• Lnilss88

Feedback på min budget

Mådde skit förra sommaren så för att inte gå in i väggen på riktigt så sa jag förra hösten upp mig och var ledig fyra månader innan jag påbörjade ett nytt jobb. Eftersom jag sa upp mig själv fick jag ingen a-kassa utan levde på slutlön och besparingar. Så otroligt skönt att jag hade möjligheten att göra det men nu behöver ladorna fyllas på. Har aldrig levt efter en budget så hur ser detta ut? Har försökt basera på historik i Tink-appen men gjort lite justeringar. 

Fakta som jag gissar är relevant för att kunna ge råd
    Bor ensam i 1a-hand hyresrätt 
    Äger bil av äldre modell
    Nuvarande buffert ca 10000kr Resebuffert och Bilbuffert är nya sparande så 0kr
    Planerar barn inom närmsta åren (själv eller tillsammans med någon beroende på hur det går med kärleken)
    Friskvårdsbidrag 6000kr/år täcker delvis "Haga"

Läste att man bör spara minst 10% av sin lön. Hur mycket sparar ni? och räknar ni in buffert i det?

• Svar på tråden Feedback på min budget
  • Anonym (Eva)

Jag tycker du har mycket på mat,  4 000 kr. Och vad ska de knappt 5 000 som blir över räcka till?

Jag tror att du skulle kunna spara mer än du har budgeterat för.

Om du är riktigt intresserad av att spara, så läs på "Rika tillsammans", massor av bra tips. 

• Lnilss88

Mat kommer att sjunka framöver. Har ätit lunch ute varje dag (inkluderat i övrig mat och dryck) men vid månadsskiftet flyttar vi till ett nytt kontor med väldigt fint lunchrum så skulle gissa att det blir matlåda åtminstone häften av dagarna efter det Glad

Övrigt är lurigt... är tänkt till allt som inte inte dyker upp varje månad typ kläder, skor, inredning, nöje, smink, hudvård, hårvård, sjukvård, tandvård, presenter, restaurangbesök, teknikprylar, resor (resebufferten på 12000kr/år täcker inte allt men är tänkt att jämna ut kostnaden) Tittar jag tillbaka så har det gått massor av pengar här men då har jag även haft dyrare kostnader som laseroperation av synfel, säng, soffa, tv, cykel, tvättmaskin, diskmaskin och Macbook m.m. Borde som du säger finnas mer utrymme för sparande här men har ingen känsla för hur mycket som kan bli kvar. Får kanske testa mig fram Glad

Tack för länken! Den sidan ska jag kolla in mer 

• Anonym (Eva)
    Lnilss88 skrev 2018-08-22 23:12:51 följande:

Mat kommer att sjunka framöver. Har ätit lunch ute varje dag (inkluderat i övrig mat och dryck) men vid månadsskiftet flyttar vi till ett nytt kontor med väldigt fint lunchrum så skulle gissa att det blir matlåda åtminstone häften av dagarna efter det Glad

Övrigt är lurigt... är tänkt till allt som inte inte dyker upp varje månad typ kläder, skor, inredning, nöje, smink, hudvård, hårvård, sjukvård, tandvård, presenter, restaurangbesök, teknikprylar, resor (resebufferten på 12000kr/år täcker inte allt men är tänkt att jämna ut kostnaden) Tittar jag tillbaka så har det gått massor av pengar här men då har jag även haft dyrare kostnader som laseroperation av synfel, säng, soffa, tv, cykel, tvättmaskin, diskmaskin och Macbook m.m. Borde som du säger finnas mer utrymme för sparande här men har ingen känsla för hur mycket som kan bli kvar. Får kanske testa mig fram Glad

Tack för länken! Den sidan ska jag kolla in mer 

Börja även ett separat pensionssparande, i en ISK, i fonder, som hinner växa tills du går i pension. Jag förmodar att du är ganska ung, och då behöver du inte spara så mycket för att det ska hinna växa ordentligt. Sådan info finns även på hemsidan. 
  • Lnilss88

Har ett långsiktigt aktie/fond sparande på ISK. Men inte öronmärkt till just pensionen. Har dock löneväxlat på mitt nya jobb så får 10% av lönen istället för 4,5% i tjänstepensionsavsättning. 

