• AndreasBä

Ryggsmärta och stickningar i kroppen efter lumbalpunktion

Hej,
    Andreas heter jag och är 23 år gammal. Jag registrerade mig på den här sidan för jag har läst om många här som gjort lumbalpunktion. Skulle behöva dela erfarenheter.

Den 26:e juli vaknade jag med huvudvärk och rotatorisk yrsel som var så påtaglig att jag inte kunde göra något annat än att ligga ner i flera dagar. Sökte hälsocentral och fick paraflex muskelavslappnande för att jag var stel i nacken. Dagarna gick och besvären blev bara större. Fick nu också halvsidig ansiktsdomning, problem med talet och att svälja. Åkte in akut på Neurologen där man gjorde alla möjliga tester. Beslöts att jag skulle röntgas i huvudet, nacken och ryggen med MR. Ingenting syndes - skönt tyckte jag! Mina besvär var något bättre den dagen men man ville ändå göra en lumbalpunktion. 

Jag gick med på att låta dem ta detta på mig, och tänkte inte ens på att fråga om komplikationer eller biverkningar. Överläkaren på neurologen lät en underläkare genomföra LP:n. Mitt under provet frågar han plötsligt om jag har smärta strålandes  till benen, och jag som inte fått någon information om detta hade inte tänkt på att säga till om det, men hade kraftig smärta strålandes till vänster ben. Ajdå sade han och de stack om (tror jag). De fick allt det som de behövde. Kände mig rätt okej efter provet men hade fått ont i ryggen. "Ingen fara" sa dom till mig.
    Skrevs ut från neurologen två timmar senare och ombads promenera till bussen, för sjukresa skulle jag inte få tillbaka den här gången. Satte mig på bussen och åkte tio mil för att komma tillbaka dit jag kom ifrån. 

När jag sedan klev av bussen började besvären. Smärtan i ryggen blev värre och värre för varje steg jag tog. Efter 150 m gjorde det så ont att jag inte kunde lyfta benen längre. Fick då min första panikattack genom hela livet, kunde inte andas, prata m.m. Ambulansen körde tillbaka mig till akuten där jag sen lades in på neurologen igen. Hur jag än försökte förklara att jag hade så ont i ryggen tog ingen mig på allvar utan konstaterade endast att jag hade postlumbal huvudvärk, vilken jag också fått (dvs. hade ont i huvudet vid upprätt ställning, men inte liggandes) och att jag utvecklat panikångest. 

Den första natten efter jag lades in igen kändes det som att mina ben var paralyserade, kunde inte lyfta dom på 13 timmar. Man gav mig lugnande, antidepressivt och smärtstillande och så fort jag kunde röra benen det minsta skrevs jag ut därifrån. Dagarna efter var de absolut värsta. Jag hade panikattacker varvat med hemsk huvudvärk och smärta i ryggen som strålade mot benen. Kunde knappt gå. Sökte vården igen och fick då en bloodpatch. Vips så var huvudvärken borta, men ryggsmärtan var kvar. Likaså panikattackerna.

Idag har det gått exakt två veckor sedan jag gjorde lumbalpunktionen på neurologen. Smärtan i ryggen är obeskrivligt svår. Det gör ont när jag sitter, när jag ligger, och när jag går så strålar det smärta från ländryggen till benen och höfterna. Detta varvas med muskelryckningar på alla möjliga ställen; benen, låren, magen, ryggen, nacken, kring ögonen, munnen och armarna. Kan inte kontrollera dessa ryckningar och de försvinner några sekunder om jag rör på mig - men kommer tillbaka sen och byter plats. Har även pirrningar, domningar, brännande känslor, elektriska stötar som byter plats om vartannat. Ser dåligt av och till och har problem att fokusera med ögonen. När jag använder dator, tv eller mobil får jag panikkänslor för det är svårt att följa saker som rör sig med blicken.

När jag googlar på detta hittar jag mest folk som klagar över den postlumbala huvudvärken (som jag blivit kvitt efter bloodpatchen). Hittar knappt information om att folk ska ha fått ryggsmärtor, muskelryckningar osv efter detta. Undrar om någon kan känna igen sig i något av detta? Är så rädd att jag ska ha fått permanenta skador efter detta. Jag som annars alltid levt en så aktiv livsstil kan nu knappt röra mig på grund av smärta, ryckningar och bortfall.

PS. Provsvar från MR och ryggmärgsvätskeprov säger att jag inte har något av det som jag utreddes för från första början. Yrseln och huvudvärken som jag hade inledningsvis försvann efter en vecka. DS.

• Svar på tråden Ryggsmärta och stickningar i kroppen efter lumbalpunktion
  • Anonym (:()

Stackars jävel. Berättade du om läkaren som gjorde lumbalpunktionen? Att han frågade om stickningarna och hans reaktion när han sa "aj fan"? Nånstans har han skadat din rygg. Det är INTE riskfritt att sätta en nål där!

• Smulan101

Hej! Nu är detta knlägg några år sedan men hade hoppats få kontakt med dig. Jag har nämligen nyligen genomgått en lumbalpunktion och precis som du gick det fort o jag hade inte tanke på att fråga om biverkningarbo dyl. Har två diskbråck som jag kämpat med i ett helt år. Sen satte dem LP strax ovanför. Nu har jag än värre besvär med ryggen. Har också fått ångest av detta.  Fruktansvärda smärtor. Läste också att det mest pratas om huvudvärk vilket jag äkdrig fick. Men skulle ju aldrig ha gjort en LP med tanke på diskbråcken. Hade så gärna velat höra om du blivit bättre I din rygg och om du fått någon hjälp. Jag gårnhos en homeopat nu. Vågar lnte låta någon annan röra mer i ryggen.

Vänlig Hälsning 
    Annika 

Svar på tråden Ryggsmärta och stickningar i kroppen efter lumbalpunktion