• Äldre 17 Aug 13:50
    3869 visningar
    6 svar
    6
    3869

    Lämplig hund till sök?

    Finns det någon hundras (av mellanstorlek) att föredra om man vill gå på sök-kurser, dvs. någon ras som är duktig på att använda nosen? (Gärna någon slät-eller strävhårig.) Eller är det de stora raserna man måste kika på för det ändamålet, såsom Schäfer etc?

  • Svar på tråden Lämplig hund till sök?
  • Anonym­FL
    Äldre 17 Aug 13:55
    #1
    Tulpanblomman1 skrev 2018-08-17 13:50:35 följande:

    Finns det någon hundras (av mellanstorlek) att föredra om man vill gå på sök-kurser, dvs. någon ras som är duktig på att använda nosen? (Gärna någon slät-eller strävhårig.) Eller är det de stora raserna man måste kika på för det ändamålet, såsom Schäfer etc?


    Beagle

    Släthårig

    Används ofta till sök och spår och som narkotikahund. Den har samma typ av huvudform som en blodhund.

    Lever länge. 17 år är en vanlig ålder. Friska.
  • Äldre 17 Aug 14:14
    #2

    Någon hann före så jag får sälla mig till kören. Beagle är oslagbar bland spårhundar i mindre format. Frisk trevlig ras som dock kan vara väldigt vokal av sig och trivs bäst i sällskap. De är smarta och matglada, mer eller mindre alla beaglar jag känner stjäl mat när tillfälle ges och tar sig ofta upp på bord med mera. Att "beaglesäkra" är ett vedertaget uttryck för att stoppa in allt, verkligen allt, ätbart i överskåpen i min bekantskapskrets.



    Beaglar är fantastiska!


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Äldre 17 Aug 15:26
    #3

    ALLA hundar vill använda nosen. Det är deras viktigaste och mest användbara sinne, luktsinnet. Alla "lukthundar" är av alla världens raser. Så personligen skulle jag välja hund efter andra egenskaper än just om de gillar sök och nosework. Men om man ändå ska titta på reserna som är mer kända för sitt luktsinne så är det ju taxar, retrivers (de flesta), coonhound, beagle, basset och blodhundar.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Äldre 17 Aug 16:27
    #4

    Satsar du på att tävla eller "bara" köra på hobbynivå? Är det hobbynivå så har dom flesta raser tillräckligt intresse så kolla mer på vad du kan erbjuda hunden, vilka egenskaper du söker osv.

  • Anonym (Flatt­ie!)
    Äldre 15 Sep 12:51
    #5

    Hellu!


    Jag säger utan tvekan en Flatcoated Retriever. En utmärkt sök och spår hund som jobbar med intensiv svans vift och kommer alltid ställa upp i alla lägen och utöver det så får ni en underbar familjemedlem som samsas med alla och är alltid lyhörd och inte envis eller ignorant utan vill alltid vara till lags.
    Enkel och helt enkelt underbar .

  • Anonym­FL
    Thu 25 Apr 2019 20:24
    #6
    Tulpanblomman1 skrev 2018-08-17 13:50:35 följande:

    Finns det någon hundras (av mellanstorlek) att föredra om man vill gå på sök-kurser, dvs. någon ras som är duktig på att använda nosen? (Gärna någon slät-eller strävhårig.) Eller är det de stora raserna man måste kika på för det ändamålet, såsom Schäfer etc?


    -Blev det någon hund?

    -Vilken ras?
Svar på tråden Lämplig hund till sök?