• Anonym (Eva)
    Lnilss88 skrev 2018-08-22 23:45:56 följande:

Har ett långsiktigt aktie/fond sparande på ISK. Men inte öronmärkt till just pensionen. Har dock löneväxlat på mitt nya jobb så får 10% av lönen istället för 4,5% i tjänstepensionsavsättning. 

Du kommer att klara dig bra :)
  • Sharper

Bolån 5000:-

Hemförsäkring 602:-

El 1623:-

Sopor 111:-

Slamtömning 68:-

Mat 6000:-

Barnomsorg 1110:-

Tv-licens 200:-

Verisure 527:-

Avbetalning 500:-

Bredband 299:-

Lån 1000:-

Försäkring wv 534:-

Försäkring citroen 445:-

Diesel 3000:-

Bilskatt 262:-

Tandläkaren 72:-

Mobil 90:-

Moa mobil 470:

Facket 210:-

Barnförsäkring 296:-

Hundförsäkring 285:-

Spotify 99:-

Vägförening 84:-

Buffert 2500:-

Renovering 500:-

Semester

Pension 500:-

Totalt: 26 108:-

Martin: 10 000:-

Malin: 15 024:-

Barnbidrag: 3900:-

Underhåll: 3146:-

Totalt: 32 070:-

Kvar: 5962:-

Såhär ser våran ut. Vi bor 2 vuxna och 4 barn varannan vecka samt 2 vuxna och 2 barn varannan vecka. Pensionssparandet är bara till min pension men ska försöka öppna ett sparande till min man också. I matkostnader ingår även mannens snus, går åt 1 dosa om dagen.

• Noname00

Om du löneväxlat så har du ju haft en ganska hög lön.
    Hur kommer det sig att du itne fick a-kassa pga du sa upp dig själv, vad var skälet , vilken a-kassa är du med i?
  • Spaceman

Vart ser ni TS siffror?

Min budget är som följande...

Inkomst 10139

All mat och godis/snacks 2250

(Öl från systemet och krogen räknar jag dock som nöje.

Hygien, djurmat m.m. 500

Nödvändigheter som kläder och prylar 1290

Nöjen 1000

Hyran plus alla andra räkningar 5099

• Lnilss88
    Noname00 skrev 2018-08-23 18:49:06 följande:

Om du löneväxlat så har du ju haft en ganska hög lön.
    Hur kommer det sig att du itne fick a-kassa pga du sa upp dig själv, vad var skälet , vilken a-kassa är du med i?
    Jag har aldrig haft högre lön utan valde högre pensionsavsättning direkt.

Anledningen att jag sa upp mig var stress, kändes som att jag höll på att gå sönder. Hade konstant tryck över bröstet, ångest, skakningar, yrel och kunde inte sova. Jobbade som konsult och fick ingen vidare stöttning av arbetsgivaren. Gick till en läkare som tyvärr var oförstående och bara rekomenderade träning 4ggr/v . Alltid bra med träning men just då kände jag snarare att antingen slutar jag eller så går jag in i väggen på riktigt. Sagt och gjort så sa jag upp mig och tog ut semester under uppsägningstiden.  I efterhand tänker jag att jag borde gått till en ny läkare och fått hjälp men det är lätt att va efterklok. Tryckte pausknappen på allt, tanken var först att byta jobb direkt men tog tre månader innan jag orkade med att ens tänka på att söka jobb.

Anledningen till att jag inte fick a-kassa är karenstiden, ca 3mån, som man får när man säger upp sig själv. Gick hemma uppsägningstid/semester + tre månader så hann aldrig få a-kassa.
  • Lnilss88
    Spaceman skrev 2018-08-23 19:52:28 följande:

Vart ser ni TS siffror?

Min budget är som följande...

Inkomst 10139

All mat och godis/snacks 2250

(Öl från systemet och krogen räknar jag dock som nöje.

