• Anonym (Lillis)

Glutenintolerant

Skrev här om dagen men hittar inte den tråden nu :)

Har varit vansinnigt trött i flera år. Klarar knappt av en vardag... får ofta ont i kroppen. Har sökt läkarhjälp flera gånger men aldrig fått nått svar. De har dock bara kollar blodtryck och ?det vanligaste...?

fick råd om att det kunde vara glutenintolerans. Ringde vårdcentralen men fick inte tid förrän om 3 veckor. Köpte ett självtest som visade sig vara positivt... kan man lita på dessa??

• Svar på tråden Glutenintolerant
  • Anonym (Liknande symtom)

Mådde jättedåligt med liknande symtom under flera år, besökte vården flera gånger. Tog tester för gluten, det var negativt.

Träffade tillslut en läkare som tog födoämnesprov, visade sig att jag har en (kors)allergi på vete.

Tog bort all gluten i kosten. (VET att det är skillnad på gluten och vete...)

Visade sig att jag också har IBS, så efter korrigeringar kring det också så mår jag idag bra!

• Anonym (. Eila)
    Anonym (Lillis) skrev 2018-08-16 20:18:22 följande:

Ringde idag 1177 för att rådfråga hur jag skulle göra. Hon skrattade åt mig... att jag gjort ett självtest från apoteket sa hon inget om men att jag fått tips om att det kunde vara gluten min trötthet beror på skrattade hon åt två gånger under samtalet. Blev så ledsen...

Har jag inga stora magproblem så kan det inte vara gluten fick jag till svar innan jag la på luren.

Sånt blir jag vansinnig på.. Vadå skratta... Jo mitt största problem under många år var trötthet. Efter en magsjuka började jag dock få konstanta magsmärtor också men jag har alltid varat hård snarare än s i magen hela mitt liv därför kollade man alrig för gluten.. Men jag har troligen haft det hela mitt liv men fick diagnos när jag var närmare 30...
  • Anonym (Lisa)

Något som är extra skrämmande gällande celiaki är den långa tiden som går från symtomdebut tills man får diagnosen, enligt läkare som satte diagnosen på min släkting kan det dröja upp till 8 - 10 år innan diagnos sätts, detta pga att symtomen ofta är så diffusa så det är svårt att veta vad de beror på.
    Min släkting hade tur och det tog strax under 1 år innan hen fick sin diagnos. 

• Anonym (Lillis)
    Anonym (. Eila) skrev 2018-08-18 11:19:06 följande:

Sånt blir jag vansinnig på.. Vadå skratta... Jo mitt största problem under många år var trötthet. Efter en magsjuka började jag dock få konstanta magsmärtor också men jag har alltid varat hård snarare än s i magen hela mitt liv därför kollade man alrig för gluten.. Men jag har troligen haft det hela mitt liv men fick diagnos när jag var närmare 30...

Fick du några ?skador? till följd av att du gått med det så länge?? Vet ju fortfarande inte om jag har det men är jätte rädd över det nu!!
  • Anonym (. Eila)
    Anonym (Lillis) skrev 2018-08-19 13:50:10 följande:

Fick du några ?skador? till följd av att du gått med det så länge?? Vet ju fortfarande inte om jag har det men är jätte rädd över det nu!!

Nej inget som märks i alla fall.. Har fått reumatisk som. Följd men de följs ofta åt så det.är inget ovanligt. Fördelen med diagnos är att barnen kollat tidigt för att slippa gå genom.samma.som.mig
  • Anonym (Lillis)

Vad gör jag nu?? Var hos läkaren och denne vägrade ta prover för att det kostar dem för mycket pengar... jag sa att jag måste få ta dessa prover men han ta nej och sa att jag får själv gå å ta dessa prover på nån privat klinik...

• Anonym (. Eila)
    Anonym (Lillis) skrev 2018-08-31 13:48:01 följande:

Vad gör jag nu?? Var hos läkaren och denne vägrade ta prover för att det kostar dem för mycket pengar... jag sa att jag måste få ta dessa prover men han ta nej och sa att jag får själv gå å ta dessa prover på nån privat klinik...

Byt läkare för dessa prover är inte alls kostsamma det är ett vanligt jäkla blodprov bara klaga även till chefen för den vårdcentral du varit till.. Du kan även om du vill skriva en egen remiss till medicin mottagningen på sjukhuset och se vad du får för svar, ring först för du kan ha tur att få komma utan remiss.
  • Lillis123

Blev jättebesviken och jätteledsen såklart...

hur kommer jag i kontakt med rätt avdelning?

Gick efter en gråtattack tillbaka till vårdcentralen och berättade för en sköterska i receptionen om vilket bemötande jag fått. Hon skulle se till att jag får hjälp och de skulle återkomma... men mitt förtroende för vårdcentralen är väl (speciellt nu) inte det bästa.

• Anonym (Glutis)

Hej, jag gick med oupptäckt celiaki. Ledvärk, depression, trötthet. Inte ont i magen. Efter gastroskopi= glutenfri kost. Blev en stor skillnad när jag började äta glutenfritt, depression försvann, värk försvann, pigg o glad igen. Som sagt tänk på att man kan bli deprimerad också.. om du skulle ha celiaki, man vänjer sig snabbt vid glutenfri kost, och man äter gärna glutenfritt då man vet vilken skillnad det gör. Lycka till :)

• Anonym (Monna)

Börja med glutenfritt och inta även ett b-vitaminpreparat..

Svar på tråden Glutenintolerant