• En slät kopp

    När slutar man bjuda alla på kalas?

    Kort fråga: hur länge har era barn haft kalas då alla kompisar eller alla klasskompisar bjudits?

    Min dotters klass har som oskriven ?regel? att alla 13 tjejer bjuds. De fyller 11 år i år och det börjar bli svårt att planera kalas där de har kul. Kommentarer som att det har varit tråkiga kalas börjar komma från vissa och det är ju inte roligt för den som haft kalaset. En del av tjejerna är också sådana som jag gärna hade avstått från att bjuda... oförskämda rent ut sagt. Säger högt att det är fel presenter, att de inte vill äta det som bjuds osv Det känns som de är så stora så nu får de ta smällen om de inte blir bjudna pga detta. Tänker jag fel?

    Jag har tagit upp det med föräldrar till dessa tjejer men de bara suckar och säger att de är så nuförtiden.

  • Svar på tråden När slutar man bjuda alla på kalas?
  • Alexi

    Oj, min dotter börjar fyran nu och redan i trean minskade antalet kalas drastiskt, dvs de flesta firade sin födelsedag enbart med de närmsta kompisarna.

    9-årskalaset var i och för sig alla 9 tjejer i klassen bjudna på har jag för mig, men 10-årskalaset blir typ middag och övernattning här hemma och då kanske 3 tjejer kan bjudas. Det beror lite på vilka hon leker mest med då.

  • En slät kopp

    Det är inte jag som bryr mig, det är dottern som vill göra som alla övriga tjejer. Det skulle bli mycket tjafs om hon plötsligt inte bjuder alla när det är det som alla gör. Jag som 30+ skiter i det men inte hon som är 11.

  • baralillatant
    En slät kopp skrev 2018-08-19 10:01:39 följande:

    Det är inte jag som bryr mig, det är dottern som vill göra som alla övriga tjejer. Det skulle bli mycket tjafs om hon plötsligt inte bjuder alla när det är det som alla gör. Jag som 30+ skiter i det men inte hon som är 11.


    Då bestämmer du och visar henne att världen inte går under för att man inte gör som alla andra jämt :)
  • En slät kopp

    Problemet är nog att av de som brukar bjudas så är det bara 2 eller 3 som inte skulle bjudas om dottern väljer kompisar. Om jag får välja så skulle det räcka med max 5.

    Är det ok att utesluta de som inte är trevliga under kalas?

    Jag tycker ju det med tanke på att de är 11 år och inte så små längre. Men vill inte bli ovän med andra föräldrar.

  • Physalis

    Jag tänker att man ska lyssna på sitt eget barns vilja så länge viljan kommer från egna önskemål och inte av rädsla för att göra fel.

    Sen beror det såklart på. Om kalaset ska vara om en vecka är det kanske enklare att göra som man ska den här gången och sedan jobba på att stärka barnet i att stå på sina egna ben och inte låta andra trampa på en.

    Man ska nog vara väldigt finkänslig så man inte tvingar barnet att ta socialt självmord för ens egna övertygelser.


    Korrekturläser som en kratta
  • Vogelgren

    Jag känner igen det där. Jag tänker att du kan sätta ett antal som ditt barn får bjuda och så kan ni ju sitta tillsammans och välja vilka (så kan du ju ta bort dem som stör harmonin på kalaset.). Jag tänker att din dotter är så stor nu så att det är lite lugnare intressen som gäller som passar sig för endast några stycken. 

    Men samtidigt kan det ju skapa en trend och din dotter blir kanske inte bjuden av de uteslutna tjejerna när de har kalas. Det kanske inte är hela världen, men bra att ta i beaktning om det svider hos dottern.. 

  • Solis14

    Min dotter hade sista kalaset vid 9 eller 10. Året efter, hade hon bara två kompisar som sov över. Efter det har det inte något firande.

  • Mrs Green

    Jag har för mig att dottern bjöd alla tjejer i klassen när hon fyllde 11 år, men de var bara 8 tjejer och alla umgicks med varandra även till vardags så det gick inte att välja bort några. När hon fyllde 12 hade all börjat i nya (olika) skolor, så då kunde hon välja mer fritt. 

  • Duckan

    I åk 4 var det tydligt att folk slutade bjuda alla barnen och höll det till de närmaste vännerna.

Svar på tråden När slutar man bjuda alla på kalas?