• Anonym (ET)

Kronofogden, varför fungerar inte dom?

Av egen erfarenhet kan jag intyga att det inte är de snabbaste som arbetar på Kronofogden.

Det du kan göra om du inte vill vänta är att begära svarande i konkurs via tingsrätten en sådan ansökan brukar få fart på de flesta. (lite dyrare än en vanlig kronofogde ansökan)

• Anonym (ET)
    Anonym (Har ofta problem med myndigheter ?) skrev 2018-09-07 16:28:56 följande:
    Nu fungerar inte systemet på det viset, alla har rätt och bemöta en skuld, först måste personen delgivas, (personen har rätt och bestrida),där efter kan den fastställas, antingen via kronofogden eller via tingsrätt, kronofogden ska gå fortast, en stämning via tingsrätt tar ungefär 3-4 månader o få en tid, för att fastställas och sedan lämnas ärendet över till kronofogden ändå, så kronofogden kommer jag inte förbi på något sätt.
    Tingsrätten kan bara fastställa skulden och kronofogden driver in den.

Att begära någon i konkurs går inte, inte om personen kan betala via utmätning via lön, det är belopp över 250000:- som går till utmätning av fastigheter och inventarier,,om personen inte kan ha lön utmätning,då går det o begära konkurs.tro mig jag har provat allt, frågat allt, jag har begärt utmätning när jag gjorde ansökan, det här är svaren jag fick.
    Som du märkt så är det inte lätt, det man skulle kunna tänka sig är att personen som är skyldig dig pengar är på obestånd i och med att denne inte gjort rätt för sig och då kan det finnas grund för konkursansökan

Hur som, hoppas det blir en bra lösning fort
  • Anonym (ET)
    Anonym (Har ofta problem med myndigheter ?) skrev 2018-09-07 21:57:22 följande:
    Fast får inte inkasso betalt så får man betala tillbaka pengarna man fått från dom, tror det är så, sålde min nästa faktura till prioritet finans , får inte dom betalt kan dom kräva det av mig.
    Det finns lite olika upplägg, generellt så är du villig att ta en mindre risk får du mindre mängd pengar än om du är villig att ta en större risk.
  • Anonym (ET)
    Aumeå skrev 2018-09-07 20:36:54 följande:
    Inkasso är bra, dom kan se ifall kunden ligger i obestånd.
    Men självklart vi man inte driva folk i konkurs, jag är ingen ond människa, men en avbetalning via kronofogden fungerar, bättre det än att inte få betalt.
    Var bara mer hur seg kronofogden är, att det tar flera månader o få en delgivning, jag vill ändå veta hur pengarna är, om jag får betalt eller inte, om det går via lön eller via annat, det gör att jag kan räkna med o få betalt, som kanske nu, ränta på pengarna, då vet jag att dom kommer in. kunden har gott ställt, äger två fastigheter samt en präktig villa och kör en snygg audi., men skulden överstiger inte 250 tusen, han har haft lönutmätning förut på 22500 kr månad, det är efter alla hans utgifter är betalda, så bra inkomst har han.
    Det är mest en påtryckning i det fall det finns tillgångar men inte betalningsintresse. Saknas tillgångar ger inte en konkursansökan speciellt mycket resultat.
  • Anonym (ET)
    Anonym (Har ofta problem med myndigheter ?) skrev 2018-09-07 23:19:58 följande:
    Fast inkasso krav kan man skriva ut själv som företagare och få avgiften med på fakturan, samt påminnelse avgift.
    Inkasso kan inte driva in något, utan även dom måste vända sig till kronofogden på samma villkor som jag som företagare, så inga fördelar där.

Utan som företagare kan man ha en högre ränta på en förfallen faktura, som jag 12% istället för den lagstadgade räntan, därför är det viktigt o hova in kunden i att godkänna fakturan,
    Visst, men nu tänkte jag mer på att "sälja" fordran till någon och då finns det olika upplägg
  • Anonym (ET)
    Anonym (Har ofta problem med myndigheter ?) skrev 2018-09-07 23:52:14 följande:

Skulle kronofogden börja med delgivning via e-leg så kan dom lägga in delgivningen på alla dessa enheter, som när du ska logga in på din bank, så måste du först svara på din delgivning innan du kommer vidare, eller swish även där delgivning först, kronofogden måste växa med tiden, följa tekniken,spärra din mobil och måste öppnas via e-leg och delgivning, ja på så sätt växa med nutiden.

Intressant tanke
Svar på tråden Kronofogden, varför fungerar inte dom?