• Smultran123

Män se hit! Magproblem i nya relationer

Jag är en ung tjej som lider av stora magproblem. Något som ställer till det för mig när jag nu har träffat en kille som jag dejtar.

Jag lider av IBS i en ganska svår form och har gjort det sedan jag var ca 10 år. Det här innebär att jag kan överraskas med plötsliga magknip och diarré. Jag har ständigt mycket luft i magen som behöver komma ut.Och det här blir extremt problematiskt när jag ska umgås med honom eftersom jag såklart vill dölja att jag har de här problemen. Det är inte direkt den sexigaste åkomman!! Att berätta detta för en kille som man dejtat i ca 2 månader känns enormt pinsamt.  

Känner nu dock att jag behöver berätta för honom men är så rädd för att han ska bli mindre attraherad av mig. Det kanske låter fånigt men mina problem har fått mig att känna mig rätt okvinnlig, äcklig och oattraktiv. Jag har verkligen blivit ett nervvrak av detta nu, då jag så fort jag ska sova hos honom dels blir uppblåst av att inte kunna "lufta magen" (fisa), samt oron inför eventuella diarréattacker.

Behöver berätta att jag har de här problemen så jag kan slappna av i hans sällskap. Så jag kanske kan säga att "nu måste jag gå och lufta magen för femtioelfte gången ikväll" och sedan rusa in på toan, utan att det är konstigt. 

Ni killar/män....hur hade ni tänk kring att en tjej/kvinna ni dejtar/är ihop med hade berättat om detta för er? Hade ni känt minskad attraktion?

• Svar på tråden Män se hit! Magproblem i nya relationer
  • Anzil

Du har dejtat han i två månader, ni är förälskade i varandra antagligen, inte sant?

Jag tycker du skall berätta, det känns som om att det faktiskt skulle kunna gå efter att man har dejtat i två månader tycker jag. Om du vänder på det hela där  en man eller den här killen berättade för dig att han har sådan problem, hade du tyckt det var äckligt?

Din önskemål om att kunna berätta att du skall in på toaletten och släppa dig, utan att det skall kännas konstigt. Kan jag endast tala för mig själv. Din kille kanske är bättre än vad jag är. MEN, jag PERSONLIGEN hade inte tyckt det var trevligt när man har en dejt över och myser i soffan och kollar på en film. Och så talar dejten om att hon skall rusa in på toa och släppa sig. Det räcker med att man talar om att man skall på toa. Men jag vet inte, du kanske kan säga sådant till denna kille, jag tänker bara på min situation och vad jag hade tyckt. Just där, skulle jag säga att det vore lite..Obehaglig information, om någon talar om att man måste släppa gaser.

Men inte om du och dejt öppnar upp sig och så talar du om dina problem. Om han tycker om dig för den du är, så är det inga som helst problem, tror jag.

Två månader är ganska mycket, och en sådan här information kan kanske hända att ni kommer närmare till och med?

Så berätta!

• Anonym (Anther)

Jag förstår ditt problem till 100%.

Jag har samma sjukdom som du och vet hur svårt det är med den hygieniska delen av vardagen tillsammans med andra.

Jag har själv haft problem att berätta detta för människor som jag träffar och förklara varför dessa saker som som du beskriver uppkommer.

Middagar, fester, julbord, utflykter osv..

Till mina vänner har det gått bra men för några år sedan hade jag en flickvän som hade svårt att acceptera detta vilket ledde till att jag gjorde slut (det behöver inte betyda att det skulle hända dig om du berätta)

Jag tycker du ska berätta detta för honom och förklara varför.
    om han verkligen tycker om dig och vill vara med dig så kommer han att tycka att det var bra.

Jag vet själv hur svårt det är och känslorna som kommer efter toalettbesök men alla vettiga människor förstår. 

• Anonym (Inget konstigt)

Tycker absolut du ska berätta, klart du ska! Säg som det är att du tyckt det varit lite pinsamt och därför du inte sagt nåt innan, men du har IBS och förklara ifall han inte vet att det är en magsjukdom som är kronisk och inte smittar liksom, och att du därför behöver springa på toa rätt mycket och hastigt. Du behöver ju inte alls berätta om exakt varför i detalj du behöver springa på toa, det gör man ju (oftast) inte om man inte har IBS heller.

Klart han inte tycker det är konstigt, det enda jag skulle kunna kännas konstigt är varför min tjej efter två månader inte vågat berätta, om det skulle bero på mig. Men skulle också fatta direkt att det känns som en pinsam grej, men skulle inte alls tycka det om henne.

Inget konstigt alls helt enkelt!

• Smultran123

Tack för era svar! Känns bra att ni tycker jag ska berätta! Man har ju lärt sig sedan man var yngre att "tjejer bajsar inte". SÅ SJUKT! Men ändå kan jag inte släppa tanken på att han kommer bli mindre attraherad av mig. Vart tar gnistan vägen den dagen jag måste gå på toan kanske 6-7 ggr för att sedan avråda honom att inte använda toan på någon timme av uppenbara skäl. Kan tilläggas att vi båda bor i varsin etta, så man kan liksom inte fly! Kan inte låta bli att skratta åt förödelsen! Jag kanske är barnslig....men skäms så otroligt! Får se om jag tar modet till mig...

• Anonym (Inget konstigt)

Jag tycker inte du ska göra så stor grej av det ! Alltså fattar din känsla, men du behöver ju tex inte avråda honom från att använda toan efter dig som du skrev, det gör inte jag till min tjej (även om det kanske skulle behövas ibland) Skulle kanske göra det om vi hade en sån jargong mer, vissa skojar ju mycket om magen och toan, så har ni det är det ju okej. Men annars gör ingen grej av det tycker jag, du behöver inte känna att du måste skoja bort eller "varna" eller liksom släta över det. Alla bajsar, till och med tjejer ;) och det vet alla killar , åtminstone någorlunda mogna (alltså typ efter högstadiet) Plus han är ju säkerligen kär i dig om ni dejtar och då har jag aldrig tyckt att det är nåt äckligt eller pinsamt med att en tjej bajsar, det är ju en människa, som man gillar liksom. Verkligen ingen ingen grej! Önskar att jag kunde skicka över min känsla till dig så du verkligen fattade men förstår också att du tycker det är skämmigt (Man är ju alltid mycket mer känslig med sig själv)

• Anonym (Ja)

Självklart ska du berätta! Jag tror inte att en normal funtad människa inte kan ta den informationen.

Jag har inte de omfattande problemen som ibs innebär, men väl en krånglig mage där det lätt blir akut, väldigt akut. Går inte att mörka det heller hur länge som helst och det har gått bra ändå.

Svar på tråden Män se hit! Magproblem i nya relationer