• Bowlofbeauty

Dotter våldsam pga iPad

Idag skulle min 12-åriga dotter bjuda hem några nära vänner hem till oss på middag. Hon skulle laga maten och göra allt själv, sen skulle de på bio. Jag skulle bjuda dem på allting. 

Förmiddagen ägnade vi åt att handla till middagen och städa huset. 

Ipadanvändandet började redan på morgonen. Hon skulle filma en vlog när hon gjorde pannkakor. Hon skulle också filma när hon ställde in allt i kylen. Ipaden hade hon då ställt in i kylen. 
    Efter det var hon uppkopplad med en kompis hela tiden, på video så de såg varandra. Jag tog en dusch och kom ut till köket och blev överraskad då plötsligt en kompis till henne var uppkopplad online, vilket kändes obekvämt för mig som kom ut från duschen. 
    Sen när jag kollade om hon städat sitt rum, så jag kunde dammsuga huset, så hade hon fortfarande inte gjort det fast det gått flera timmar. Istället var hon uppkopplad med en kompis igen, samtidigt som hon kollade på Youtubeklipp. 
    Jag bad henne avsluta videosamtalet med kompisen, och sa att jag inte tycker om att hon är uppkopplad med kompisar när jag är i huset, utan att det räcker att hon är det när hon är i sitt rum. Och så sa jag att om vi pratar privata grejer, så vill jag att hon berättar för mig att hon har en kompis som är uppkopplad och här allting, och att hon då avslutar samtalet. 

Allt detta fortgick, fast hon började städa rummet på halvfart och fick en del gjort. Jag ringde och pratade med hennes pappa- mitt ex. Vi bestämde att det här problemet med surfandet måste få ett slut. Vi vill att hon begränsar surfandet, är ute mer och leker med kompisar på riktigt, och beter sig bättre socialt. Vi bestämde att hon bara ska få surfa mellan kl 20:00-21:30 varje dag. Jag gick in till hennes rum och berättade detta. Jag sa att istället för att ha kompisar uppkopplade är det ju bättre att hon träffar dem på riktigt och umgås. Jag förklarade allting lugnt, tog iPaden från henne. Då säger hon att det är en kompis uppkopplad där (igen) vilket jag då får avsluta. Jag går in med iPaden till mitt sovrum, och då från ingenstans kommer min dotter in i mitt rum och knuffar och sparkar sig fram, samtidigt som hon skriker till mig. (Hon är stor som en 15-åring, vi har samma storlek i många kläder) Hon skriker att hon ska ha sin iPad, och är otroligt våldsam mot mig. Jag föser henne ut ur mitt rum, och hon kommer in igen och är otroligt våldsam Jag trycker ut henne igen, och då skriker hon högt och artikulerande att jag slår henne, och ringer till alla möjliga och säger det. Hon kommer sen åter igen in i mitt rum och är våldsam. Jag trycker ut henne. Hon går därifrån. Hon skriker något fruktansvärt, kastar saker i sitt rum, slår i väggarna osv. Jag tar med mig några saker, tar skorna i handen och rusar ut från huset, till gaveln för att hon inte ska komma ut och göra något utfall på mig igen, och tar på mig skorna där istället för vid dörren. Sen åker jag därifrån. Jag gråter, och jag skakar. Jag har aldrig varit med om något liknande. Hennes pappa fick komma och hämta henne. Han var ändå ledig idag, och bor i närheten. Skiftet sker på onsdagar så enda skillnaden var att han fick hämta henne några timmar tidigare än planerat. 

Jag har inte velat prata med henne ännu efter detta. Får göra det imorgon. 
    Tacksam för era reflektioner och råd. 

• Svar på tråden Dotter våldsam pga iPad
  • Liten till

Oj. Det första som slår mig är att jag förstår din dotter. Inte att hon slåss, absolut inte, men att hon blir så arg.

