• Sharper

Svår ekonomisk situation

Vad ska dessa 8000:- täcka? Är det bara mat, kläder och nöje så tycker jag det är mycket pengar. Vi är 2 vuxna och 2 barn varannan vecks samt 2 vuxna och 4 barn varannan vecka. Har en matkostnad inklusive snus (1 dosa om dagen) på mellan 6000-7000:-

• Sharper
    KE76 skrev 2018-08-20 11:10:58 följande:

Riksnormen är ca 4800 kr per månad för en vuxen och ca 2500 kr per månad för ett barn. Jag menar att jag har 6000 kr i månaden för oss tre, efter alla räkningar är betalda vilket är 4000 kr mindre än riksnormen.

Är det mat och nöje/kläder då som den summan ska täcka? Då borde det inte vara några problem oavsett riksnorm. Jag och min man har efter alla räkningar OCH mat är betalt ca 6000:-, då är vi 2 vuxna och 4 barn.
  • Sharper
    KE76 skrev 2018-08-20 14:50:05 följande:

Jag kanske varit otydlig, det är 6000 kr kvar efter alla räkningar är betalda. De 6000 kr ska räcka till oss 3 (mat, kläder). Det är 4000 kr lägre än riksnormen

Ja 6000:- för mat och kläder är inget problem? Det borde räcka långa vägar. Oavsett vad riksnormen säger, som jag skrev ovan.
  • Sharper
    KE76 skrev 2018-08-20 14:50:05 följande:

Jag kanske varit otydlig, det är 6000 kr kvar efter alla räkningar är betalda. De 6000 kr ska räcka till oss 3 (mat, kläder). Det är 4000 kr lägre än riksnormen

Enligt dom siffror du angett borde jag och mannen ha 17 000:- till mat och kläder för oss 2 och 4 barn. Hiskelig summa pengar ju....
  • Sharper
    KE76 skrev 2018-08-20 17:50:10 följande:

Ja, det stämmer. Ni skulle haft 17-18000 kr efter alla räkningar är betalda, förutom el, tv, Internet, telefon, försäkringar. Visst kan man klara sig på vatten o bröd och leva för 1000 kr i månaden. När jag skriver att jag och mina 2 små barn har kämpigt i slutet på varje månad så här jag fakta att förhålla mig till, dvs att vi lever under riksnormen. Jag är inte ute efter åsikter om min situation utan snarare tips o råd hur man kan förbättra o bli av med dyra lån. Det är klart att det finns de som har det ännu kämpigare än mig.

Vi Äter vanlig mat så som makaroner och korv mm. Gällande maten och få en billig matkostnad ät tex linser, kolla igenom bladen till mataffären och planera efter det. Jag sparar massor på det. Ät havregrynsgröt till frukost.

Kläder finns på secondhand allt måste inte vara nytt.
  • Sharper
    KE76 skrev 2018-08-22 09:41:09 följande:

Jag menar förbehållsbelopp efter löneutmättning, har råkat skriva riksnormen. Men det är i princip samma sak. Summan är 10.000 kr plus minus några hundralappar för ensamstående vuxen och 2 barn under 18 år. El, tel och internet ingår inte, som du säger. Jag ligger minst 3500-4000 kr under riksnormen enligt provberäkning på KFM (förbehollsbelopp efter löneutmättning). Just nu betalar jag 6000 kr i månaden för alla bankräntor. Om jag skulle släpt allt till KFM och fått löneutmättning då skulle jag få 3500-4000 kr mer i månaden, efter löneutmätning. Funderar på att gå den vägen via KFM då jag är trött på att ha det så kämpigt i slutet på varje månad. Och då känns löneutmättningen som ett bättre alternativ än att försöka ta på sig nya skulder för att ha råd att betala andra.  

Sånt innebär ju också (är du säkert medveten om) att det kan bli tvångsförsäljning av prylar/smycken/fordon som finns hemma?
  • Sharper
    Twixie skrev 2018-08-22 12:09:38 följande:

Börja med att göra en ordentlig kalkyl om du inte redan gjort det. Det vill säga en kalkyl med alla lån och kostnader. Prata med långivarna och se om du kan dra ned amorteringsgraden på någon av lånen till förmån från andra. Alltså betala av ?dyra lån? med hög ränta först. När de börjar närma sig en del där du ?får pengar över? (d.v.s. du inte betalar lika stor månadskostnad totalt inkl ränta och amortering) så lägger du det på extra amorteringar. Du ?tar? pengar från de billigare lånen genom att sta ned på amorteringensgraden och lägger som extra amortering på dyra lånen för att bli av med de snabbare.

Se över regelbundna utgifter - Netflix, el, Storytell, försäkringar mm. Ta tre månader och gå igenom ditt betalkonto i slutet av varje månad. Skriv ned ALLA utgifter. Se vilka du kan prioritera bort tillfälligt. Viktigt att ha kvar något som gör att man ändå orkar med sin vardag för det ska inte kännas som ett straff!

Betala mat med kreditkort. Du får full koll på hur mycket man äter för varje månad och sedan för du över en beräknad del till ?räkningskonto? varje månad så att du har de redan avbokade från kontot.

Räkna ut ett genomsnitt på vad alla räkningar kostar per månad. För över den summan till räkningskontot varje månad. På så vis får du aldrig ?dyra? eller ?billiga? månader. T.ex. vi för över 600 kr/mån till CSN även om den fakturan bara betalas kvartalsvis. Dock så när det är dags för fakturan på 1800 kr att betalas så finns ju pengarna på räkningskontot.

Dela upp pengarna per dag så vet du ungefär hur mycket du har att röra dig med för nöje i g kläder. Blir lättare då att ?spara? till en bio än att man behöver snåla efteråt. Det känns alltid värre att snåla efter man gjort något än att spara inför något.

Jättebra tips till ts! Vi räknar också ut vad det kostar varje månad. Är så skönt å känna att alla månader i princip är lika, man har aldrig en knaper månad för att en hemförsäkring ska betalas eller dylikt:)
Svar på tråden Svår ekonomisk situation