Dotter våldsam pga iPad
Idag skulle min 12-åriga dotter bjuda hem några nära vänner hem till oss på middag. Hon skulle laga maten och göra allt själv, sen skulle de på bio. Jag skulle bjuda dem på allting.
Förmiddagen ägnade vi åt att handla till middagen och städa huset.
Ipadanvändandet började redan på morgonen. Hon skulle filma en vlog när hon gjorde pannkakor. Hon skulle också filma när hon ställde in allt i kylen. Ipaden hade hon då ställt in i kylen.
Efter det var hon uppkopplad med en kompis hela tiden, på video så de såg varandra. Jag tog en dusch och kom ut till köket och blev överraskad då plötsligt en kompis till henne var uppkopplad online, vilket kändes obekvämt för mig som kom ut från duschen.
Sen när jag kollade om hon städat sitt rum, så jag kunde dammsuga huset, så hade hon fortfarande inte gjort det fast det gått flera timmar. Istället var hon uppkopplad med en kompis igen, samtidigt som hon kollade på Youtubeklipp.
Jag bad henne avsluta videosamtalet med kompisen, och sa att jag inte tycker om att hon är uppkopplad med kompisar när jag är i huset, utan att det räcker att hon är det när hon är i sitt rum. Och så sa jag att om vi pratar privata grejer, så vill jag att hon berättar för mig att hon har en kompis som är uppkopplad och här allting, och att hon då avslutar samtalet.
Allt detta fortgick, fast hon började städa rummet på halvfart och fick en del gjort. Jag ringde och pratade med hennes pappa- mitt ex. Vi bestämde att det här problemet med surfandet måste få ett slut. Vi vill att hon begränsar surfandet, är ute mer och leker med kompisar på riktigt, och beter sig bättre socialt. Vi bestämde att hon bara ska få surfa mellan kl 20:00-21:30 varje dag. Jag gick in till hennes rum och berättade detta. Jag sa att istället för att ha kompisar uppkopplade är det ju bättre att hon träffar dem på riktigt och umgås. Jag förklarade allting lugnt, tog iPaden från henne. Då säger hon att det är en kompis uppkopplad där (igen) vilket jag då får avsluta. Jag går in med iPaden till mitt sovrum, och då från ingenstans kommer min dotter in i mitt rum och knuffar och sparkar sig fram, samtidigt som hon skriker till mig. (Hon är stor som en 15-åring, vi har samma storlek i många kläder) Hon skriker att hon ska ha sin iPad, och är otroligt våldsam mot mig. Jag föser henne ut ur mitt rum, och hon kommer in igen och är otroligt våldsam Jag trycker ut henne igen, och då skriker hon högt och artikulerande att jag slår henne, och ringer till alla möjliga och säger det. Hon kommer sen åter igen in i mitt rum och är våldsam. Jag trycker ut henne. Hon går därifrån. Hon skriker något fruktansvärt, kastar saker i sitt rum, slår i väggarna osv. Jag tar med mig några saker, tar skorna i handen och rusar ut från huset, till gaveln för att hon inte ska komma ut och göra något utfall på mig igen, och tar på mig skorna där istället för vid dörren. Sen åker jag därifrån. Jag gråter, och jag skakar. Jag har aldrig varit med om något liknande. Hennes pappa fick komma och hämta henne. Han var ändå ledig idag, och bor i närheten. Skiftet sker på onsdagar så enda skillnaden var att han fick hämta henne några timmar tidigare än planerat.
Jag har inte velat prata med henne ännu efter detta. Får göra det imorgon.
Tacksam för era reflektioner och råd.