Inlägg från: Bondbönan |Visa alla inlägg
  • Bondbönan

Åkesson: Jorden är platt!

Nu har inte någon Åkesson jag vet om sagt just det, men det kan vara ett ypperligt exempel på hur hans väljare resonerar. Jag är miljövetare, och så fort SD yppade något om att det var dumt att sluta förpesta världen med petroleum biprodukter eller bensin, så var det direkt en sanning i SD:leden. Skulle de köpa den platta jorden-teorin?

Varför ses vi inom vetenskapen som fiender? Okej, få av oss röstar på SD, men är detta verkligen V?

• Svar på tråden Åkesson: Jorden är platt!
  • Bondbönan
    felix le chat skrev 2018-08-20 21:57:13 följande:

Du har totalt missat hur det ligger till.
    Glöm logik.

Den stora massan av dom som kommer att rösta på SD är ju fd S och M
    väljare som tröttnat och känner sig svikna

Dom väljer mellan blankröst och att straffa sitt tidigare parti med en SD röst.
    Resultatet kommer inom kort.

Varför vill du att jag ska glömma logik?
  • Bondbönan
    pdysfbkq skrev 2018-08-20 22:09:39 följande:

Vi exporterar redan en stor del av våra sopor utomlands för förbränning.

Ett bättre fokusområde vore att hitta alternativ för fossila bränslen, där kan mycket pengar sparas genom minskad import av petroleumprodukter. Samtidigt kan man då gynna inhemsk produktion av alternativ. Men med det utbredda missbruket av bilismen så...

Oljelobbyn matar Svensken med silversked.

Tvärtom, vi importerar sopor då vi inte producerar tillräckligt.
  • Bondbönan
    AnteKa skrev 2018-08-20 22:04:42 följande:

På område efter område bedriver regeringen en korkad politik. Sverige måste bli mycket smartare. Om vi producerar mer el kan vi exportera den och ersätta kolkraft i Europa med ren svensk el. Detta leder i sin tur till enorma besparingar i form av koldioxidutsäpp.

Istället fokuserar regeringen på lådcyklar. Man baxnar.

Hur menar du att vi ska producera mer energi än vad vi producerar? Vi köper inte in energi från andra länder för att det är kul. 
  • Bondbönan
    AnteKa skrev 2018-08-20 23:31:17 följande:
    Busenkelt. Starta ett till kärnkraftverk.
    Hur löser du slutförvaringen (tips inför ditt svar, jag har studerat geologi, så jag vill ha ett adekvat sådant)?
  • Bondbönan
    pdysfbkq skrev 2018-08-20 23:37:19 följande:
    Ja så kanske det var ja. Tur att jag inte åsyftade de som vi deporterar, men den processen kostar också energi.

Annars, för att vara mer realistisk så har vi världens rikaste berggrund av uran vilket kan brytas och användas till s.k. TEG-moduler vilka essentiellt är kärnkraftsbatterier vilka kan leverera hundratals watt per modul dygnet runt i alla väder i århundraden.

Att bygga in sådana i elbilar och/eller bostäder runtom hela landet skulle göra oss helt oberoende av centraliserad strömförsörjning samt helt eradikera behovet av fossila bränslen annat än som en backuplösning.

Dessutom skulle sådana moduler aldrig behöva laddas och enkelt kunna byggas in i vilken Tesla som helst för att helt ta bort räckviddsbegränsningen då energin i ett sådana batteri skulle räcka att ta fordonet hundratals varv runt jordklotet. Däcken och elektroniken skulle haverera innan energi skulle innebära ett problem.
    Mer kärnkraft när vi ännu inte löst hur vi deponerar det uran vi nu använder? Har jag förstått dig rätt?
  • Bondbönan

Många svar, men ännu ingen som opponerat sig mot citatet jag tillskrev Åkesson. Talande....ganska rejält. 

Svar på tråden Åkesson: Jorden är platt!