• Anonym (Gotlandsbröllop)

Kan man kräva barnfritt vid bröllop långt bort?

Jag och min kille bor i Stockholm och planerar att gifta oss på Gotland nästa höst. Vi har ganska många vänner med barn som då kommer att vara mellan 1 och 5 år (några spädisar kanske tillkommer tills dess). Vi har själva tre barn (då 1, 3 och 5,5 år) som kommer att vara med på bröllopet, men i övrigt önskar vi ha det barnfritt (ammande barn undantagna). Vi ser det som att det är vår största dag och fest, som vi kommer lägga en stor summa pengar på, och vill då kunna ha en ordentlig fest utan att barnens fokus ?tar över?. Vore även tråkigt om alla (eller iaf en i varje par) skulle gå hem tidigt/inte festa/dricka alls pga barnansvar. De flesta av våra vänner bor i dock Stockholm, och bröllopet skulle innebära 2 nätter borta för de flesta.

Är det rimligt att kräva barnfritt? Vet att man brukar säga att det är upp till brudparet att bestämma, och att man som gäst får tacka nej om det inte passar, men vi vill ju gärna att våra vänner ska vara med på vårt bröllop.

Skulle du lämna ditt/dina barn på fastlandet och åka till Gotland 1-2 nätter för bröllop?

• Svar på tråden Kan man kräva barnfritt vid bröllop långt bort?
  • sextiotalist
    Anonym (Självklart!) skrev 2018-08-20 11:05:41 följande:

Men, vad är folk här för tråkmånsar?!? Ett bröllop för nära vänner (vilket jag förutsätter att det är om man blir bjuden) är väl en fantastisk tillställning och något man prioriterar?! Vi har nästan uteslutande varit på bröllop som krävt en till två övernattningar (oavsett om brudparet så har bröllopet i farstun är det ju sällan så att hela släkten och bekantskapskretsen bor nästgårds?) och gladeligen lämnat våra barn till mor- och farföräldrar. Det är väl superhärligt att få komma bort en helg och umgås med sina kompisar utan barn, med barn träffas man ju alltid annars och hinner knappt säga flaska till varandra och än mindre dansa! I de fall brudparet har barn har de givetvis varit med under delar av dagen/kvällen och sedan har de blivit väl omhändertagna av ngn äldre släkting som inte uppskattar sent party alt. barnvakt de känner väl, så att brudparet kunnat ha en kul kväll.

När jag och min man gifte oss ville vi inte ha det bautastort, utan ordnade en bröllopsweekend en billig flygresa bort (där vi har släkt och vänner, så för några innebar det ju ingen resa istället för att de skulle få resa till oss). Innan dess pratade vi dock om våra planer med familj och nära vänner för att få deras reaktioner. Sedan försökte vi skapa en helg som vi kände folk skulle tycka var rolig och rimlig.

Jag beklagar verkligen om er bekantskapskrets är lika tråkig som kommentatorsfältet, men mitt tips är att fråga runt lite, iaf bland nära familj och bästa vänner, så får ni säkert en bättre bild av hur ni kan få ett bröllop ni vill ha och som era vänner kan vara med på. Lycka till!

De gångerna jag sagt nej har berott på att vi inte haft tillgång till barnvakt. Svårare än så har det inte varit. Alla har inte släkten kring sig. Dessutom har inte alla byggt upp något barnvaktsnät, av den enkla anledningen att behovet inte funnits i vardagen
  • Anonym (Tyler)
    Anonym (B) skrev 2018-08-20 11:09:03 följande:
    Absolut men nu skrev TS ? men vi vill ju gärna att våra vänner ska vara med på vårt bröllop?...

Och inte att hon struntar i om gästerna kommer eller ej...