Det verkar som att hon (som de flesta tonåringar) lever sitt liv genom sin iPad. Deras sociala liv finns till största del på nätet. Tyvärr kan man tycka men så är det. Och helt utan förvarning så kommer du och säger att hon bara får vara social mellan 20-21.30 på kvällen? Jag skulle också bli arg. Om någon tog min mobil och sa att jag får ha den en timme om dagen, då skulle jag känna mig naken och helt utan socialt liv, och då använder jag den troligtvis inte alls så mycket som 12åringar.

Jag tycker du ska börja med att be om ursäkt (alltid bra att lära sina barn att man ber om ursäkt när det blivit fel, även om det var hon som tillslut gjorde ?mest? fel). Sen sätter ni er och diskuterar vad hon har för tankar om användningstid, och dina tankar och ser om ni kan enas.

För hon verkar ju ändå göra saker hemma, så jag har svårt att förstå varför du känner behov av att begränsa användandet? Ni hade handlat och städat på fm. Hon hade gjort pannkakor själv? Hon städade sitt rum även om det gick sakta. Tycker det låter som en rätt hjälpsam tonåring ändå, även om ipaden är med.

Sen förstår jag inte att man inte vill prata och reda upp en sån här sak ganska snabbt, det hade jag velat göra. Men där är vi alla olika.

Sen förstår jag inte varför pappan hämtade henne idag om bytet är på onsdagar? Och varför hon inte varit i skolan om ni städat och handlat på förmiddagen, men skolorna kanske inte startat hos er än? Och ställde hon in allt med kompisarna pga detta?

• Bowlofbeauty
    Liten till skrev 2018-08-21 22:21:32 följande:

Oj. Det första som slår mig är att jag förstår din dotter. Inte att hon slåss, absolut inte, men att hon blir så arg.

Det verkar som att hon (som de flesta tonåringar) lever sitt liv genom sin iPad. Deras sociala liv finns till största del på nätet. Tyvärr kan man tycka men så är det. Och helt utan förvarning så kommer du och säger att hon bara får vara social mellan 20-21.30 på kvällen? Jag skulle också bli arg. Om någon tog min mobil och sa att jag får ha den en timme om dagen, då skulle jag känna mig naken och helt utan socialt liv, och då använder jag den troligtvis inte alls så mycket som 12åringar.

Jag tycker du ska börja med att be om ursäkt (alltid bra att lära sina barn att man ber om ursäkt när det blivit fel, även om det var hon som tillslut gjorde ?mest? fel). Sen sätter ni er och diskuterar vad hon har för tankar om användningstid, och dina tankar och ser om ni kan enas.

För hon verkar ju ändå göra saker hemma, så jag har svårt att förstå varför du känner behov av att begränsa användandet? Ni hade handlat och städat på fm. Hon hade gjort pannkakor själv? Hon städade sitt rum även om det gick sakta. Tycker det låter som en rätt hjälpsam tonåring ändå, även om ipaden är med.

Sen förstår jag inte att man inte vill prata och reda upp en sån här sak ganska snabbt, det hade jag velat göra. Men där är vi alla olika.

Sen förstår jag inte varför pappan hämtade henne idag om bytet är på onsdagar? Och varför hon inte varit i skolan om ni städat och handlat på förmiddagen, men skolorna kanske inte startat hos er än? Och ställde hon in allt med kompisarna pga detta?

Tack för bra inputs. Jag tror det gick lite fort där när jag tog iPaden, men mitt tålamod tog väl slut. 

Hon börjar skolan imorgon. 
    Jag glömde skriva i mitt inlägg att vi bestämt sedan tidigare att hon ska till sin pappa idag istället för imorgon. 
    Allt med kompisarna ställdes in. Skjuts upp några dagar då hon får en ny chans. 

Ja, hon är en ganska skötsam flicka trots allt. 

Hon har absolut behov av att begränsa användandet. Hon surfar bort hela sitt liv, och lever genom den. Det går inte ens att prata med henne för hon svarar inte på tilltal, och får vredesutbrott om man ber henne titta på en när man pratar med henne. Det är ett problem som både jag och hennes pappa tampas med, dagligen. 

