Inlägg från: Anonym (L) |Visa alla inlägg
  • Anonym (L)

Glutenintolerant

När min son var fyra slog de larm från dagis om att han inte orkade leka med de andra barnen längre. Han var så himla trött. VC tog en massa prover och det visade sig snart att det var celiaki. Fick göra en gastro för att säkerställa. Inte en enda gång hade han problem med magen innan diagnosen. Bara denna trötthet och det som vi trodde var växtvärk visade sig vara ledvärk pga celiakin.

• Anonym (L)

Och om de ändå ska ta prover; kolla sköldkörteln också. Hyper/hypotyreos kan vara orsaken till samma symptom: trötthet och ledvärk (plus ungefär hundra andra symptom). Jag har hypertyreos och gick och testade mig när jag knappt kunde hålla mig vaken en hel dag, var yr och hade jordens hjärtklappning varje kväll.

• Anonym (L)
    Anonym (Monna) skrev 2018-08-31 17:45:19 följande:

Börja med glutenfritt och inta även ett b-vitaminpreparat..

Nej, för jösse namn. Man ska ALDRIG börja äta glutenfritt innan man har fått sina undersökningar gjorda om man vill få en diagnos ställd (vilket är ett måste för att få läkarintyg om t ex specialkost eller ersättning från försäkringsbolag). Om du börjar med glutenfritt så läker tarmen vilket gör att blodprov och gastroskopi inte visar på något fel. Då måste du provocera kroppen genom att äta gluten under rätt lång tid för att kunna göra proverna och då mår man ofta mycket, mycket sämre efter att ha varit utan gluten ett tag. Så nej - se till att göra undersökningarna först. Byt vårdcentral om du inte får gehör.
Svar på tråden Glutenintolerant