Men det är såklart upp till TS vad hon tycker är viktigast.
    Okej, jo det gäller ju att se vad man prioriterar. Själv hade jag hellre prioriterat att inga ungar var med än att alla kunde komma, men det är mycket riktigt upp till TS.
  • Anonym (Tyler)

Men, vad är folk här för tråkmånsar?!? Ett bröllop för nära vänner (vilket jag förutsätter att det är om man blir bjuden) är väl en fantastisk tillställning och något man prioriterar?! Vi har nästan uteslutande varit på bröllop som krävt en till två övernattningar (oavsett om brudparet så har bröllopet i farstun är det ju sällan så att hela släkten och bekantskapskretsen bor nästgårds?) och gladeligen lämnat våra barn till mor- och farföräldrar. Det är väl superhärligt att få komma bort en helg och umgås med sina kompisar utan barn, med barn träffas man ju alltid annars och hinner knappt säga flaska till varandra och än mindre dansa! I de fall brudparet har barn har de givetvis varit med under delar av dagen/kvällen och sedan har de blivit väl omhändertagna av ngn äldre släkting som inte uppskattar sent party alt. barnvakt de känner väl, så att brudparet kunnat ha en kul kväll.

När jag och min man gifte oss ville vi inte ha det bautastort, utan ordnade en bröllopsweekend en billig flygresa bort (där vi har släkt och vänner, så för några innebar det ju ingen resa istället för att de skulle få resa till oss). Innan dess pratade vi dock om våra planer med familj och nära vänner för att få deras reaktioner. Sedan försökte vi skapa en helg som vi kände folk skulle tycka var rolig och rimlig.

Jag beklagar verkligen om er bekantskapskrets är lika tråkig som kommentatorsfältet, men mitt tips är att fråga runt lite, iaf bland nära familj och bästa vänner, så får ni säkert en bättre bild av hur ni kan få ett bröllop ni vill ha och som era vänner kan vara med på. Lycka till!

Låter jobbigt, nästan alla mina vänner har haft dyra och festliga bröllop, men övernattning har man tack och lov kunnat slippa. Det räcker gott med en ordentlig festdag/kväll.
  • Anonym (B)
    Anonym (Gotlandsbröllop) skrev 2018-08-20 01:01:47 följande:

Tack för input. Det här med barnvakt på plats, vet inte hur man skulle lösa det rent praktiskt. Barnen behöver ju tex läggas på kvällen, var ska man lägga dem? Och skulle man hellre lämna ett litet barn till en för barnet helt okänd barnvakt, än att lämna barnet till typ mormor eller annan barnvakt hemma?

Ska man istället tillåta barn och låta det bli en annan typ av tillställning (så som man egentligen inte vill ha den)?

Har försökt hitta liknande trådar, men inte lyckats.

Du får fundera vad som är viktigast för dig , barnfritt eller utan en del vänner och släktingar.

Det är ditt bröllop , viktigast är att du är nöjd.
  • Wench85
    Anonym (Gotlandsbröllop) skrev 2018-08-20 00:40:05 följande:

Jag och min kille bor i Stockholm och planerar att gifta oss på Gotland nästa höst. Vi har ganska många vänner med barn som då kommer att vara mellan 1 och 5 år (några spädisar kanske tillkommer tills dess). Vi har själva tre barn (då 1, 3 och 5,5 år) som kommer att vara med på bröllopet, men i övrigt önskar vi ha det barnfritt (ammande barn undantagna). Vi ser det som att det är vår största dag och fest, som vi kommer lägga en stor summa pengar på, och vill då kunna ha en ordentlig fest utan att barnens fokus ?tar över?. Vore även tråkigt om alla (eller iaf en i varje par) skulle gå hem tidigt/inte festa/dricka alls pga barnansvar. De flesta av våra vänner bor i dock Stockholm, och bröllopet skulle innebära 2 nätter borta för de flesta.

Är det rimligt att kräva barnfritt? Vet att man brukar säga att det är upp till brudparet att bestämma, och att man som gäst får tacka nej om det inte passar, men vi vill ju gärna att våra vänner ska vara med på vårt bröllop.

Skulle du lämna ditt/dina barn på fastlandet och åka till Gotland 1-2 nätter för bröllop?

Jag förstår ditt dilemma! 

