• Anonym (Orolig mamma)

    Hur hjälper jag min dotter som använder droger?

    Ja som rubriken lyder..Min 19-åriga dotter berättade för mig att hon använt droger dagligen i ett par månader (?) men att hon inte längre vill, men är väl beroende? Hon vill inte säga vilken/vilka droger det handlar om..Vad ska vi göra?? Förlåt för rörigt inlägg :(

  • Svar på tråden Hur hjälper jag min dotter som använder droger?
  • felicityporter
    Anonym (.) skrev 2018-08-18 19:12:04 följande:

    Kontakta soc och är det akut, ansök om LVM


    Nej för fan! Gör inte som punkten skriver om du inte vill att det ska gå åt helvete för din dotter och att hon ska testa på ännu mer skit än hon redan gjort!

    Jag tycker att det är jättebra att din dotter har så stort förtroende för dig så att hon är öppen och berättar. Det betyder att du gjort något rätt! Skäll eller skuldbelägg inte bara, det kommer endast göra att hon aldrig kommer berätta något mer för dig igen - och det kan kosta henne livet.

    Det är väldigt viktigt att veta vilka droger hon tagit och hur ofta hon tagit dessa droger för att bilda sig en bild om hon kan vara beroende eller inte. Handlar det om ett dagligt bruk av opiater (oxycontin, heroin, etc) är ju någon form av nedrapptning/program aktuellt, handlar det om gräs eller hasch några gånger i veckan är det i princip inget problem att bara sluta rakt av (mer än den psykiska biten).

    Jag skulle stötta min dotter så gott jag kunde om hon hamnat i den sitsen och frågat henne vad jag kan göra för henne.
  • Anonym (G)
    Anonym (.) skrev 2018-08-18 19:12:04 följande:

    Kontakta soc och är det akut, ansök om LVM


    Detta är det rädda människor gör, tar till makt och våld. Idiotiskt. Nej TS, ni ska Prata med henne som en vän och visa att ni är där för henne vad för droger det än gäller så dömer ni inte. Fråga henne vad hon skulle vilja ha för hjälp om hon vill sluta behövs inget tvång eller Soc som bara kan ta henne till helvetet och aldrig tillbaka. Hon har redan visat att hon förtjänar att bemötas med respekt och lugn för hon har kommit fram och sagt sanningen+ hon vet att hon är beroende och att hon vill sluta.
  • Anonym (G)
    felicityporter skrev 2018-08-18 19:24:51 följande:

    Nej för fan! Gör inte som punkten skriver om du inte vill att det ska gå åt helvete för din dotter och att hon ska testa på ännu mer skit än hon redan gjort!

    Jag tycker att det är jättebra att din dotter har så stort förtroende för dig så att hon är öppen och berättar. Det betyder att du gjort något rätt! Skäll eller skuldbelägg inte bara, det kommer endast göra att hon aldrig kommer berätta något mer för dig igen - och det kan kosta henne livet.

    Det är väldigt viktigt att veta vilka droger hon tagit och hur ofta hon tagit dessa droger för att bilda sig en bild om hon kan vara beroende eller inte. Handlar det om ett dagligt bruk av opiater (oxycontin, heroin, etc) är ju någon form av nedrapptning/program aktuellt, handlar det om gräs eller hasch några gånger i veckan är det i princip inget problem att bara sluta rakt av (mer än den psykiska biten).

    Jag skulle stötta min dotter så gott jag kunde om hon hamnat i den sitsen och frågat henne vad jag kan göra för henne.


    Bra sagt! Håller med allt.
  • Anonym (G)
    Drottningen1970 skrev 2018-08-18 19:05:08 följande:

    Ni ska kontakta beroendevården och omedelbart inte bidra med en kontant krona eller något annat som kan omsättas i kontanter.


