• sina86

    Barn som vägrar skor och strumpor

    Har en 3 åring som bott i sina foppatofflor hela sommaren och nu fått för sig att strumpor och skor är obekvämt (även långärmade tröjor och jackor). Nu har det blåst kallt och varit ca 15 grader nåra dagar och han vägrar ändå ta på sig annat för han "vill frysa". Sen gnälls det ute för att det blir kallt men inte ska han klä på sig för det utan jag ska värma honom eller så vill han gå in. Blir tokig. Vad gör man?

  • Svar på tråden Barn som vägrar skor och strumpor
  • sina86

    Och hans skor är inte för små. Har tom köpt nya för att utesluta det samt nya större strumpor.

  • Meriall

    Min dotter är samma men är inte 2 år än så kan inte fråga henne. Får på strumpor efter krångel men inte skor så hon fick åka till förskolan i bara strumpor idag.

  • sina86
    Meriall skrev 2018-08-20 13:05:42 följande:

    Min dotter är samma men är inte 2 år än så kan inte fråga henne. Får på strumpor efter krångel men inte skor så hon fick åka till förskolan i bara strumpor idag.


    Han börjar förskolan på onsdag igen så får väl bli samma här, att jag skickar dit honom utan ytterkläder. Idag tänkte vi gå till öppna förskolan men jag blev så less när han återigen vägrade trots att han själv sa att det var kallt när han fick gå ut och känna, så vi stannade hemma.
  • mammalovis

    Varför inte börja med strumpor i foppatofflorna då, så möts ni halvvägs.

    Sedan får du väl ta med de kläder som behövs, barnet får känna efter att det är kallt. Du erbjuder barnet kläderna istället för att värma det. Ni går heller inte hem tidigare än du tänkt dig. Sedan går det ibland avleda med om han får välja på den röda eller blå tröjan typ. 3-åringar är kända för att vilja styra över sitt liv och du får avgöra vilka strider du vill ta och vilka strider som är oviktiga. Lite kläder hade jag nog krävt om det var kallt.

  • mammalovis
    sina86 skrev 2018-08-20 13:18:54 följande:
    Han börjar förskolan på onsdag igen så får väl bli samma här, att jag skickar dit honom utan ytterkläder. Idag tänkte vi gå till öppna förskolan men jag blev så less när han återigen vägrade trots att han själv sa att det var kallt när han fick gå ut och känna, så vi stannade hemma.
    Ge barnet rätt förutsättningar på förskolan och skicka med de kläder som behövs, annars är du en dålig förälder som gett barnet rätt att välja olämplig klädsel. En sak vad de har på sig till förskolan, det spelar mindre roll, men väl där ska de kunna klä sig lämpligt efter väderlek. Inga barn kommer få stanna inne på förskolan för att du missat att ge ditt barn rätt förutsättningar.

    Sedan är det inte självklart att klädkrånglet fortsätter på förskolan där de ser hur andra gör. Många barn sköter sig som änglar där och sedan får man ta alla konflikter där hemma där de är tryggast. Fixar du inte konflikterna av viktiga saker med ett litet barn blir det sällan lättare ju äldre de blir. Så välj när du vill låta ditt barn styra!
  • sina86
    mammalovis skrev 2018-08-20 18:30:31 följande:

    Ge barnet rätt förutsättningar på förskolan och skicka med de kläder som behövs, annars är du en dålig förälder som gett barnet rätt att välja olämplig klädsel. En sak vad de har på sig till förskolan, det spelar mindre roll, men väl där ska de kunna klä sig lämpligt efter väderlek. Inga barn kommer få stanna inne på förskolan för att du missat att ge ditt barn rätt förutsättningar.

    Sedan är det inte självklart att klädkrånglet fortsätter på förskolan där de ser hur andra gör. Många barn sköter sig som änglar där och sedan får man ta alla konflikter där hemma där de är tryggast. Fixar du inte konflikterna av viktiga saker med ett litet barn blir det sällan lättare ju äldre de blir. Så välj när du vill låta ditt barn styra!


    Ja glömde nämna det men såklart skickar jag med kläder som passar vädret även om han åker dit utan. Det här är en svår konflikt tycker jag. Även om jag kan tvinga på skor och strumpor så sliter han av sig dom direkt. Som i morse när vi var ut.. det blåser kallt, jag hade jacka, han satt barfota i vagnen med tunn tröja och sa flera gånger "mamma jag tycker det är varmt" som för att övertyga oss båda. Men det kanske ger sig själv när det blir kallt på riktigt
  • BuoBä

    Så länge det inte är så kallt att han riskerar att förfrysa sig är det väl bara att låta honom hållas, och packa med det du tycker han borde ha i en påse. Förr eller senare kommer han nog på att jacka och skor är bättre än att sitta och huttra.

  • Amanda483

    Hej!

    Förutsatt att du vill att han ska börja klä på sig ordentligt, så är mitt tips ganska konkret: värm honom inte, låt honom inte gå in. Erbjud jackan, inget annat. Ett par gånger sen kommer det va hans idé att klä på sig så man inte fryser. Du måste dock vara konsekvent och bestämd. Annars kan du ju låta det va, perioder kommer ju och går för treåringar (har också en hemma). Lycka till!

  • AmericanMommy

    Min väninnas barn var så också när han var tre, vägrade strumpor och skor. Slet bara av sig som hela tiden. En gång satt jag barnvakt åt honom och försökte ta på honom skor när vi skulle gå ut. Han blev helt tokig och vägrade. Till slut fick vi honom att ha strumpor på sig iallafall. Det var höst och inte så kallt. Men detta problem fortsatte in på kalla vintern. Sedan fick han köldskador på fötterna och efter det var han ok att ha skor på sig.

Svar på tråden Barn som vägrar skor och strumpor