Generellt får ni nog räkna med att vid bröllop som kräver resa och övernattning är det många gäster som inte kommer. Min systers bröllop hölls långt bort och gick med resa och boende på uppåt 5000 kr för mig och min partner, och det skulle jag nog inte kunna lägga för annat än de allra närmaste. De som är ett steg bort, goda vänner men inte bästa vän/syskon, skulle jag antagligen tacka nej till om det var exempelvis på Gotland. Därför tror jag att "problemet" med vänner med barn inte blir så stort som ni kanske tänker när ni tittar på gästlistan. 

För ett par kanske bröllopet går på 2000 kr resa + 2000 boende per natt, att jämföra med ett bröllop i närområdet som skulle kostat i princip ingenting, eller bara boende. Kräver det dessutom barnvakt i flera dagar skulle det vara ännu svårare för de flesta. Visst har många en närstående som kan vara barnvakt en kväll eller så, men att lämna flera barn till barnvakt i flera dagar är det många (både barn, barnvakter och föräldrar) som försöker undvika.
    Jag skulle ha mycket större möjlighet att delta vid ett bröllop som kräver barnvakt ett dygn lunch-lunch och med möjlighet att sova hemma eller i en stuga eller liknande, än att åka på en långhelg till Gotland utan barnen... Nu kanske det finns goda anledningar för er att ha bröllopet just på Gotland och ni kanske har en stor släktgård där alla gäster kan bo osv, men annars är det kanske värt att tänka om. 

I ert fall hade jag nog valt att inte skriva något om barn i inbjudan, planera för barn på bröllopet (jag antar att era ungar ändå kommer att kunna hänga i ett kuddrum intill med filmer och någon barnasvarig?) och sedan se hur gästerna villg röa. De som har möjlighet till barnvakt och vill kunna fokusera på att festa kommer säkert att ta chansen, de som inte har möjlighet kan ändå vara med på bröllopet.
  • Anonym (Yes)

Förvånad över hur neggo alla är. Vi hade sett det som en härlig mini-vacay med kul fest och absolut lämnat barnen. Dessutom behöver det inte bli två nätter- flyg från Bromma till Visby är supersmidigt och är man ute i god tid inte så dyrt. Men ni kommer nog få räkna med lite bortfall tyvärr!

• Anonym (Moa)

Man behöver ju inte vara en tråkmåns bara för att man inte kan prioritera en weekend antingen pga bristande barnvakt eller pga ekonomin.. Har man ett barn kanske det går bra men flera barn kan vara svårt att lämna bort då inte många barnvakter orkar med flera barn.
  • Anonym (Tyler)
    Anonym (Yes) skrev 2018-08-20 11:38:56 följande:

Förvånad över hur neggo alla är. Vi hade sett det som en härlig mini-vacay med kul fest och absolut lämnat barnen. Dessutom behöver det inte bli två nätter- flyg från Bromma till Visby är supersmidigt och är man ute i god tid inte så dyrt. Men ni kommer nog få räkna med lite bortfall tyvärr!

Är ju inte alla som har pengar, något som är billigt för vissa behöver inte vara det för andra. Men jag antar att alla fattiga är "neggo" och tråkiga människor.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Yes) skrev 2018-08-20 11:38:56 följande:

Kollade lite snabbt nu. I november vilket inte är högsäsong och därför billigare 1500 spänn kostar flyget ung samma för hotell... Då är det alltså lågsäsong samma hotell kostar 1000 kronor mer i juli nästa år. + kläder och antagligen kuvertavgift eller present... Det kanske är större delen av semsterkassan som ryker och man kanske inte är villig att spendera den på ett bröllop
  • Anonym (Pia)

Mina vänner gifte sig på Gotland. Barnfritt bröllop. Ingen hade med sig barn, alla klarade att fixa barnvakt. Förutom ett par som inte ville lämna bort sina (såna som BARA snackar om sina barn jämt), de fick faktiskt en fräs av en gäst då barnen störde mycket.

Hur som, i princip fixade alla barnvakt.

Svar på tråden Kan man kräva barnfritt vid bröllop långt bort?