    Behandlar du din dotter som en tjuv och en opålitlig lögnare är det exakt det du kommer skapa, och förlorar hennes förtroende för alltid, men behandlar du henne som din dotter som är stark modig och tog ansvar och sa sanningen till dig så får du se någon som fortsätter ta ansvar och som kommer våga berätta vad som helst för dig för hon vet att du kan hantera det.

    Choice is yours.
  • Drottningen1970

    Fullt med galna rättshaverister i denna tråd tydligen. Socialtjänsten beviljar bwhandlingsprogram som är helt frivilliga och i öppenvård i första hand. Tusentals människor ansöker om och beviljas dessa insatser varje år.

    I första hand är det ändå landstingens beroendeenhet man bör vända sig till för läkarkontakt. Om detta inte är tillräckligt så kan socialtjänsten gå in med kompletterande insatser.

    Tvångsinsatser är absolut sista utvägen och något som bara sker när man bott vägs ände på alla andra sätt och då ör det för att man verkligen måste. Låt dig inte skrämmas av nötterna i denna tråd.

  • Anonym (G)
    Drottningen1970 skrev 2018-08-18 20:10:40 följande:

    Fullt med galna rättshaverister i denna tråd tydligen. Socialtjänsten beviljar bwhandlingsprogram som är helt frivilliga och i öppenvård i första hand. Tusentals människor ansöker om och beviljas dessa insatser varje år.

    I första hand är det ändå landstingens beroendeenhet man bör vända sig till för läkarkontakt. Om detta inte är tillräckligt så kan socialtjänsten gå in med kompletterande insatser.

    Tvångsinsatser är absolut sista utvägen och något som bara sker när man bott vägs ände på alla andra sätt och då ör det för att man verkligen måste. Låt dig inte skrämmas av nötterna i denna tråd.


    Du är helt klen i huvudet om du inte törs tala med din egen dotter - hur hon känner - vad för hjälp hon är beredd att ta och hur du bäst kan hjälpa henne istället för lägga det i lagens händer, i statens händer, hon är beroende av droger inte handikappad och förlamad i hjärnan , jag tror nog TS dotter kan tänka och tala själv om hennes situation!
  • Drottningen1970
    Anonym (G) skrev 2018-08-18 20:07:07 följande:

    Behandlar du din dotter som en tjuv och en opålitlig lögnare är det exakt det du kommer skapa, och förlorar hennes förtroende för alltid, men behandlar du henne som din dotter som är stark modig och tog ansvar och sa sanningen till dig så får du se någon som fortsätter ta ansvar och som kommer våga berätta vad som helst för dig för hon vet att du kan hantera det.

    Choice is yours.


    Trams. Man ska aldrig ge pengar till någon som är beroende. Tösen har ju redan själv konstaterat att hon tappat kontrollen och utvecklat ett beroende. Beroendet kan man aldrig Lita på eller ge ett förtroende till. Det är beroendesjukdomen man ej kan lita på. Att då säga till flickan att hon ska ta ansvar för situationen är både grymt och korkat. Beroende är nåt att ta på största allvar som vilken sjukdom som helst.
  • klyban
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2018-08-18 18:38:46 följande:
    Ja som rubriken lyder..Min 19-åriga dotter berättade för mig att hon använt droger dagligen i ett par månader (?) men att hon inte längre vill, men är väl beroende? Hon vill inte säga vilken/vilka droger det handlar om..Vad ska vi göra?? Förlåt för rörigt inlägg :(

    Eftersom hon kommunicerar med dig, så fråga vilken drog det handlar om.
    Så vet vi redan där vad för hjälp som ska funderas på, då det finns många olika.

    Och hon är beroende, ja, den frågan är till 100% omöjlig och svara på utan veta vilken drog det är som konsumerats.

    Jag skulle säga prata och avvakta lite, än springa och lämna över problemet på någon annan.
    Då det alternativet finns kvar hela tiden och går använda, så varför skynda när det kanske tom räcker och prata med tjejen.


    hur många meter var det?
Svar på tråden Hur hjälper jag min dotter som använder droger?