Inlägg från: Anonym (för) |Visa alla inlägg
  • Anonym (för)

"Här röstar alla på SD"

Anonym (TS) skrev 2018-08-19 08:57:52 följande:
    Jag läser den här artikeln om klassklyftor i Expressen:

www.expressen.se/gt/qs/siffrorna-som-kan-fall.../

Artikeln avslutas med följande:

"XX säger att alla hennes bekanta inte kommer att rösta på vare sig moderaterna eller socialdemokraterna i år:

? För alla jag känner så blir det SD. Det spelar ingen roll om det är moderater eller socialdemokrater, det händer ju ingenting."

Jag blir helt matt. Vad är det dessa människor tror att de ska få ut av att rösta på SD, kan någon förklara det för mig? Vad är det SD har lovat dem som ska göra deras liv bättre? Kan någon förklara för mig?
    Svaret på din fråga är den omvända frågan: vad har de få ut av att låta M eller S fortsätta styra?

Vare sig M eller S tänker ändra på någonting överhuvudtaget. På riktigt. De tänker fortsätta med samma politik som man haft. Man bara skruvar lite grand på någon parameter här och någon detalj där.

En röst på M eller S är en garanti för att det fortsätter som förut.

Du kanske har tryggheten som gör att du kan sitta och teoretisera och spekulera kring partiprogram och utspel men de här människorna behöver en förändring. I stort sett vilken förändring som helst.
  • Anonym (för)
    Anonym (TS) skrev 2018-08-19 09:22:53 följande:
    Jo jag förstår att det är det som lockat dem till SD och jag tycker det är oerhört beklagligt att regeringen inte fattat detta tidigare. Då hade vi kunnat undvika dagens situation.

Men vad är det för konkreta förändringar denna grupp vill ha? Att de är lågutbildade med många barn kan ju inte regeringen förändra.
    Med tanke på ditt inlägg #9 så känns det rätt meninglöst att försöka föra en seriös diskussion om saken.

Det handlar om folk som vill ha en förändring. Vare sig M eller S har hjälpt dem eller kan hjälpa dem.

Du anser att dessa människor är rasister.

Punkt.
  • Anonym (för)
    Anonym (TS) skrev 2018-08-19 09:57:11 följande:
    Ok, du har alltså inte läst på tillräckligt för att kunna förklara för någon annan, synd.
    Jag kan självklart förklara. Men bara för någon som är mottaglig för andra förklaringar än "de är rasister".
  • Anonym (för)
    Anonym (Hmmmmm...) skrev 2018-08-20 09:20:07 följande:
    Jag har hört liknande kommentar "Det händer ju inget". Folk är dels otåliga och dels trötta på invandringen. Tyvärr för SD med sig en massa skit, inte bara restriktivare migrationspolitik. SD är ett djupt värdekonservativt part. De gillar inte hur vVerige varit hittills, och då är det inte invandringen jag pratar om. Sverige är unikt när det gäller många värderingar. Vi är väldigt sekulära - SD vill ha religiösa (kristna) friskolor samt vill att man ska kunna åberopa samvetsfrihet i större utsträckning (vägra göra aborter, informera om preventivmedel osv); vi är väldigt jämställda - SD vill återinföra sambeskattning, begränsa och i förlängningen förbjuda abort mm mm; vi är positiva till HBTQ - SD är väldigt negativa till detta och har flera konkreta förslag som försämrar HBTQ-personers rättigheter (bland annat vill de att de som byter kön ska steriliseras).

Som sagt - att rösta på SD för att värna om våra svenska värderingar är totalt bortkastat eftersom SD inte delar dessa.
    *VARNING*

Socialdemokratiska signaturer som sprider en påhittad bild av sin värsta motståndare i detta val: SD.

Inget att ta på allvar.

*VARNING*
Svar på tråden "Här röstar alla på SD"