• Anonym (...)

Kronofogden, varför fungerar inte dom?

Anonym (Har ofta problem med myndigheter ?) skrev 2018-08-23 20:10:17 följande:

Helt rätt så har man en delgivningslag, den omfattas av en viss tid, det kronofogden nu är inne på är 2,5 månad och har inte fått han delgiven ännu, dom känner han vet vart han jobbar har hans tele nr, allt detta berätta dom till mig, men ingen delgivning ännu, för han svarar inte på breven kronofogden skickar, enligt lagen ska första gå ut, ca 1 månad,2 påminnelse i ca 10 dagar , där ska delgivnings man ut, men fungerar inte i praktiken. utan tar flera månader extra.

Fall 2 jag hade med huset, efter 8 månader tog jag in advokat mot kronofogden, fick med en handläggare från Luleå, från deras egen myndighet, som lova att gå emot umeå, Umeå hade inte ens gett mig en handläggare efter 8 månader, vilket Kronofogden Luleå tyckte var helt fel,När advokaten kontakta kronofogden Umeå, berätta att vi ska dra fallet vidare, samt att vi hade med en handläggare från kronofogden Luleå,som bestyrkte att dom gör fel,,, då blev det fart på Umeå... 

Var 400000:- i handpenning jag skulle ha tillbaka, klart jag drev det med advokat och en handläggare på min sida.

Nu verkar jag få gå samma vända igen, Östersund är en lite stad, dom har jätte nära och delge kunden men uppenbart ingen delgivningsman. han har haft 22500:- i månaden tidigare via löneutmätning och har högre inkomst idag. allt detta via inkassobolag jag använde.

Det jag blir arg över är tiden dom tar, ska meddela när dom får han delgiven, om det tar 3 månader eller om det kommer ta längre tid, hur länge ska en delgivning ta?

Fakturan förföll i mitten av Maj, sedan påminnelse, inkasso ,,,lämna till kronofogden i Juni,  Nu är vi snart i september , kund är inte ens delgiven ännu, kronofogden har bara skickat brev, dom svarar han inte på.

Varför var du så dum att du fick via inkasso först och inte direkt via kronofogden?!
  • Anonym (...)
    Anonym (Har ofta problem med myndigheter ?) skrev 2018-08-24 09:08:08 följande:

Det är inkassobolagen som gör en koll av kunder och inte kronofogden.

Hade nära kontakt med kund, ang jobbet och betalning, kunden betalade in ca 30% och godkände fakturan, sedan fick han problem med resterande belopp.

Kund har godkänt fakturan, men kan inte betala, han har varit hos kronofogden förut och haft utmätning av lön, dom drog 22500:- varje månad, vilket är ett högt belopp, han har bra lön med andra ord.han äger hyresfastigheter och en egen villa, så inkomsterna finns.

Problemet är bara att, vill man inte svara på kronofogdens utskick ang delgivning så vinner man en massa tid, som i mina fall tar flera månader, kronofogden tar gott om tid på sig, kund som varit där förut vet hur gången är och utnyttjar den till max.

Det jag berättar är att vill man vinna tid så svara inte på kronofogdens utskick, då händer ingenting , man får inte böter eller något, man blir inte heller registrerad hos kronofogden, det går bara under "förfrågan".

Sedan blir det inte någon indrivning på belopp under 250000 kr , kan dom dra ett belopp ur lön så får sökande vänta flera år på få fullt betalning.

Varför vände du inte direkt til kronofogden istället för för att gå omvägen vi inkasso?
Svar på tråden Kronofogden, varför fungerar inte dom?