Erfarenhet av ensam förlossning?
Finns det någon där ute som har erfarenhet av att föda ensam, utan en partner, vän eller doula som sällskap? I så fall, hur var det? Och skulle ni rekommendera det till någon?
Jag och pappan till barnet har separerat och vår relation är alltför intensiv för att vi ska kunna vara tillsammans under förlossningen, så vi är överens om att han ska träffa barnet efteråt istället. Det känns bra för oss båda. Men jag är inte heller sugen på att ha en doula med mig och jag har ingen vän eller familjemedlem som är så pass nära vän att jag vill dela upplevelsen med. Jag funderar därför på att föda ensam. Det blir lite av en förberedelse inför livet som ensamstående och jag känner att jag hellre är ensam och fokuserad än att dela förlossningen med någon som jag inte litar på fullt ut eller som inte är redo/kan/vill finnas där för mig så som man behöver i den utsatta (och kanske utdragna) situationen. Men är det rätt att tänka så? Eller är det fruktansvärt att föda ensam? Behöver man ha någon vid sin sida, även om man inte står så nära varandra? Vad tycker ni som har upplevt det?
Snälla undvik att kritisera vårt beslut att pappan inte ska vara med vid förlossningen. Jag vill bara ha råd och tips om vad som är bäst i min situation från andra mammor.