Hygien, djurmat m.m. 500

Nödvändigheter som kläder och prylar 1290

Nöjen 1000

Hyran plus alla andra räkningar 5099

Siffrorna visas i en bild, kanske inte är synligt för alla?
    Jag ska verkligen inte klaga, tjänar bra så lever inte tight men behöver bygga upp sparandet igen och har aldrig gjort en budget tidigare så en sanity check är alltid bra. 

Studerar du? Inkomsten påminner om CSN nivåer. Isåfall tipsar jag verkligen om att söka stipendier. Påverkar inte CSN
  • Lnilss88
    Anonym (Eva) skrev 2018-08-22 23:53:12 följande:
    Du kommer att klara dig bra :)
    Tack, jag oroar mig inte för att klara mig men snarare att jag blivit blind över mitt spenderande
  • Lnilss88
    Sharper skrev 2018-08-23 15:46:48 följande:

Bolån 5000:-

Hemförsäkring 602:-

El 1623:-

Sopor 111:-

Slamtömning 68:-

Mat 6000:-

Barnomsorg 1110:-

Tv-licens 200:-

Verisure 527:-

Avbetalning 500:-

Bredband 299:-

Lån 1000:-

Försäkring wv 534:-

Försäkring citroen 445:-

Diesel 3000:-

Bilskatt 262:-

Tandläkaren 72:-

Mobil 90:-

Moa mobil 470:

Facket 210:-

Barnförsäkring 296:-

Hundförsäkring 285:-

Spotify 99:-

Vägförening 84:-

Buffert 2500:-

Renovering 500:-

Semester

Pension 500:-

Totalt: 26 108:-

Martin: 10 000:-

Malin: 15 024:-

Barnbidrag: 3900:-

Underhåll: 3146:-

Totalt: 32 070:-

Kvar: 5962:-

Såhär ser våran ut. Vi bor 2 vuxna och 4 barn varannan vecka samt 2 vuxna och 2 barn varannan vecka. Pensionssparandet är bara till min pension men ska försöka öppna ett sparande till min man också. I matkostnader ingår även mannens snus, går åt 1 dosa om dagen.

Hus, två bilar, djur, 2-4 barn. Kan tänka mig att det skulle kunna dyka upp både många oväntade utgifter samt sänkta inkomster vid VAB. Hur mycket buffert siktar ni på?
  • Sharper
    Lnilss88 skrev 2018-08-24 00:00:14 följande:

Hus, två bilar, djur, 2-4 barn. Kan tänka mig att det skulle kunna dyka upp både många oväntade utgifter samt sänkta inkomster vid VAB. Hur mycket buffert siktar ni på?

Första målet är 100 000:- men drömmen är 200 000:-
  • Spaceman
    Lnilss88 skrev 2018-08-23 23:50:53 följande:

Siffrorna visas i en bild, kanske inte är synligt för alla?

Jag ska verkligen inte klaga, tjänar bra så lever inte tight men behöver bygga upp sparandet igen och har aldrig gjort en budget tidigare så en sanity check är alltid bra. 

Studerar du? Inkomsten påminner om CSN nivåer. Isåfall tipsar jag verkligen om att söka stipendier. Påverkar inte CSN

Syns inte på mobilsidan...

Jag är "sjukpensionär" därav min "låga" lön...
  • Lnilss88
    Spaceman skrev 2018-08-24 00:18:23 följande:
    Syns inte på mobilsidan...

Jag är "sjukpensionär" därav min "låga" lön...
    ok, då förstår jag. Har du varit det länge? Är det något som kan bli bättre efter valet? Ser att många partier lovar sänkt skatt till pensionärer, eller gäller det bara ålderspensionärer?
  • Spaceman

Kommunen har infört "habiliteringsersättning" så nu får jag "lön" på min dagliga verksamhet. Det ger cirka 400 extra i månaden. Bra nu när jag har börjat spara i ett ISK. Tyvärr så kan jag nog inte hoppas på nån skattesänkning då jag inte är åldepensionär. Men min inkomst baseras på ersättningar och bidrag så jag betalar bara drygt 20 % i effektiv inkomstskatt.

Svar på tråden Feedback på min budget