• humlan00

    Hur planera föräldraledighet?

    Behöver tips på hur man smartast lägger upp sin föräldraledighet?

    Nått man ska tänka på som är lätt att missa första gången man gör det?

    Väntar första barnet.

  • Svar på tråden Hur planera föräldraledighet?
  • Anonym (Bolla)
    humlan00 skrev 2018-08-19 22:36:56 följande:

    Behöver tips på hur man smartast lägger upp sin föräldraledighet?

    Nått man ska tänka på som är lätt att missa första gången man gör det?

    Väntar första barnet.


    Undrar också detta! Nu hemma med andra barnet och måste börja planera för det men en del har ändrats sedan sist för mig. Bla finns ingen jämställdhetsbonus längre samt att endast ett nittiotal dagar sparas efter att barnet fyllt fyra år. Då finns det inte samma behov att spara dagar i samma utsträckning som det gjorde tidigare när dagarna skulle gälla fram till att barnet fyllde åtta.

    Sist var jag hemma i drygt ett år; till en början tog jag då ut fyra- fem dagar i v till jag insåg att det var ganska mycket (för det systemet och att få dagarna att räcka) och sänkte sedan till två-tre. En viktig sak att tänka på som fortfarande gäller är att efter barnets ettårsdag måste den som är hemma ta ut fem dagar i veckan för att behålla sgi. Så om du/ni ska vara hemma i mer än ett år, se till att beräkna så ni har dagar för det. Totalt var vi hemma cirka tjugo månader varav en dubbelmånad när vi reste (som säkert kombinerades med uttag av semester osv).

    Annat som är bra att tänka på är det ekonomiska; vi gjorde t e x om till gemensam ekonomi och förde över alla pengar till gemensamma konton efter att våra egna räkningar dragits av, vi sparade även ett par tusen var på egna konton som vi kunde spendera på egen hand. Det var skönt att slippa tänka på hur mkt vi lagt ut vardera osv, speciellt också med tanke på att vi har olika inkomster men jag vet andra som kör separat ekonomi som verkar funka för dem.

    Den individuella ekonomin innebär inkomst- och pensionsbortfall för den som är hemma. Jag personligen har prioriterat tiden hemma med barnet men kan funderar samtidigt på vad det finns för knep att utjämna de ekonomiska skillnaderna om man är två. Som sgi-systemet är uppbyggt nu får man ta ut noll eller sju dagar i veckan under barnets första år, därefter måste man ju ta ut fem dagar i veckan. I vårt fall planerar vi att byta därikring och då tar min partner ut fler dagar under kortare tid och får alltså i regel ut mer pengar och pension etc. Är ni gifta kan t e x en partner överföra sina pensionspengar ppm under perioden den andra är hemma för att kompensera - hur mkt det ger i praktiken är dock oklart. Jag kände inte till möjligheten sist så inget vi gjorde då. Finns säkert fler såna typer av möjligheter som förhoppningsvis andra kan tipsa om!
  • Jsv17

    Som ovan skrev jag önskar jag vetat man kunde ta noll dagar endast första året och samtidigt skydda sin sgi, och att man efter 1årsdagen måste ta minst 5 dagar, jag hade planerat annorlunda om jag vetat det. Då jag tänkte att jag kunde snåla sen om jag behövde, men det går ju inte... jag har rätat upp det genom att ta inga dagar alls nu sista månaderna innan han fyller ett men som sagt hade verkligen varit bra att veta innan


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Solen2

    Stäm av med era arbetsgivare om ni får föräldratillägg därifrån och i så fall hur länge och om det är några restriktioner kring det. Tex att man behöver ha varit anställd en viss tid innan FL. Det ger lite extra pengar i kassan under några månader i början av föräldraledigheten för dig/ din respektive.

    Annars så är det i princip bara ekonomin som påverkar hur många dagar som ni behöver ta ut första året för att klara er ekonomiskt. Man behöver ju inte ta ut några dagar alls.

  • Utvandraren2

    Bor ju i Norge, men har ju ett liknande system.

    Mitt bästa tips är: jag gjorde 12(!) olika kalkyler på FL inför dotterns ankomst. Mest hemma, tappa minst pengar, etc.

    Nu efter hennes ankomst är valet lätt: hemma längst möjligt oavsett kostnad. Men då vi tror att vi kommer att vilja ha en till ganska tätt, så tar jag inte ledigt max, då jag enligt våra regler hade fått 0kr i FL med barn nr. två.

    Jag älskar verkligen mitt jobb, men det spelar ingen roll. Jag älskar att vara med min dotter mer. Det är så kort tid hon är liten.

  • Utvandraren2

    Jag kollade upp detta med pensionsförsämring. Vi i Norge har ett system likt det i Sverige. Svaret jag fick på Nav (typ Försäkringskassan) var att är man hemma upp till ett år så utgör det en så försvinnande liten del av pensionen att det inte spelar någon roll. Jag ska vara hemma obetalt i fem månader, det blir max någon hundralapp per år i skillnad. Tror det blir ungefär lika för er.

  • nnnnnnnn

    Jag brukar förespråka att man är hemma länge tillsammans... Jag tycker att det är lätt att glömma bort/inte tänka på att det är väldigt länge som man är hemifrån när man arbetar! 8 h arbete + 0,5-1 h lunch + restid => kan lätt bli 10-12 h/dygn som partnern är borta. Det är väääldigt länge om man är slutkörd efter en lång förlossning, har ett barn som inte sover så mycket och äter jämt...

    Med första barnet gjorde vi som vi trodde att "alla andra" gjorde, vi tänkte inte på att man kan göra som man själv vill... Så jag var hemma nästan 1 år heltid och sedan var maken hemma lite mer än ett halvår på heltid, samtidigt jobbade den andre heltid och hade restid, så det var långa, långa dagar ensam hemma med en liten som inte var nöjd.

    Så vi läste in oss, frågade hur andra gjort, funderade på längden och tvären inför andra barnet. Då bestämde vi att vi skulle jobba max 80% tillsammans under barnets första år, max 140% under andra året och max 180% så länge det gick.
    Så först var vi helt lediga tillsammans i 3-4 månader, semester blandat med FL, sen jobbade maken 80% ett tag (ca 3 mån) och jag var helt ledig, sen jobbade vi 40% vars (ena jobbade mån-tis, andra jobbade tors-fre).

    För att få dagarna att räcka längre så gjorde vi som så många andra, tog ut så få dagar vi kunde under barnets första år.
    Och totalsanerade ekonomin, sa upp allt onödigt, lagade billig mat från grunden, bakade allt bröd själva, tog vara på frukt, svamp osv.

Svar på tråden Hur planera föräldraledighet?