• Solis14

Lönar det sig att plugga?

Hej,

Är 40 år och kvinna.

Har bakom mig en 2-årig YH-utbildning inom logistik. Har sedan examen -07 haft två olika jobb inom logistik/inköp. Jag vill vidare till nytt jobb och har sökt ett tiotal jobb och varit på många intervjuer, men inte nått hela vägen fram.

Nu funderar jag på att börja plugga igen. Har tänkt mig en till 2-årig YH-utbildning med fördjupning inom logistik. Men tror ni att det lönar sig för mig? Gör det någon skillnad, eller räcker utbildningen och erfarenheten gott nog för att ta sig vidare och klättra i karriären? Om ni hade anställt, hur hade ni tänkt?

Tvekar då jag har familj och hus. Blir en stor ekonomisk uppoffring.

• Svar på tråden Lönar det sig att plugga?
  • Solis14
    Jamesdio skrev 2018-08-20 07:37:19 följande:

Det måste ju bero på hur arbersmarknaden ser ut för just den inriktningen du tänker dig. Och hur konkurrensen ser ut. Är det enbart folk med just denna utbildning som kan få jobben eller, som du är inne på, skulle du kunna få dessa jobb utan att plugga? Har du försökt att söka just dessa jobb trots att du inte uppfyller alla krav? Våga lite och tänka lite utanför boxen? Finns det möjlighet att utvecklas inom yrket istället för att gå en ny utbildning? Ta upp frågan med din chef.

Trodde för övrigt att YH är till för den som inte har en utbildning som ger jobb. Får man gå två?

Arbetsmarknaden är god men konkurrensen hård.

Det är därför jag funderar på att plugga. Jag vill sticka ut lite mer. Dessutom kommer jag att bredda mig. Jag tror jag kan få jobben redan nu, men det är alltid någon som är lite bättre.

Jag vågar söka många jobb, men inte alla. Ibland tvekar jag på mig själv, då jag inte har så lång utbildning/högskola. Du har rätt. Klart man ska testa!

Tyvärr ser jag inga utvecklingsmöjligheter där jag är nu.

Jag har aldrig hört att man inte skulle kunna gå två YH, men jag kan inte svära på att det är så.
  • Solis14
    Fiakakan skrev 2018-09-02 15:10:20 följande:

Är du arbetslös idag? Bor du nära en större stad? För om det är högkonjunktur, du har utbildning och erfarenhet så tänker jag att problemet är något annat. Jag tror inte att en fördjupning inom logistik skulle bli lönsamt för din del. Vilka typer av jobb efterfrågas mest där du bor, eller inom pendlingsavstånd? Kan du tänka dig att flytta för att komma närmre arbetsgivare som behöver anställa logistikpersonal?

Jag är tillsvidareanställd i dag. Jag bor i en mellanstor stad. Alla möjliga sorters tjänster egentligen, men jag söker centrala, samordnande eller ledande roller.

Jag har tyvärr varken möjlighet till flytt eller längre pendlingsavstånd än ett par mil enkel resa.
Svar på tråden Lönar det sig att plugga?