Jag delar inte den filosofin om att man ska "köpa läget" att de surfar så pass mycket. Det är jag som förälder som ska se till att det blir lagom, och att hon är ute och rör på sig, umgås med vänner på riktigt och är ute i naturen. 
    Om hon själv saknar förmåga att begränsa sig så är det mitt ansvar att det sker. 

Jag avskyr iPhones och iPads, och förespråkar en enklare levnadsstil. 

iPaden kommer hon inte få se röken av mer. Det är ingen rättighet att ha någon sådan. Så känner jag nu, fortfarande. Och jag kommer inte be om ursäkt, när hon slagit mig. Det är liksom ljusår från varandra: att ta en iPad utan att ha ett riktigt "husmöte", eller att använda våld mot en annan person. (Och som sagt- hon är nästan lika stor som jag är) 

Ska sova på saken och läsa ditt svar imorgon igen, kanske med andra ögon. :) 

• Bowlofbeauty
    Limajo skrev 2018-08-21 22:04:32 följande:

Förstår att du är upprörd och hennes beteende är givetvis inte ok.

Vad har lett fram till detta? Hur har ni reglerat ipadanvändandet tidigare? Utan att förminska hennes reaktion så är det kanske en chock för henne att plötsligt få det som är hennes största sociala kanal kraftigt begränsad. När allt lugnat ned sig tycker jag att ni ska sätta er ned med dottern och höra hur hon vill ha det. Barn är ofta klokare än man tror och det går att resonera sig fram till regler. Vilka tider och begränsningar skulle hon tycka var ok, kan ni mötas där? Det är otroligt mycket lättare att driva igenom regler som är resultatet av en gemensam duskussion.

Vad gäller hennes reaktion så undrar jag om det är första gången hon är våldsam, mot dig eller någon annan. Hon kanske behöver prata med någon och hitta bättre verktyg för ilska och frustration. Hur funkar det i skolan?

Tack för kloka råd. 
    Det är första gången hon är våldsam. 
    I skolan är hon en ängel. Det är hemma som hon får utbrott. Hos mig och hos sin pappa. 
  • legomum

Blir hon så arg att det blev som det blev var det nog på tiden att det förändrades.

Vet inte om jag tycker att barn alltid ska få vara med och bestämma allt jämt, att allt jämt ska få vara diskuterbart och förhandlingsbart.

Ibland vet vi vuxna faktiskt bättre och ibland får faktiskt barn bara lyssna.

• Wench85
    Bowlofbeauty skrev 2018-08-21 21:54:39 följande:

Idag skulle min 12-åriga dotter bjuda hem några nära vänner hem till oss på middag. Hon skulle laga maten och göra allt själv, sen skulle de på bio. Jag skulle bjuda dem på allting. 

Förmiddagen ägnade vi åt att handla till middagen och städa huset. 

Ipadanvändandet började redan på morgonen. Hon skulle filma en vlog när hon gjorde pannkakor. Hon skulle också filma när hon ställde in allt i kylen. Ipaden hade hon då ställt in i kylen. 
    Efter det var hon uppkopplad med en kompis hela tiden, på video så de såg varandra. Jag tog en dusch och kom ut till köket och blev överraskad då plötsligt en kompis till henne var uppkopplad online, vilket kändes obekvämt för mig som kom ut från duschen. 
    Sen när jag kollade om hon städat sitt rum, så jag kunde dammsuga huset, så hade hon fortfarande inte gjort det fast det gått flera timmar. Istället var hon uppkopplad med en kompis igen, samtidigt som hon kollade på Youtubeklipp. 
    Jag bad henne avsluta videosamtalet med kompisen, och sa att jag inte tycker om att hon är uppkopplad med kompisar när jag är i huset, utan att det räcker att hon är det när hon är i sitt rum. Och så sa jag att om vi pratar privata grejer, så vill jag att hon berättar för mig att hon har en kompis som är uppkopplad och här allting, och att hon då avslutar samtalet. 

