• john olofsson

Ögonfärg - stor betydelse vid val av partner?

Undrar om det har någon stor betydelse för er vilken ögonfärg en partner har. Kan nämna att för egen del har det helt avgörande betydelse; jag är själv brunögd och är bara intresserade av tjejer med bruna ögon, alla andra går bort. Tror dels det beror på att jag sedan ung ålder (lågstadiet och senare) bara haft brunögda flickvänner så jag har nog rent biologiskt en medfödd preferens för det. Senare i livet (mellanstadiet och senare) har jag fått massa skit pga att jag varit just brunögd av personer som ofta haft blå ögon och tyckt att de varit överlägsna mig pga detta. I övrigt har jag inga som helst preferenser beträffande utseende, men ögonfärgen är helt avgörande. Sen ska så klart personen ifråga ha en bra personlighet och så men det aktualiseras först om ögonfärgen är brun. Känner ni likadant/motsvarande? 

• Svar på tråden Ögonfärg - stor betydelse vid val av partner?
  • äldreochklokare

Jag har aldrig hört talas om att folk tänker så mycket på ögonfärg. Vad gör du om du träffar någon som har bruna linser men egentligen har en annan ögonfärg? 

• felicityporter

För mig har ögonfärgen inte särskilt stor betydelse, även om jag föredrar gröna (majoriteten av mina pojkvänner har haft gröna) eller bruna (har själv bruna ögon). Nuvarande pojkvän och pappa till mitt barn har blå ögon, så det funkar också uppenbarligen. Det viktiga är att ögonen är vackra och att blicken är fängslande.

• Mongoliet

Har ingen aning om vilken färg något av mins ex eller någon annan tjej jag träffat har haft för färg på ögonen.

• Heliena

Har aldrig någonsin valt partner utifrån det. Jag har grönbruna ögon och alla mina ex är grönögda, men min sambo idag är blåögd.

• viseversa

Oj nej jag går efter personligheten före ögonfärg. Han sjäv kastanjebruna ögon. Min sambo har blå. Vi har 5 barn. Tre har blå ögon. En gar stålgrå och yngsta fick mina bruna. 

• Mongoliet

Däremot får jag dagligen höra att jag har de snyggaste ögonen någon har sett. Både tjejer & killar säger det. Inte mycket värt då ögonen är väl det ända nästan som man inte har gjort något med själv som syns för folk.

• Pumakvinna
    Mongoliet skrev 2018-08-18 13:26:07 följande:

Har ingen aning om vilken färg något av mins ex eller någon annan tjej jag träffat har haft för färg på ögonen.

Hur lyckas man undgå att registrera någons ögonfärg, speciellt någon man är förälskad i? Är du blind möjligen?
  • Pumakvinna
    Mongoliet skrev 2018-08-18 13:26:07 följande:

Hur lyckas man undgå att registrera någons ögonfärg, speciellt någon man är förälskad i? Är du blind möjligen?
  • Mongoliet
    Pumakvinna skrev 2018-08-18 14:03:55 följande:

Jag tittar ju på människor men ser nog mer på munnen, kan minnas allas munnar. Form, färg & storlek mm. Kan inte minnas bröst heller men minns alla rumpor.
  • Tecum

När jag väljer partner har det ingen betydelse, det är helt andra saker som avgör. Men rent allmänt tycker jag att blå och gröna ögon är vackrare än bruna.

Svar på tråden Ögonfärg - stor betydelse vid val av partner?