Inlägg från: äldreochklokare |Visa alla inlägg
  • äldreochklokare

Är min 5 åring normal?

annaståhl skrev 2018-08-18 00:34:54 följande:
    Nej pga försöker undvika socialtjänsten. Har hört förskräckliga historier om omhändertagna barn. Vill inte förlora min dotter. Vill bara att hon ska må bra och fungera normalt och få ett normalt fungerande bil.
    Men varför tror du att hon ska bli omhändertagen för att du kontaktar BUP?

Båda mina barn har utretts av BUP (autism) och det har sannerligen aldrig varit tal om att omhänderta någon. 

Du behöver ju uppenbarligen hjälp - HON behöver hjälp, för att förstå sig själv, för att få redskap att hantera sig själv. Tänk på att ju äldre hon blir desto besvärligare blir det troligen, om hon inte får stöd nu. det tar tid att träna in nya rutiner osv. 

BUP utreder inte bara, de ger även föräldrastöd kring det som uppkommer i utredningen, och även till till barnet (anpassat. till ålder förstås) och om det finns några diagnoser kommer ni efter att BUP är färdiga, få kontakt med barn och ungdomshabiliteringen, som kan fortsätta hjälpa senare. Det är guld värt!

Dessutom, snart börjar skolan. Då är det mycket bra att ni sedan tidigare redan har stöttning från BUP, för det är annars det skolan kommer att föreslå. Tyvärr är det ju en hel del kö till BUP men kontakta dem och förhoppningsvis förstår de att detta är ett ärende de bör ta tag i så fort de kan. 
Svar på tråden Är min 5 åring normal?