• Anonym (Maria­)
    Äldre 17 Aug 03:08
    2243 visningar
    7 svar
    7
    2243

    Barn med FAS? Snälla hjälp

    Jag visste inte att jag var gravid förrän jag var i v. 14 (pga att jag hade oregelbunden mens innan och blödningar under graviditeten+ inget illamående ) och jag drack en del innan. Det var bara 2 tillfällen som jag drack väldigt mycket och det var på en fest när jag var i v. 4-5 och en gång nån vecka senare ,annars var det mellan 1-3 glas vin några gånger i veckan om jag minns rätt.

    Min son är 2 år nu men och jag har inte kunnat släppa det här. Han har några av ansiktsdragen som stämmer in på FAS (tunna läppar , långt mellan näsan och munnen och inte alls ?djup? grop där) men några har han inte (bl.a. små ögon). Han utvecklas precis som han ska. Jag har pratat med BVC-sköterskan , som sa att hon inte trodde han har påverkats men det går inte att säga säkert.

    Sen uppsökte jag en barnläkare för inte så länge sen , hon sa att han inte har FAS men jag kan ändå inte släppa det riktigt. Vart ska jag vända mig för att få veta säkert om han har påverkats av alkoholen eller inte? Jag har såna skuldkänslor även om jag inte visste att jag var gravid. Jag hade någon liten misstanke men jag försökte tänka bort det och tänkte att jag inte kunde vara det när jag hade ?mens?.

    Snälla, behöver hjälp med vart jag kan vända mig. Bor i Stockholmsområdet . Finns det några barnläkare med erfarenhet av sånt här?

    Har sökt på internet och får bara mer och mer ångest varje gång jag gör det.

  • Svar på tråden Barn med FAS? Snälla hjälp
  • Anonym (Maria­) Trådstartaren
    Äldre 17 Aug 03:21
    #1

    Tänker också att tänk om han har något allvarligt fel t.ex något med hjärtat eller något annat organ som

    ingen har sett än. Eller om han kommer få problem i skolan när han blir äldre.

    Vet inte hur jag ska kunna leva med ångesten och oron och skuldkänslorna. Skulle behöva träffa en barnläkare som kan undersöka honom ordentligt och som har erfaranhet av just det här, och som inte bara anklagar och dömer mig, men har ingen aning om hur jag ska hitta det.

    Den senaste jag var hos tittade bara på honom snabbt ,

  • Anonym (Maria­) Trådstartaren
    Äldre 17 Aug 03:30
    #2

    Kan tillägga också , en av anledningarna till att jag inte trodde att jag var gravid var att jag försökte få barn i nästan ett år i en tidigare relation för flera år sen utan att bli gravid , och jag har ?slarvat? flera gånger med andra också, så jag trodde inte att jag hade lätt för att bli det.

    Det gör att jag har extra mycket ångest också. Även om det här var med en kille som jag inte var tillsammans med så ville jag ju verkligen ha barn egentligen . Jag tänker hela tiden att ?om jag bara hade gjort ett test tidigare?.

    Vill helst inte ha några kommentarer om att det är omöjligt att vara gravid i 14 veckor utan att veta om det eller att jag borde ha skyddat mig för det hjälper inte mig nu.

  • Anonym (Maria­) Trådstartaren
    Äldre 17 Aug 11:19
    #7
    Anonym (A) skrev 2018-08-17 06:15:57 följande:

    Du behöver snarare söka hjälp för din egen skull. De har redan sagt att han inte har detta så varför kan du inte tro på det då? Och om du till slut skulle hitta någon läkare någonstans som skulle säga att ja, han har det, vad skulle du göra då? Nej, som sagt sök hjälp för egen del istället. Kan inte vara så kul för sonen heller att mamman analyserar hans ansiktsdrag och tycker han är så "ful" att han ser alkoholskadad ut när han inte är det...


    Tack för svaret , och till alla andra som har svarat!

    Jag menar absolut inte att han är ?ful?, kanske borde skrivit det. Han är jättefin och en del av de dragen (som ganska tunna läppar och långt mellan mun och näsa) kan han också ha ärvt från mig eller sin pappa.

    Jag tycker inte att barnen som man hittar bilder på

    när man googlar FAS är fula heller, de allra flesta av dem är fortfarande jättefina och en del ser faktiskt inte ens speciellt annorlunda ut från ?vanliga? barn. Jag förstår att man måste informera om det men man tänker nästan lite på skallmätningar och sånt när man läser om det och ser bilder på barnen, det känns lite obehagligt, speciellt när adoptivföräldrar skryter om att de tar hand om barn som har det och lägger ut massa bilder som barnen kommer kunna se sen.

    Det som oroar mig mest är nog ifall det skulle ha skadat på något sätt som inte går att se än . Läst om t.ex hjärtfel men det skulle kanske redan upptäckts och det kanske behövs mer alkohol för det?

    Och ja ni har rätt, jag skulle nog behöva prata med någon om det. Det stämmer att jag levde ett normalt liv men jag har skuldkänslor för att jag ändå inte gjorde ett graviditetstest tidigare eftersom jag ändå hade haft oskyddat sex. Men så tänker man ju inte alltid och jag trodde att jag hade väldigt svårt att bli gravid eller kanske inte ens kunde.

    Har läst på några ställen att ett glas vin inte är någon fara att dricka när man är gravid men det här var ju lite mer än det (även om det inte var några extrema mängder heller).
Svar på tråden Barn med FAS? Snälla hjälp