Inlägg från: Anonym (En gång) |Visa alla inlägg
  • Anonym (En gång)

    Är det... KLIMAKTERIET?!

    Jag är i din ålder och min mens var sen på samma sätt, den kom på dag 45 till slut. Sedan kom den som vanligt i 8 mån och sedan var den sen till dag 46 igen. Jag tror det är någon slags indikator på att man kanske snart kommer i klimakteriet... typ första tecknet men att det ändå kan vara så i många år innan mensen tar helt slut. Så tror att den kommer att komma. Det är nog inte kört med en sladdis för er men det börjar nog bli dags att skaffa om ni vill ha det och inte vänta jättelänge.

  • Anonym (En gång)
    Anonym (Mens på paus) skrev 2018-08-20 07:38:28 följande:

    Tack för svar! Skönt att höra att fler i samma ålder upplever mer oregelbunden cykel! Det har jag känt mig ensam om bland mina vänner och vi har som skämtat om klimakteriet, men nu när det verkar vara skarpt läge känns det plötsligt inte lika roligt längre... ;) Har liksom fattat att nedmonteringen faktiskt startat, men förträngt det eftersom cykeln ändå varit hyfsat regelbunden och sig lik. Tänkt att jag överdrivit och inbillat mig, när jag i själva verket bara förnekat fakta. Den där sladdisgrejen har vi eg. lagt på hyllan, oerhört gemensamt, tror det är mest jag som tänker på det nu bara för att det antagligen snart (om inte redan, hjälp) är omöjligt för min del. Jag har blivit gravid oerhört lätt med båda mina barn, förskonats från missfall, liksom "högpresterat" på fertilitetsfronten (alltså menar ej att fertilitet och prestation hänger ihop, mer bara att jag förskonats från problem med just barnaalstrandet, graviditeterna däremot... jeeez. Inte det minsta problemfria och "högpresterande" ;)), så nu känner jag på ngt vid prestationsångest över att inte kunna "erbjuda" min man fler barn. Lite dåligt samvete över att inte systemet kommer att fungera längre. Och ngn konstig saknad på förhand. Tramsigt, menmen. Känns också som en oerhört dålig anledning att ta upp sladdistankarna för. ;)

    Räknar med att mensen kanske kommer när den kommer då. Eller är det så att om den hoppar, vid typ utebliven ägglossning (?), så hoppar den 45 dgr? Känns lite märkligt att vara vuxen och inte veta (åtminstone på ett ungefär) när man ska få mens, när den alltid varit regelbunden (eller på sistone åtminstone hyfsat). Nu när den inte kommit på sekunden samma dag och klockslag längre får jag ändå som lite aningar/molvärk precis timmarna innan, så har alltid koll på när den är på ingång, hur har det varit för dig när den gjort långa hopp? Har du känt igen dig eller blivit överraskad?


    Jag har liknande känslor. Jag har varit mkt fertil tidigare och råkade tex bli gravid av ett slarv när jag var 37 så för mig ligger det viss identitet i det hela också vilket gör det jobbigare. Förstår hur du menar med prestation. Jag har blivit akut sugen på ett till barn fast det vore jättedumt i nuvarande livssituation, bara för att det känns som att tiden är begränsad. Var jag 25 hade jag inte alls känt så nu utan gärna väntat.

    Jag har kollat upp mina värden och de är bra på fsh (som ska som jag förstår indikera äggkvalite) och östrogen så det är nog bara förkänningar... men ändå läskigt. Amh däremot var uselt men det kan det ju vara i unga åldrar också.

    Jag har alltid haft spottings veckan före mens så jag märker det på det sättet (och att pms plötsligt dykt upp som jag inte haft innan). Men kan inte säga när mensen kommer. Har ju trosskydd pga spottingsen så blir iaf inte överraskad på det sättet av mensen. Tycker också den blivit mer sparsam och kortare framför allt. Efter att den dröjde 45 dagar den första gången har den gått från 5 dagar till 2-3 dagar. Bra på ett sätt men känns fel samtidigt. Som att det börjar stänga ner som du säger.

    Jag har också fått plufsigare mage (plattplatt innan) och märker skillnad på huden i ansiktet, den är liksom hängigare. Större sömnbehov. Mer lättstressad. Och ibland inga ägglossningssymptom (känner av den väldigt bra). Men det sägs ju att även som fertil så har man bara äl 10/12 cykler och det är nog inte annorlunda från det men hade 12/12 tidigare.
  • Anonym (En gång)
    Anonym (Mens på paus) skrev 2018-08-20 08:12:04 följande:

    Men precis! Har också alltid haft en "tydlig" cykel, känt av ägglossning etc, och på så sätt känt att jag haft bra koll på min kropp. Så även om det är små förändringar nu, så märker jag tydlig skillnad, att jag inte alltid har ägglossning längre tex. Samt att jag plötsligt fått pms-symtom från ingenstans de senaste åren. Och allt annat med. Fettdepåer, hud, hår, trötthet, stress, muskelmassa! Känner verkligen igen mig i det mesta du skriver. Tycker plötsligt att jag, som haft ett rätt "ungdomligt" utseende, ser väldigt gammal ut. Verkligen nedmontering! ;) Skönt att höra att dina värden fortfarande är ok, ska kanske be att få kolla upp hur systemet ser ut inifrån ändå. Få lite bättre koll på hur läget ligger helt enkelt. Känns framförallt skönt att få höra att fler har det väldigt likt, när man plötsligt inte känner igen sin egen kropp. :)


    Jag kollade via werlabs, gick fort och bra! Men kolla på rätt cykeldag så värdena blir rätt, tror det ska vara på mensdag 3.

    Åh jag har precis lika med utseendet. Såg ut som 25 för ett år sedan och nu ser jag ut som 45 :/ Är 38.
  • Anonym (En gång)
    Anonym (Mens på paus) skrev 2018-08-21 21:37:17 följande:

    Tack för tips!


    Skriv gärna här vad du får för svar så kan vi jämföra värden och se om vi verkar ligga liknande.
Svar på tråden Är det... KLIMAKTERIET?!