• Deeelicious

    Abort efter RUL?

    Är det någon som vet om det finns möjlighet till ev. Abort efter RUL? Jag vill inte på något sätt göra abort om barnet är friskt men om det skulle visa sig att barnet har något synligt handikapp eller down syndrom så skulle jag vilja göra det. Är det någon som vet om detta är möjligt?

    Vänligen undvik negativa kommentarer...

  • Svar på tråden Abort efter RUL?
  • viseversa

    Synligt handikapp? vad menar du med det? En hans som är outvecklad. Nja det tycker jag nog inte är skäl nog. En missbildning på inre organ eller andra allvarliga fel som kan innebära säker död eller lidande för livet JA då brukar man få abort beviljat. Down kan man inte se på rul. Det är därför man gör nupp ul runt v 12. Har man inte gjort det är det för sent att se tex down syndrom på rul.

  • Meriall

    Ja du kan göra en ansökan till socialstyrelsen för sen abort är särskilda skäl tom v 22. Och de lär godkänna pga Downs. Men är du orolig för downs är det bättre att kolla med nipt mkt före rul så du kan göra ev aborten tidigare.

  • Anonym (S)

    Fri abort har vi tillbaka v 18+0 i Sverige. Iaf där jag bor gör man om möjligt RUL i v 18+0-19+0 så nej då är det för sent. Vid mycket goda skäl kan man beviljas abort efter ansökan tom v 21+6 och allvarliga missbildningar räknas dit men då är det inte längre ditt val.

  • elyse

    Kromosomfel syns inte på RUL utan i KUB eller Nipt i v 13...

  • elyse

    Efter v 18 måste du ansöka om abort via Socialstyrelsen.

  • Anonym (Skåne)
    Deeelicious skrev 2018-08-18 12:16:38 följande:

    Är det någon som vet om det finns möjlighet till ev. Abort efter RUL? Jag vill inte på något sätt göra abort om barnet är friskt men om det skulle visa sig att barnet har något synligt handikapp eller down syndrom så skulle jag vilja göra det. Är det någon som vet om detta är möjligt?

    Vänligen undvik negativa kommentarer...


    Här görs RUL i v. 19+ för att det ska finnas möjlighet att göra abort om några allvarliga fel upptäcks. För oss erbjuds även KUB oavsett ålder där sannolikhet för trisomier undersöks i v. 11+ - 13+ (tror jag det är). Även då kontrolleras hur barnet har utvecklats och om de kan hitta några fel men det kan vara svårt att upptäcka missbildningar så tidigt. 
  • viseversa
    Deeelicious skrev 2018-08-18 15:22:31 följande:
    Kub kostar 3000kr och NIPT 7000kr i mitt landsting... är det gratis i vissa landsting?
    Japp jag fick kub gratis. 
Svar på tråden Abort efter RUL?