• GrabbarnaOchJag

hur tidigt kan man känna?

trots 3 barn så har jag glömt. haha. 
    jag har alltid haft mycket symptom och starka känningar under mina graviditeter.

vi hade tänkt starta verkstan i höst, men hade ändå oskyddat sex en torsdag, ägglossning på måndagen. kan man ens bli gravid så långt innan äl? 

hur som helst, sedan ca en vecka (ÄL+10) extremt mycket finnar, ömma bröst och kissar väldigt ofta. Samt reagerar negativt på lukter. 

känns inte som innan mens, har tex ALDRIG ömma bröst annars. 

känner att oddsen för en graviditet denna månad inte är så hög, men OM jag skulle vara det... inbillar jag mig då mina symptom då de är så tidiga? 

• Svar på tråden hur tidigt kan man känna?
  • EpicNurse

Symtom som kommer tidigare än 5 dagar efter ägglossning kan inte bero på graviditet, eftersom graviditetshormonet inte börjar produceras förrän ägget fäster vilket är tidigast 5 dagar efter ägglossning, men oftare närmre 7.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Orolig)
    EpicNurse skrev 2018-08-16 21:14:42 följande:

Symtom som kommer tidigare än 5 dagar efter ägglossning kan inte bero på graviditet, eftersom graviditetshormonet inte börjar produceras förrän ägget fäster vilket är tidigast 5 dagar efter ägglossning, men oftare närmre 7.

Är det vanligt att det börjar med illamående?

Jag hade precis samma fundering som ts. Hade ägglossning förra veckan exakt 5 dagar enligt min app och har mått illa hela dagen idag, känns som graviditet...men känns för tidigt att känna nåt egentligen. Det är inte planerat så jag vet inte vad jag ska göra isf, riktigt dålig timing :/
  • EpicNurse
    Anonym (Orolig) skrev 2018-08-19 21:45:26 följande:

Är det vanligt att det börjar med illamående?

Jag hade precis samma fundering som ts. Hade ägglossning förra veckan exakt 5 dagar enligt min app och har mått illa hela dagen idag, känns som graviditet...men känns för tidigt att känna nåt egentligen. Det är inte planerat så jag vet inte vad jag ska göra isf, riktigt dålig timing :/

Nja. Det är extremt ovanligt med symtom öht så tidigt eftersom hcgnivån är så väldigt låg då. Knappt mätbart med blodprov ens. Annars är illamående ett vanligt förstasymtom.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Orolig)
    EpicNurse skrev 2018-08-19 22:49:14 följande:

Nja. Det är extremt ovanligt med symtom öht så tidigt eftersom hcgnivån är så väldigt låg då. Knappt mätbart med blodprov ens. Annars är illamående ett vanligt förstasymtom.

Okej, tack för info. Jag hoppas att det bara är min oro som spökar. Vi har kört avbrutet samlag och jag är ingen ungdom så det borde vara minimal risk för graviditet.
Svar på tråden hur tidigt kan man känna?