• Anonym (Hmmm...)

Får sjuksköterska och patient umgås privat?

Hej!

Vad säger reglerna om detta?

• Svar på tråden Får sjuksköterska och patient umgås privat?
  • Anonym (Ssk)

Får och får. Finns inga reglera som styr det mest rekommendationer. Beror ju på situation och om det finns en pågående vård eller inte. Och på vilken nivå de umgås?

• Anonym (Hmmm...)
    Anonym (Ssk) skrev 2018-08-15 22:57:39 följande:

Får och får. Finns inga reglera som styr det mest rekommendationer. Beror ju på situation och om det finns en pågående vård eller inte. Och på vilken nivå de umgås?

Låter som ett rimligt svar. En manlig psykiatrissk som privat umgås med en patient.

Tänker att det är ok.
  • Anonym (Ssk)

Får patienten vård nu eller är vården avslutad? Dom kände inte varandra innan?

• Bibbidi
    Anonym (Hmmm...) skrev 2018-08-15 23:01:26 följande:
    Låter som ett rimligt svar. En manlig psykiatrissk som privat umgås med en patient.

Tänker att det är ok.
    Det är extremt olämpligt att en psykiatriker umgås privat med en patient. 
    Det är skillnad på när en sjuksköterska som kanske gett en en spruta umgås med en eller när ens psykiatriker umgås med en på fritiden. Är ju skillnad på vad de har gjort / jobbat med kring patienten.
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (Ssk) skrev 2018-08-15 23:08:11 följande:

Får patienten vård nu eller är vården avslutad? Dom kände inte varandra innan?

Kontakten är pågående och de kände inte varandra sedan innan.
  • Bibbidi

Jag inser nu att jag läste tråden alldeles för snabbt. Läste det som psykiatriker istället för sjuksköterska inom psykiatr, missde helt och hållet ssk. 

Ber om ursäkt.

• Anonym (Hmmm...)
    Bibbidi skrev 2018-08-15 23:10:49 följande:

Jag inser nu att jag läste tråden alldeles för snabbt. Läste det som psykiatriker istället för sjuksköterska inom psykiatr, missde helt och hållet ssk. 

Ber om ursäkt.

Är helt lugnt.
  • Näng
    Bibbidi skrev 2018-08-15 23:10:49 följande:

Ber om ursäkt.

Fast du har ändå rätt. En ssk har alltid sin etiska kod men en psykiatri ssk anser jag har extra skyldigheter mot sin patient. En patient med psykisk ohälsa är redan från början extra utsatt och hamnar i underläge mot ssk. Det borde psykiatrissk vara väl medveten om och ta ansvar för.
  • Anonym (Hmmm...)
    Näng skrev 2018-08-15 23:18:19 följande:
    Fast du har ändå rätt. En ssk har alltid sin etiska kod men en psykiatri ssk anser jag har extra skyldigheter mot sin patient. En patient med psykisk ohälsa är redan från början extra utsatt och hamnar i underläge mot ssk. Det borde psykiatrissk vara väl medveten om och ta ansvar för.
    Men om nu ssk och patienten trivs i varandras sällskap. Blir såklart en avvägning.

Patienten kanske tolkar fel och tror att ssk vill ha kärlek. Så ja, känslig situation.
  • Anonym (Ssk)

Men vad för relation har de? Tycker det också ör avgörandet. Är det en kärleksrelation eller om de umgås mer som kompisar pga att den som mår dåligt tex inte har några vänner och att ssk umgås för att hjälpa personen även privat.

Svar på tråden Får sjuksköterska och patient umgås privat?