Allt detta fortgick, fast hon började städa rummet på halvfart och fick en del gjort. Jag ringde och pratade med hennes pappa- mitt ex. Vi bestämde att det här problemet med surfandet måste få ett slut. Vi vill att hon begränsar surfandet, är ute mer och leker med kompisar på riktigt, och beter sig bättre socialt. Vi bestämde att hon bara ska få surfa mellan kl 20:00-21:30 varje dag. Jag gick in till hennes rum och berättade detta. Jag sa att istället för att ha kompisar uppkopplade är det ju bättre att hon träffar dem på riktigt och umgås. Jag förklarade allting lugnt, tog iPaden från henne. Då säger hon att det är en kompis uppkopplad där (igen) vilket jag då får avsluta. Jag går in med iPaden till mitt sovrum, och då från ingenstans kommer min dotter in i mitt rum och knuffar och sparkar sig fram, samtidigt som hon skriker till mig. (Hon är stor som en 15-åring, vi har samma storlek i många kläder) Hon skriker att hon ska ha sin iPad, och är otroligt våldsam mot mig. Jag föser henne ut ur mitt rum, och hon kommer in igen och är otroligt våldsam Jag trycker ut henne igen, och då skriker hon högt och artikulerande att jag slår henne, och ringer till alla möjliga och säger det. Hon kommer sen åter igen in i mitt rum och är våldsam. Jag trycker ut henne. Hon går därifrån. Hon skriker något fruktansvärt, kastar saker i sitt rum, slår i väggarna osv. Jag tar med mig några saker, tar skorna i handen och rusar ut från huset, till gaveln för att hon inte ska komma ut och göra något utfall på mig igen, och tar på mig skorna där istället för vid dörren. Sen åker jag därifrån. Jag gråter, och jag skakar. Jag har aldrig varit med om något liknande. Hennes pappa fick komma och hämta henne. Han var ändå ledig idag, och bor i närheten. Skiftet sker på onsdagar så enda skillnaden var att han fick hämta henne några timmar tidigare än planerat. 

Jag har inte velat prata med henne ännu efter detta. Får göra det imorgon. 
    Tacksam för era reflektioner och råd. 

Oj, jag kan se att både du och hon är chockade och har agerat ogenomtänkt. Jag hoppas att ni kan sitta ned och prata i lugn och ro, gärna alla tre!

Det låter som att hon tidigare fått använda iPad i stor utsträckning men främst i sitt eget rum. Hon umgås med sina vänner där, gör aktiviteter, pratar, skapar etc. Denna dag skulle hon ha hem vänner på middag, säkert en stor grej som hon sett fram emot och planerade inför tilsammans med vännerna. 

För henne är det säkert svårt att förstå varför det skulle vara konstigt att prata med vännerna, hon är ju uppvuxen i nutid och inte när du var barn. Kan du, för din egen förståelse, jämföra det med något du gjorde när du var barn. Om en förälder helt plötsligt sagt att du inte längre fick leka med kompisar ute föruom mellan klockan 20-2130, eller att du inte fick vara hemma hos någon kompis förutom klockan 20-2130 etc. Du hade antagligen blivit chockad och arg. 

Jag antar att det var ungefär så för henne. Helt plöstlgit, när hon säkert tycker att hon varit jätteduktig som handlat, lagat mat, städat och håller sig inne på sitt rum med vännerna kommer du in och berättar att det är helt nya regler som gäller. Du tar hennes iPad, vilket i dag är ungefär som att ge utegångsförbud var förr - omöjliggör umgänge och interaktion med vännerna. 

SJÄLVKLART är hennes reaktion helt orimlig. En får aldrig använda våld. Inte ens när en har hormonsvallningar och är mitt i att lära sig hur en beter sig mot andra människor. Utan tvekan har hon gjort fel och förhoppningsvis har hon insett det när hon landat lite.

Jag tror att det skulle vara nyttigt för er att sitta ned, alla tre, och försöka hitta gemensamma lösningar. Inte förbud från klar himmel, utan att prata tillsammans. 
Svar på tråden Dotter våldsam pga iPad