• humlan00

    Vad tjänade du året innan du fick barn?

    Undrar lite vad ni tjänade året innan ni fick barn?

    Som sedan blev det försäkringskassan räknade på för föräldrapenning.

    Hur många dagar plockade ni sedan ut? Hur länge var ni hemma?

  • Svar på tråden Vad tjänade du året innan du fick barn?
  • Anonym (S)
    humlan00 skrev 2018-08-19 22:33:41 följande:

    Undrar lite vad ni tjänade året innan ni fick barn?

    Som sedan blev det försäkringskassan räknade på för föräldrapenning.

    Hur många dagar plockade ni sedan ut? Hur länge var ni hemma?


    Tjänade så att jag passerade deras maxtak. Tog ut få dagar första året, 3/vecka under de 7 månader jag var hemma, därefter var pappan hemma utan att ta ut en enda dag. Så här i efterhand kan jag tycka att vi snålade onödigt mycket, då hon nu är 2,5 år och vi har ca 300 dagar kvar. Och efter 4 år får man bara spara 96 dagar..
  • Anonym (29)

    Tjänade 29000 före skatt. Tog ut noll dagar första året och sedan fem dagar i veckan tills jag började jobba när barnet var 19 månader. Min man försörjde oss alla när jag inte tog ut FP, sedan sparade vi de pengarna jag tog ut efter ettårsdagen. Har helt gemensam ekonomi och låga utgifter så det gick bra. Använde sedan dagar till att jobba deltid båda två och fylla upp med fp för att behålla sgi.

  • Marsbebis2018

    Tjänade 370 000 kr året innan. Tar ut föräldradagar 5 dagar i veckan. Vi kommer vara lediga 8 månader var med samma upplägg. Jag får ut ca 12 000 kr i månaden, plus 10 av lönen % från jobbet och min sambo ungefär lika mycket när han är hemma.

  • Anonym (:))

    Tjänade 369.000 det året innan. Tog ut 4 dagar i veckan, fick ut ca 8800:- i månaden. Var hemma helt i 13 månader, jobbade 50% i 4 månader, sen 80% tills vidare, tar FL en gång i veckan.

  • Anonym (C)

    Låg precis under taket (fp baseras dock generellt på aktuell lön, inte det man haft tidigare, dvs löneförhöjning påverkar). Jag tog nästan inga dagar första året, vi levde på sambons lön. Från 1 år tog jag 5 dagar i veckan och nu vid 1,5 kommer hon börja gå 25h/veckan på förskolan och resten fylls ut med föräldraledighet

  • Anotherone

    Är man anställd tillsvidare så går inte FK på vad man tjänade året innan.

    För där kan ju saknas lön pga sjukdom, vab etc samt att semesterersättning är med vilket den inte ska vara. Utan man anger ju bara sin överenskomna månadslön x 12.

    2016 var året innan mitt barn föddes och då var min inkomst enligt skatten året därpå, ca 364 000kr. Det inkluderar ju dock inkomster både från min arbetsgivare och från FK i form av tillfällig föräldrapenning när jag vab'at för mitt äldre barn.

    2017 var jag f-ledig from maj och framåt. Det året deklarerade jag för ca 210 000kr.

  • aerial

    Fick barn för 6 år sen, kommer knappt ihåg men tjänade mellan 23000-25000. Jag var hemma 14 månader på heltid. Min sambo var hemma två månader med FP och en månad med semester. Sen jobbade jag 80% i ett år och fyllde ut med en föräldraledig dag i veckan. Vi har cirka 40 dagar totalt kvar på barnet. Kommer inte ihåg hur många dagar vi tog ut i veckan men 3-4 stycken. Fler inför jul och semester.

  • aerial
    aerial skrev 2018-08-21 20:43:00 följande:

    Fick barn för 6 år sen, kommer knappt ihåg men tjänade mellan 23000-25000. Jag var hemma 14 månader på heltid. Min sambo var hemma två månader med FP och en månad med semester. Sen jobbade jag 80% i ett år och fyllde ut med en föräldraledig dag i veckan. Vi har cirka 40 dagar totalt kvar på barnet. Kommer inte ihåg hur många dagar vi tog ut i veckan men 3-4 stycken. Fler inför jul och semester.


    23000-25000 i månaden alltså.
Svar på tråden Vad tjänade du året innan du fick barn?