Inlägg från: Deeelicious |Visa alla inlägg
  • Deeelicious

Semester under föräldrapenning?

Jag arbetar och har heltidstjänst sedan några år tillbaka på en arbetsplats med kollektivavtal. Jag kommer förmodligen att Gå på föräldraledighet från och med mitten av januari 2019. Vad gäller angående semester år 2019? Får jag det trots att jag tar ut föräldrapenning som vanligt eller gäller särskilda regler? När tog ni isf ut semestern? I början av graviditeten?

Får man även löneförhöjning som vanligt 2019 trots att man går på föräldrapenning kanske hela det året? Och hur blir det med löneförhöjningen 2020 om jag enbart gått på föräldrapenning 2019?

Hoppas någon kan svara :)

• Svar på tråden Semester under föräldrapenning?
  • Deeelicious
    Anonym (Ellen) skrev 2018-08-17 12:00:32 följande:

Man får inte diskriminera föräldralediga så man ska vara med i lönerevisionen oavsett. Sen kanske man bara tilldelas minimum men det kan vara rätt logiskt då det inte finns någon prestation att bedöma och man uppnår ju inga mål under sin ledighet.

Man tjänar in semester under de 120 första dagarna av sin ledighet. Hur många dagar det blir beror på vilket avtal man tillhör.

Vill man ta semester bryter man sin ledighet eller så söker man från början tex f-ledig 1/1-30/6, semester 3v i juli och sen f-ledig igen.

Man har laglig rätt till 3 perioder föräldraledighet per kalenderår.

Gör det någon skillnad om man bryter eller bestämmer från start? Kan man ta ut semester när man vill under fp?
Svar på tråden Semester under föräldrapenning?