• EBIR95

    Vegan, vill börja äta fisk

    Hej!
    Jag är vegan just nu men är väldigt sugen på att börja äta fisk framförallt lax.
    Jag har provat att äta fisk förut men min kropp tog så hårt vid det och jag vart sjuk i 6 veckor. Är det någon som vet hur man ska gå tillväga för att kroppen ska vänja sig? Vill gärna inte bli sjuk igen.

  • Svar på tråden Vegan, vill börja äta fisk
  • Tecum

    Tror inte att din sjukdom berodde på fisken... Börja med lite i taget, det finns inget annat sätt

  • Jag är bara jag

    Man blir inte sjuk av att äta fisk. Ätfisk är liksom inte giftigt för kroppen oavsett om man aldrig ätit det innan eller ätit det varje dag. Alltså inget du behöver vänja dig vid.

  • OlgaElvira

    Du får kanske göra som när man introducerar mat för ett barn som helammats. Smakportioner av den nya maten med ökad mängd allteftersom.

  • Aniiee
    Tecum skrev 2018-08-22 19:54:30 följande:

    Tror inte att din sjukdom berodde på fisken... Börja med lite i taget, det finns inget annat sätt


    Jag är bara jag skrev 2018-08-22 20:04:04 följande:

    Man blir inte sjuk av att äta fisk. Ätfisk är liksom inte giftigt för kroppen oavsett om man aldrig ätit det innan eller ätit det varje dag. Alltså inget du behöver vänja dig vid.



    Ni har båda fel... ish. Det är absolut så att kroppen behöver vänja sig vid att äta viss mat och går man för hårt ut kan man bli väldigt dålig och det kan sitta i länge eftersom tarmar sällan får vila. Men bara för att tarmarna inte är vana vid att hantera viss mat så betyder det inte att maten är giftig, det är helt sant.

    Tänk er själva en svensk som bara ätit köttbullar och potatis hela sitt liv och plätsligt äter en hel skål vindaloo curry. Skulle inte sluta bra, men är inte giftigt.
    OlgaElvira skrev 2018-08-22 20:04:35 följande:

    Du får kanske göra som när man introducerar mat för ett barn som helammats. Smakportioner av den nya maten med ökad mängd allteftersom.


    Du däremot har rätt..... så bör man göra. Eller egentligen mer som efter en Gastric bypass. Först klara vätskor (klar fisksoppa/fiskbuljong), sedan puréad, sedan geléad, osv upp till fast.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
Svar på tråden Vegan, vill börja äta fisk