• Lisaflisa

    Sambo vill ha barn

    Hej!

    Min sambo har barnlängtan och "vi" har precis köpt hus. Jag studera (snart klar) så det är han som står på huset och gått in med alla pengar.

    Jag har ett barn sedan innan, och gått igenom en separation som innebar att jag med barn blev bostadslös.

    Det var en svår tid för mig och mitt barn då det råder bostadsbrist och ej hade höga köpoäng. Dessutom ett x som vägra gå med på byte av kommun.

    Efter denna period har jag blivit väldigt försiktig om man säger så. Vi är fortfarande låsta till en kommun med höga bostadspriser och dåligt med hyresrätter.

    Vill verkligen inte hamna i en liknande situation igen och våga därför inte skaffa barn förrän jag känner mig säker med bostad.

    Älskar min sambo och vill vara med honom hela livet, men kan inte släppa min rädsla.

    Finns det fler som tänkt på liknande sätt och kommit fram till bra lösningar?

  • Svar på tråden Sambo vill ha barn
  • Meriall

    Kanske att ni gifter er? Då blir det väl er gemensamma bostad så om det tar slut får du halva värdet. Eller funkar det inte så?

  • Monchichier

    Den bästa lösningen är den lösningen ni kommer fram tillsammans. Finns liksom ingen universallösning på det här tyvärr.

    Tala om för sambon hur du känner och tänker och ta det därifrån.

  • Monchichier
    Meriall skrev 2018-08-16 17:13:47 följande:

    Kanske att ni gifter er? Då blir det väl er gemensamma bostad så om det tar slut får du halva värdet. Eller funkar det inte så?


    De behöver inte gifta sig för det. Har någon köpt en bostad för gemensamt bruk ingår det i bodelningen även fast de bara är sambos. Så, TS äger redan hälften av huset, om det inte är så att de skrivit ett samboavtal förstås, men det antar jag att de inte har.
  • Tow2Mater

    Studera klart och skaffa jobb är det minsta du ska gora innan ni borjar fundera på barn.

    Att han går in med alla pengar i huset, och vill skaffa barn utan att vara gift, forstår jag ju inte - finns flera nackdelar som man, men alla är ju olika och har olika riskmedvetenhet.

Svar på tråden Sambo vill ha barn