyligen så var tjejen i kassan oerhört tveksam, hennes chef var inte där så hon kunde inte fråga och hade uppenbarligen svårigheter att våga fatta beslut ensam. Jag var tydlig med att det för mig var obegripligt att förstå varför det ens var något att fundera på så vi fick två halvor. Blev utmärkt.

Men jag undrar om det är någon aspekt på en sån begäran som jag inte förstår?

• Svar på tråden Är det fel att betala för en kula glass men be om två halva?
  • Anonym (Sandra)

Tycker att man alltid kan fråga om dom går med på det. Det värsta som kan hända är ju att dom säger nej, och då får man välja mellan en smak eller betala för två kulor.

• AnnaSthlm

Om man använder lite av sin intelligens är svaret ganska givet, och det är ja, det är rimligt vid rätt tillfälle. Är du på Liseberg med en kilometerlång kö bakom dig och dina tre barn vill ha varsin glass med halvkulor, så skulle en vettig förälder säga nej, välj en smak var.

Är ni vid en lugn kiosk är det fullt rimligt.

Fråga får man alltid, och man kan få ett nej. Då får man hantera det utan att bli rabiat.

• Fosse

Jag tycker absolut man kan be om två smaker, man betalar för mängden glass, inte smaken.

Känns ju inte som det tar överdrivet mycket längre tid att lägg på två små (halva storleken) kulor.

• Anonym (Åhus är bäst)

Hej!
    Om man har varit i Åhus vet man att där är det ok att få delad kula och för dem är det helt naturlig. Lika så är kulorna där gigantiska.
    På många andra ställen fungerar tyvärr inte detta och kulorna är små som pingisbollar.
    Är nog upp till varje glassförsäljare att bestämma. Men gissar att om man skulle göra så lite mer så vore fler städer kända för att man ska åka dit för glassen.

• Anonym (???)

Jag förstår inte heller varför man inte kan få två smaker på storleken en kula. Man kan ju tycka att det är vikten på glassen som spelar roll, inte antalet smaker... alltså om kiosken säljer en kula á 200 g så borde man ju lika gärna kunna få två kulor á 100 g st. Det blir ju ingen merkostnad, att skopa upp två sorter tar ju max 10 sekunder extra.

Jag har jobbat på en italiensk gelateria i Canada, där såldes glassen på vikt, inget annat. Vi hade tom en våg på plats för att dubbelkolla skopstorleken ett par ggr/dag.

• Anonym (Pappa)
    Anonym (Ts) skrev 2018-08-14 10:02:39 följande:

Haha, vad roligt det är med folks extremt olika svar och uppfattningar.

Klart att vi kan betala för två kulor, det har vi råd med, men att slänga glass tycker jag är trist. Och att betala för två men be om hälften är också lite fånigt.

Jag håller med dig, och inte minst med tanke på resursslöseri så är det mycket bättre att få två små kulor med glass som äts än två stora där det kastas bort hälften.

Som jag skrev tidigare de som lyckas i affärer är de som ser bortom just det köpet som är på väg att genomföras utan i stället fokuserar på att få tillbaka kunden för ytterligare köp.
  • elyse

Jag har aldrig hört/varit med om att någon gjort så, men varför inte... När jag köper glass till min yngsta brukar jag be om en liten kula bara.

• Anonym (Pappa)
    Anonym (helhet) skrev 2018-08-14 10:39:21 följande:
    Du baserar alltså hela din frågeställning till ett tillfälle på ett glasställe!? Om du ställer samma fråga på ett annat glasställe får du kanske ett annat svar. Det finns nämligen ingen regel om detta, utan varje glasställe kan göra sina egna regler, och varje anställd kan också vara olika öppen för att frångå rutinen av olika skäl. 

Tjejen i kassan på det här stället kände sig säkert osäker och vågade inte ta beslut om att frångå rutinen. 

Varför blev detta ett så stort problem för dig? 
    Den ställningsfullmakt personen har som kioskbiträde innefattar utan vidare rätten/ansvaret att besluta i den typen av frågor. Så den som arbetar med detta kan lugnt fatta beslut om det är ok eller inte att dela på glasskulor. 

Och då är det bara att hoppas att beslutet blir det enda logiska, "självklart fixar jag det åt dig, önskas något ytterligare, tack och välkommen åter"

Man får aldrig glömma att det är kunden som betalar din lön, 

Glad
  • snuset
    Anonym (Ts) skrev 2018-08-14 09:42:05 följande:

Alltså jag måste ställa frågan, för jag vill veta om jag är en idiot som inte förstår varför detta är orimligt.

Vi har ett barn på sju år som gillar glass och gärna kulglass. Han gillar också att prova olika smaker. Men, han orkar inte två kulor.

Alltså skulle jag gärna köpa en kula men få en halv av en sort och en halv av en sort.

Men jag undrar om det är någon aspekt på en sån begäran som jag inte förstår?

"är det ok att ta 2 halvor istället för 1" är typ detsamma som "är det ok att ta 10 tiondelars glasskulor förbatt göra en¿? .

Nej, inte okay ;p.
  • Anonym (Pappa)
    snuset skrev 2018-08-14 13:16:31 följande:
    "är det ok att ta 2 halvor istället för 1" är typ detsamma som "är det ok att ta 10 tiondelars glasskulor förbatt göra en¿? .

Nej, inte okay ;p.
    Ledsen, men du har helt tappat perspektivet

Tänk efter igen, så inser du säkert
Svar på tråden Är det fel att betala för en kula glass men be om två halva?